מצר קורינתוס – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Escarbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: eu:Korintoko istmoa
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: tr:Korint Kıstağı
שורה 43: שורה 43:
[[simple:Isthmus of Corinth]]
[[simple:Isthmus of Corinth]]
[[sv:Korintiska näset]]
[[sv:Korintiska näset]]
[[tr:Korint Kıstağı]]

גרסה מ־11:13, 11 בדצמבר 2008

מצר קורינתוס
מצר קורינתוס - צילום אוויר

מצר קורינתוסיוונית: Ισθμός της Κορίνθου, "האיסתמוס הקורינתי") הוא מצר יבשה המחבר את חצי האי פלופונסוס בדרום עם יוון התיכונה, דרך חבל אטיקה בצפון, ומפריד בין המפרץ הסרוני (הים האגאי) לבין מפרץ קורינתוס, שמסתעף, דרך מפרץ פטרס, מהים היוני.

המצר היווה לאורך ההיסטוריה נקודה בעלת חשיבות אסטרטגית, כלכלית ותחבורתית. אורכו של המצר 125 קילומטר וגובה הקרקע המקסימלי בו 79 מטר מעל פני הים. רוחבו המזערי 6 קילומטרים בלבד.

המצר קרוי על שם העיר קורינתוס (Korinthos), הנמצאת בצדו הדרום מערבי ושולטת עליו. בשנת 1893 נפתחה תעלת קורינתוס, החוצה את המצר ומהווה ציר תחבורה ימי חשוב בין הים האגאי והיוני.

היסטוריה

שמו הקדום של המצר הוא "האיסתמוס", שפירושו ביוונית מעבר צר, והוא משמש מאז כמונח הגאוגרפי של כל מצרי היבשה.

בעבר היה קיים על האיסתמוס מקדש לפוסידון, ליד המפרץ הסארוני, והמצר היה המרכז העיקרי לפולחן אל זה ביוון. בסביבת המקדש היו נערכים אחד לשנתיים משחקים לכבוד פוסידון, שהיו ידועים בשם המשחקים האיסתמיים. כיוון שהיה אסורה פעילות מלחמתית בזמן המשחקים, הם נקראו גם "שלום איסתמה" ו"ברית איסתמה".

יצירת החגים יוחסה על ידי תושבי קורינתוס לסיזיפוס, ועל ידי האתונאים לתיסוס. משנת 581 לפנה"ס נעשה חג האיסתמה למאורע כלל יווני, שהיה מושך למצר קורינתוס המונים מכל רחבי יוון.

כ 5,000 יהודים שבויי מלחמה מהגליל נשלחו לעבודות כפייה באיסתמוס בשנת 67 לספירה, על ידי אספסיאנוס.