דם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ArthurBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: arz:دم
שורה 69: שורה 69:
[[ar:دم]]
[[ar:دم]]
[[arc:ܕܡܐ]]
[[arc:ܕܡܐ]]
[[arz:دم]]
[[bar:Bluad]]
[[bar:Bluad]]
[[bat-smg:Kraus]]
[[bat-smg:Kraus]]

גרסה מ־01:26, 20 בינואר 2009

תבנית:לעריכה דם הוא נוזל המכיל פלזמה (החלק הנוזלי השקוף) ותאים (גופיפים שונים, תאי דם, הורמונים ועוד). במקומות רבים יש התייחסות לדם כאל רקמה: "רקמת הדם" היות שהדם, כמו כל רקמה, בנוי מתאים בעלי תפקוד זהה. ההבדל העיקרי בין רקמת הדם לרקמות אחרות היא העובדה שתאים אלו אינם מחוברים האחד לשני אלא רק סמוכים לתאים אחרים מאותו סוג במהלך שיוטם בכלי הדם.

תפקידי הדם

הדם הוא אמצעי הולכה, הדם מביא חמצן מהריאות או הזימים אל התאים ומנקה את התאים מעודפי הפחמן הדו-חמצני, זאת באמצעות כדוריות הדם האדומות שמכילות המוגלובין הקושר את החמצן לכדורית בריאות, ומשחרר אותו ליד התאים. קושר פחמן דו-חמצני לכדורית ליד התאים ומשחרר אותו בריאות.

דם האדם

נטילת דם ורידי בעזרת פרפרית (מחט פגים)

דם הוא נוזל הזורם בכלי דם (כגון ורידים ועורקים). זרימתו, המכונה מחזור הדם, מווסתת על ידי הלב. חלק ניכר מצרכי הגוף מתקבל באמצעות הדם אשר מספק לתאי הגוף חמצן וחומרי מזון ומסלק מהם פחמן דו-חמצני וחומרי פסולת נוספים לכיוון הריאות, הכליות ועוד, אשר מפרישים אותם אל מחוץ לגוף.

צבע דם האדם הוא אדום, כאשר הצבע משתנה במידה זניחה בין העורקים לורידים, בשל הריכוז המשתנה של החמצן. בעורקים הדם עשיר יותר בחמצן ולכן צבעו יהיה אדום יותר בעוד בורידים הדם עני יותר בחמצן ולכן צבעו יהיה אדום פחות. משתמשים בהבדלי צבע אלו כדי לגלות את כמות החמצן בדם באמצעות מתקן אופטי אשר מאיר דרך האצבע, ובודק את מידת הבליעה של האור.

הרכב דם האדם

הרכב הדם (לחצו על התמונה להגדלה). בצד ימין למעלה: שיטה לשינון שכיחותם היחסית של סוגי תאי הדם הלבנים
מימין לשמאל:
תא דם לבן, טסית דם, תא דם אדום.
צולם באמצעות מיקרוסקופ אלקטרוני סורק (SEM).
צילום SEM של הרכב דם נורמלי של אדם. בצילום נראים תאי דם אדומים, הרבה טסיות דם וכמה תאי דם לבנים, ביניהם לימפוציטים, מונוציט ונויטרופיל.

הדם מורכב מ-55% פלזמה (החלק הנוזלי) ו - 45% החלק התאי. בבדיקת הדם ניתן לעמוד על ריכוזו של כל אחד מן המרכיבים. חומציותו נעה בין 7.34 ל-7.45 pH ומוּ‏וסתת על ידי בופרים. צפיפות: 1050 Km\m³.

בכל יום מיוצרים בגופנו מיליארדים של תאי דם אדומים, לבנים וטסיות, והם מחליפים תאים שהיזדקנו ונהרסו. תהליך זה ניקרא המטופויזיס והוא מתרחש בעיקר במוח העצם. בהתחלה נוצרים תאי גזע פשוטים רב-תכליתיים; מהם מתפתחים בהמשך תאי אם חד-תכליתיים שמבשילים ומיצריים את תאי הדם השונים. לאדם מבוגר יש כ 25,000 מיליארד תאי דם אדומים שמתוכם 1.1% מוחלפים בכול יום. חישוב פשט מראה שאוכלוסיית תאי הדם האדומים כולה מתחדשת בכול 100 ימים.

החלק התאי

החלק התאי - ההמטוקריט - ריכוז תאי הדם 40%-45%.

תאי דם אדומים

ערך מורחב – תא דם אדום
  • תאי דם אדומים צעירים (רטיקולוציט) נמצאים בדם בכמות של 25-75 אלף בממ"ק. עליה בכמותם מרמזת על תהליך הרס של תאי דם אדומים.
  • תאי דם אדומים - 6-8 מיליון בממ"ק. נוצרים במח העצם. מכילים המוגלובין, חלבון המכיל ברזל וקושר חמצן, רמתו התקינה היא כ-15%. הקשרים בין החמצן להמוגלובין הם רופפים במטרה לאפשר ניתוק מהיר ויעיל של החמצן מתאי הדם ומעברו לתאים. הקשר הנ"ל מעניק לדם את צבעו האדום. לתאי הדם האדומים קרום גמיש מאוד כדי לאפשר מעבר בנימים שהם כלי דם קטנים אף מתאי הדם עצמם. כל מולקולת המוגלובין קושרת 4 מולקולות חמצן. ניתן למדוד את רווית החמצן באמצעות מכשיר הקרוי pulse oximeter אשר מצוי בנט"ן.

תאים אחרים

  • טסיות דם - 130-450 אלף לממ"ק. אחראיות על מסלולי קרישת הדם בשיתוף עם פקטורי קרישה - 15

הטסיות מסייעות במקרה של חתך או פציעה לקרישת הדם. במקרה של פציעה, טסיות הדם מתפרקות ומפרישות חומר שמתחיל תגובת שרשרת למען קרישת הדם.

מחלות

ערך מורחב – מחלות של מערכת הדם

המופיליה היא מחלה בה יש חוסר בפקטורי קרישה מסוימים דבר אשר מונע היווצרות של קרישי דם וכך אדם חולה המופיליה יכול למות ולו מהשריטה הקטנה ביותר שכן אין גורם פנימי שיעצור את הדימום. משפחה מפורסמת אשר סבלה מהמחלה היא משפחה הצאר הרוסי האחרון, שבה יורש העצר, אלכסיי היה חולה במחלה.

תרופות מטיפוס אספירין מקטינות את מידת הקרישה של הדם. תרופה זו משמשת כאמצעי מנע, נגד יצירת קרישי דם, אצל אנשים החולים בטרשת עורקים - אנשים אלה בעלי כלי דם צרים, וקריש דם קטן יחסית עלול להרוג אותם.

קרישי דם עלולים להיווצר במהלך טיסה, להסחף למוח או ללב ולגרום למוות. כדי למנוע אירועים כאלה מומלץ להפעיל את הרגליים במהלך טיסה.

ראו גם: רשימת מחלות המטולוגיות - רשימת מחלות הקשורות בדם.

ראו גם

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FA