רחוב אחד העם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 47: שורה 47:


[[קטגוריה: תל אביב: רחובות|אחד העם]]
[[קטגוריה: תל אביב: רחובות|אחד העם]]
[[קטגוריה:רחוב אחד העם|רחוב אחד העם]]
[[קטגוריה:רחוב אחד העם| ]]

גרסה מ־18:43, 10 בדצמבר 2008

מלון פלטין בפינת רחוב נחלת בנימין
משמאל בניין הבורסה לניירות ערך
בית פריד במספר 93 ובתכנון זאב רכטר משנת 1935, 10/08
בית הספר בית יעקב

רחוב אחד העם הוא אחד הרחובות הוותיקים במרכזה ההיסטורי של תל אביב הקרוי על שמו של הסופר הציוני אחד העם (שם העט של אשר צבי גינצברג) שגם התגורר ברחוב עד מותו. הרחוב מתחיל בקצה שכונת שבזי במערב ומסתיים במתחם הבימה בצפון מזרח, בפינת שדרות בן ציון, והוא אחד הרחובות החשובים של רובע לב תל אביב.

הרחוב מקביל לשדרות רוטשילד לכל אורכו ויחד מהווים את רחובות הליבה של מרכז העסקים הראשי של תל אביב. בחלקו הדרומי נמצאים עסקים רבים הקשורים בענף הפיננסים הישראלי וכן בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב. פעמים רבות, מוזכר רחוב אחד העם כשמה השני של הבורסה, בדומה לבורסה הניו-יורקית בוול סטריט (רחוב וול).

היסטוריה

הרחוב הוקם ב-1909 עם ייסודה של אחוזת בית והיה הרחוב הצפוני ביותר מבין ארבעת הרחובות שחצו את רחוב הרצל, הרחוב הראשי הראשון בעיר. כנקודת הסיום של רחוב הרצל נבנה ברחוב אחד העם הבניין החדש של הגימנסיה העברית "הרצליה" שפעלה כבר ב-1905 ביפו. בניין הגימנסיה היה בזמנו נקודת הציון העירונית החשובה ביותר של העיר ומופת לסגנון האדריכלות האקלקטית של התקופה. הגימנסיה פעלה במקום כחמישה עשורים עד שעברה לרחוב ז'בוטינסקי והבניין נהרס ב-1965 לטובת בנייתו של מגדל שלום. מול הגימנסיה נבנה ביתו של עקיבא אריה ויס, יוזם אחוזת בית, בסגנון דומה. לאורך צידו הדרומי של הרחוב נבנו גם בתיהם של משפחות מייסדים נוספות: הררי, כהן-שצקי, עזריהו, מזרחי, פולאק, ליטוינסקי, גילוץ ואדלר.

ב-1922 עלה אשר צבי גינצברג לארץ והתגורר בתל אביב בבית הסמוך לגימנסיה הרצליה ברחוב שנקרא על שם עטו, עוד בעודו בחיים. בבית זה שקד על כתביו ומסופר כי בשעות הצהריים הייתה דואגת המשטרה לשקט סביב ביתו על מנת שלא יפריעו לו בכתיבתו. ב-1926, לכבוד יום הולדתו ה-70 אף קיבל אות אזרחות של כבוד מעיריית תל אביב. אולם, ביתו ההיסטורי ברחוב נהרס בשנות ה-60 יחד עם הגימנסיה הרצליה.

בשנות ה-30 נבנה חלקו הצפוני של הרחוב במקביל לשדרות רוטשילד ובדומה לשדרה, עיקר הבינוי בקטע זה של הרחוב הוא בנייני מגורים בסגנון הבינלאומי, בניגוד לסגנון האקלקטי בו מצטיין הרחוב בחלקו הדרומי.

אתרים ברחוב

הרחוב חוצה בין השאר את הרחובות (מדרום לצפון):

מתחם הבימה
ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות.
שדרות רוטשילדרחוב אחד העםשדרות בן ציוןה'תרס"טרחוב דיזנגוףברוניסלב הוברמןשדרות ח"ןבית ציוני אמריקהרחוב אבן גבירולהיכל התרבותהבימהביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננוגן יעקברחוב יהודה הלוירחוב קפלןארטורו טוסקניניחיים חיסיןאלכסנדר מרמורקמתחם הבימהבית אליהו
תל אביב הקטנה סביב רחוב הרצל
ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות.
רחוב הרצל (תל אביב)רחוב אחד העםרחוב יהודה הלוירחוב ליליינבלוםבית הכנסת הגדול (תל אביב)שדרות רוטשילדמגדל שלום מאיררחוב אלנבירחוב נחלת בנימיןמוזיאון ההגנהפארק המסילה (תל אביב)דרך יפו-תל אביבבית דיזנגוףבית ויסנווה צדקמלון פלטיןבית רומנו (תל אביב)בית הסנהבית מניבית החולים ליולדות פרוידבית פולאקמגדל בנק דיסקונט

קישורים חיצוניים