ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:שואת הארמנים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Drork (שיחה | תרומות)
Drork (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 128: שורה 128:
=== בעד השם "שואת הארמנים" ===
=== בעד השם "שואת הארמנים" ===
# [[משתמש:מוטי|מוטי]] - [[שיחת משתמש:מוטי|שיחה]] 18:15, 17 בפברואר 2009 (IST)
# [[משתמש:מוטי|מוטי]] - [[שיחת משתמש:מוטי|שיחה]] 18:15, 17 בפברואר 2009 (IST)
# ‏[[משתמש:Drork|DrorK]]‏ • ‏[[שיחת משתמש:Drork|שיחה]]‏ 18:44, 17 בפברואר 2009 (IST)
<s># &rlm;[[משתמש:Drork|DrorK]]&rlm; • &rlm;[[שיחת משתמש:Drork|שיחה]]&rlm; 18:44, 17 בפברואר 2009 (IST)</s> זוהי הצבעה פסולה שמונעת משיקולים פוליטיים ולא מניסיון לדייק בעובדות, ולכן אני מבטל את השתתפותי בה.
#[[משתמש:המורה|המורה]] - [[שיחת משתמש:המורה|שיחה]] 19:09, 17 בפברואר 2009 (IST)
#[[משתמש:המורה|המורה]] - [[שיחת משתמש:המורה|שיחה]] 19:09, 17 בפברואר 2009 (IST)
# [[משתמש:JavaMan|JavaMan]] - [[שיחת משתמש:JavaMan|שיחה]] 19:22, 17 בפברואר 2009 (IST)
# [[משתמש:JavaMan|JavaMan]] - [[שיחת משתמש:JavaMan|שיחה]] 19:22, 17 בפברואר 2009 (IST)

גרסה מ־16:20, 20 בפברואר 2009

<שואת הארמנים>

  • תאריך תחילת ההצבעה: 18:02, 17 בפברואר 2009 (IST)
  • תאריך סיום ההצבעה: 18:01, 24 בפברואר 2009 (IDT)
  • הבורר (אם מונה):

נושא ההצבעה

ההצבעה היא על שינוי שם הערך של שואת הארמנים לשם המשמש כעת כהפנייה, רצח העם הארמני או על השארת השם הנוכחי.

דיונים קודמים

עמדת המצדדים בשינוי השם

יש הסכמה כללית בין חשובי ההיסטוריונים, העוסקים בתחום, שהשואה הייתה אירוע שלא היה כדוגמתו במהלך ההיסטוריה המוכרת. ההסכמה הזאת מבוססת על קביעתם של כמה מדדים אובייקטיביים, שהיו בשואה ולא היו (כולם או מרביתם) באף אירוע אחר של רצח עם או קטל המוני. המיוחדות של השואה נובעת מהטוטליות של מתכנניה, תכנון העל, התהליך החקיקתי שהכשיר את המעשים, האידאולוגיה הכוללת שהובילה את מתכנניה, הגדרת הקורבנות על פי קריטריון של גזע, שאין מותיר לקורבן שום דרך לשנות את גורלו, אי קיומו של סכסוך צבאי או התגרות אלימה מצד הקורבנות ועוד.

בעולם יש אנשים וארגונים שמנסים ככל יכולם להכחיש את השואה ואם לא את כולה, לפחות לצמצם את מימדיה ולטשטש את דמוניותה המיוחדת ואחת הדרכים היא הכחשת השואה על ידי טריויאליזציה, כלומר הפיכת השואה למשהו שאינו כל כך מיוחד, "אולי נורא, אבל די שגרתי, לכן אין צורך להתרגש ממנה במיוחד, כי יש הרבה אירועים דומים". אחת הדרכים בהם נוקטים מכחישי שואה אלה היא יצירת אינפלציה של "שואות", על ידי מתן השם "שואה" לכל אירוע גדול שבו נהרגו הרבה אנשים ובהדרגה לאירועים יותר ויותר קטנים. מדובר ב"שואת הארמנים", "שואת האוקראינים", "שואת העבדים האפריקאים", "שואת הקומוניזם", "השואה האדומה" השואה הצ'רקסית ולאחרונה, לאחר העימות הצבאי בעזה, דובר גם על "השואה הפלסטינית בעזה". אתמול שמעתי ברדיו שהנאו-נאצים הגרמנים תובעים הכרה ב"שואת דרזדן" וכמובן עומדות בתור "שואות" רבות אחרות.

ועדת היסטוריונים בני כל העמים, שהתאספה לחקר שואת יהודי רומניה, הוציאה תחת ידיה דו"ח ארוך, מפורט וממוסמך היטב ובדו"ח הזה יש פרק הדן בהכחשת השואה על ידי הבנליזציה שלה ובבדו"ח הסופי של ועידת ההיסטוריונים הבינלאומית לחקר השואה ברומניה, בפרק 13 הקרוי Distortion Negationism and Minimalization, בתת פרק הקרוי The Comparative Trivialization of the Holocaust, מוסבר בפירוט שהשוואה של השואה עם מקרים שונים של רצח עם או רצח המוני הם בחזקת הכחשת השואה.

מסיבות שונות, שלא כאן המקום להרחיב בהן, לצד האנטישמיים הקלאסיים, יש בין האינטלקטואלים השמאלניים של אירופה כאלה שמצטרפים לטרנד זה ובעקבותיהם היו גם ישראלים שייבאו אותו לארץ מבלי לבדוק בציציותיו.

מתן השם שואה לערכים שונים בוויקיפדיה, יש בו משום מתן סיוע לפועלם של מכחישי השואה הפועלים לבנליזציה שלה. יש הרבה שמות שיכולים לשמש למתן שמות למקרים של רצח עם או אסונות אחרים ואין שום הכרח להישתמש במילה שואה למתן שמות לערכים. רצח העם הארמני או שם דומה אחר יבטאו היטב את תוכן הערך ולא ירמזו לשואת היהודים במאה ה-20. התעקשות על השימוש בשם שואה, לאחר שהוסבר הנזק הכרוך בכך לזכר השואה, אינו מובן כלל. בברכה. ליש - שיחה 17:06, 17 בפברואר 2009 (IST)

ישנה מחלוקת, לגיטימית, בין חוקרי היסטוריה ואנשי רוח שונים בנוגע לשאלה האם ניתן להגדיר אירועים נוספים כ"שואה". וזו לא סתם מחלוקת בין קומץ חוקרים לרובה המכריע של הקהילה המדעית, אלא ויכוח של ממש שאף עולה לעיתים לכותרות העיתון עקב מדיניות ישראל בנוגע להכרה או אי הכרה בשואת/טבח/רצח העם הארמני. כיוון שאין הגדרה אמפירית למושג (שלא כמו, למשל, למדינה, לה יש הגדרות בסיסיות שאינן במחלוקת ושניתן למדוד) עלינו להתרחק מהמחלוקת. על כל הצדדים האקדמים מקובל כי בוצע רצח עם, והמילה האנגלית genocide משמשת לתיאור זה, והיא אכן מתרגמת ל"רצח עם" (עד כדי כך שאפילו טרחנו לכתוב זאת בראש הערך). אעיר שכך גם בחרו בוויקיפדיה האנגלית, ראו en:Armenian Genocide, וכשאני מתחיל לתמוך בדברים בוויקיפדיה האנגלית... זהר דרוקמן - I♥Wiki17:56, 17 בפברואר 2009 (IST)

עמדת המצדדים בהשארת השם הקיים

  1. הביטוי "שואת הארמנים" או "השואה הארמנית" הוא ביטוי מקובל בעברית בהתייחס לטבח שביצעו התורכים העותומאנים בארמנים במהלך מלה"ע הראשונה. חיפוש ב"גוגל" מעלה ש"הארץ" ו-Ynet משתמשים בביטויים האלה כעניין שבשגרה. גם הביטוי "רצח-העם הארמני" מקובל, אבל ביטויים הכוללים את המילה "שואה" בהקשר הזה מקובלים עוד יותר (על-פי "מבחן גוגל") [1] [2] [3] [4].
  2. המילה "שואה" בעברית לא משמשת רק בהקשר של טבח היהודים בידי הנאצים. המילה שואה משמשת בביטויים כגון "שואה אקולוגית" [5], "שואה גרעינית" [6]. כשאומרים "השואה", בה"א היידוע, מתכוונים כמעט תמיד לטבח היהודים בידי הנאצים, אבל המילה "שואה" כשלעצמה אינה מיוחדת לתיאור האירוע הזה דווקא. ב-29 בפברואר 2008 אמר סגן שר הביטחון מתן וילנאי בראיון לגל"צ: "ככל שירי הקסאם גובר ומאריך טווחים, הפלסטינים מביאים על עצמם שואה יותר גדולה" [7].
  3. הגזמה בשימוש בביטוי "שואה" אכן תביא לבנליזציה של המונח, אבל אירוע שבו נטבחו כמיליון איש לפי הערכות ממעיטות, יכול בהחלט להיקרא "שואה", ואינני רואה כיצד הדבר מביא לבנליזציה של הביטוי.
  4. אנחנו משתמשים במילה "מלחמה" לתיאור אירועים שונים מאוד אלה מאלה כמו מלחמת מאה השנים, מלחמת ששת הימים ומלחמת פוקלנד. כל אחד מהאירועים האלה שונה בנסיבותיו ובמהלכו, ובכל זאת יש איזשהו קו משותף לאירועים האלה שמביא אותנו לכנות את כולם "מלחמה". כך גם טבח היהודים בידי הנאצים וטבח הארמנים בידי התורכים העותומאנים. האירועים האלה אירעו בזמנים שונים ובנסיבות שונות, ובכל זאת יש איזשהו קו משותף לשניהם שמביא אותנו לכנות אותם בשמות דומים.
  5. אף-על פי שיש גישה רווחת בציבור היהודי והישראלי שעל-פיו השואה שהתחוללה בידי הנאצים היא אירוע מיוחד במינו שאין דומה לו, הרי גישה זו היא עניין תרבותי ולא עובדה היסטורית. מבחינה היסטורית, השואה היא אירוע היסטורי שאפשר להשוותו לכל אירוע היסטורי אחר. מן הסתם, יימצאו היבטים ייחודיים כמו גם היבטים משותפים לשואה ולאירועים אחרים בהיסטוריה. מבחינה תרבותית, יש לזכר השואה מטען רגשי חזק ומעמד של אירוע מכונן בתודעה ההיסטורית היהודית של הדורות האחרונים, ולכן מובנת הרתיעה של יהודים מקריאת אירועים היסטוריים אחרים בשם דומה. ועם זאת, אנחנו כותבים אנציקלופדיה, ואנחנו אמונים על גישה מדעית "קרה". לכן הרתיעה הזאת היא לא-רלוונטית מבחינתנו. אנחנו צריכים לבחור את השם הטוב ביותר מבחינה מדעית/אנציקלופדית מבין השמות הרווחים בציבור ותו לא. ‏DrorK‏ • ‏שיחה17:40, 17 בפברואר 2009 (IST)

עמדת יד ושם

שלום רב,

ראשית אנו מתנצלים על האיחור במתן התשובה.

להלן תגובתו של ד"ר רוב רוזט, מנהל הספריות ביד ושם וחוקר שואה לסוגית "רצח העם הארמני":

המילה שואה נכנסה לשימוש אחרי מלחמת העולם השנייה כדי לתאר את הרצח ההמוני והשיטתי של יהודים תחת המשטר הנאצי. השואה היא סוג של רצח-עם עם מאפיינים יחודיים משלה. יש טרגדיות אחרות בהיסטוריה שלהם יש מרכיבים דומים לשואה ואחד מהם הוא הטרגדיה הארמנית. כיוון שרצח העם הארמני לא זהה לשואה, חשוב לשמור על הטרמנילוגיה הנפרדת. העובדה שישנם הבדלים, אינה מוסיפה או מורידה מהטרגדיות האחרות, אבל מילים הן כלי עזר להבנתינו. ברוב הספרות המדעית מדברים על "רצח העם הארמני" ולדעתנו, המונח טוב יותר מאשר "שואת הארמנים".

בברכת חג שמח,

עמיר וולף

רכז פניות הציבור

דואר אלקטרוני
זוהי עמדתו של ארגון "יד ושם", ואני חולק עליה. דומה הדבר לחוות הדעת של האקדמיה ללשון העברית בענייני דקדוק וכתיב שגם אותן אנחנו מכבדים, אך חולקים עליהן לעתים קרובות. ‏DrorK‏ • ‏שיחה21:32, 17 בפברואר 2009 (IST)
ועוד משהו - אני לא מספיק מצוי בספרות המדעית, אבל במאמרים בעיתונות השם "שואת הארמנים" או "השואה הארמנית" מקובלים מאוד. ‏DrorK‏ • ‏שיחה21:35, 17 בפברואר 2009 (IST)
גם אם מניחים את עמדת "יד ושם" בצד, יש כאן תשובה חד-משמעית: "ברוב הספרות המדעית מדברים על 'רצח העם הארמני'". לוויקיפדיה אין אפשרות לנהוג אחרת, אלא אם מישהו חולק על הנכונות העובדתית של הטענה הזו לגבי הספרות המדעית. עוזי ו. - שיחה 21:39, 17 בפברואר 2009 (IST)
יש לוויקיפדיה אפשרות לנהוג אחרת. אין מדובר בוויכוח על עובדה כלשהי, אלא בשם המתאים ביותר לערך. מקובל בוויקיפדיה לקרוא לדברים בשמם המקובל בקרב כלל הציבור, לא בשמם המקובל בספרות המדעית.

עלה בדעתי שעשינו פה משהו לא-הוגן שהופך את ההצבעה לבעייתית. פורסמה כאן בהבלטה עמדת יד-ושם שהוא ארגון יהודי וישראלי-ממלכתי. העמדה הזאת הוזמנה על-ידי אחד הוויקידפדים לצורך הדיון וההצבעה. לא נעשתה פנייה דומה לנציגות הארמנית בישראל. יש קהילה ארמנית בישראל, ויש לרפובליקה הארמנית שגרירות בישראל. הקהילה הארמנית בישראל היא דוברת עברית, ואני בטוח שיש לה עמדה בנושא שחייבת להיות מוצגת, אם עמדת יד ושם מוצגת כאן. מי שיזם את הפנייה ליד ושם חייב לפנות לנציגות הקהילה הארמנית בשאלה דומה. זה עניין של הגינות בסיסית, אחרת אפשר לטעון שכל הדיון והצבעה שבעקבותיו מוטים. אני אומר זאת בפרט לאור העובדה שחלק מהאנשים שהצביעו אמרו במפורש שהם מסתמכים על עמדת יד ושם. תארו לעצמכם שבוויקיפדיה הרומנית היו קוראים לשואה (היהודית) בשם כזה או אחר על-סמך פנייה להיסטוריונים רומנים נוצרים. מובן שהיינו טוענים שזו החלטה מוטה כל עוד לא נעשתה פנייה לשמוע את דעתם של היסטוריונים יהודים. ‏DrorK‏ • ‏שיחה03:42, 20 בפברואר 2009 (IST)

דרור, התשובה פשוטה ונרמזה לפני כן על ידי כמה מהמתדינים - המילה שואה היא מילה עברית ונבחרה על ידי היהודים, כדי לכנות את אסונם בתקופת מלחמת העולם השנייה. הארמנים, שאסונם קדם בהרבה לאסון היהודים, לא בחרו במילה הזאת ויש להם מונח ארמני, שתרגומו המדויק לעבריה אינו שואה, אלא "הרעה הגדולה". השימוש במונח שואה עבור אסון הארמנים התחיל קרוב לחמישים שנה אחרי אסונם, בחלקו כדי להשוות את אסונם לרצח העם הגדול ביותר הידוע בהיסטוריה של האנושות וכך להאדיר גם את אסונם ובחלקו, כפי שהוסבר כבר, על ידי מכחישי שואה עם כוונות רעות. אם רצית לשאול משהו את הקהילה הארמנית בישראל, היה לך כל הזמן שבעולם, אבל השאלה צריכה להיות "איך הם קראו לאסונם לפני השואה, כי מה שעשו לאחר מכן הוא מניפולציה ברורה. בברכה. ליש - שיחה 06:31, 20 בפברואר 2009 (IST)
רק דבר אחד נעלם מעיניך ומעיני אחרים - יש כמה אלפי ארמנים ישראלים שעברית היא שפת-אמם, ומחובתנו לשאול לדעתם. לי לא היה זמן כלל ועיקר. אני בכלל לא פתחתי את ההצבעה הזאת. אני הגבתי לטענותיך ולטענות של אחרים, ואף סיכמתי אותן בנקודות לבקשתך, וגם זה במעט הזמן שעמד לרשותי. הצבעה היא כורח בל-יגונה בעיניי, כלומר עדיף להימנע ממנה. כשאין מנוס, על מזמין ההצבעה לדאוג לאסוף את כל החומר הרלוונטי ולא להטיל את המשימה על אחרים. אתה הבאת חוות דעת של ועדת היסטוריונים יהודים שהתאספו לבקשת ממשלת רומניה, וגם ביקשת את חוות הדעת של יד ושם. רק דבר אחד שכחת לעשות - לבקש את חוות דעתם של הארמנים הדוברים עברית. אנשים אלה שמציינים את אסונם מדי שנה במדינת ישראל מאורגנים בצורות שונות (אם אינני טועה יש גוף שנקרא "ועד הפעולה הארמני" ויש גופים נוספים). נציגה שלהם אף השתתפה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל ולמיטב זיכרוני היא ביקשה להזכיר את "השואה הארמנית" אך הדבר נמנע ממנה עקב מחאת ממשלת תורכיה. במקום זה היא אמרה שהיא בת ל"עם הארמני הידוע סבל" (בנתונים האלה נתקלתי תוך כדי עיון בלינקים שהובאו כאן תוך כדי ההצבעה, ואז התחוורה לי ההטיה שיש בהצבעה הזאת). כאמור, מחובתו של מזמין ההצבעה לחשוף את כל המידע הזה בפני הוויקיפדים כדי שההצבעה לא תהיה מוטית. אילולא הייתה מובאת חוות הדעת של יד ושם - ניחא, אבל אי אפשר להציג חוות דעת בצורה חד-צדדית, ואי אפשר להטיל את משימת איסוף המידע על החולקים עליך. כולנו אנשים עסוקים וכולנו עושים את עבודתנו בהתנדבות. ‏DrorK‏ • ‏שיחה10:14, 20 בפברואר 2009 (IST)

הנה לינק למאמר מ"הארץ" על פרשת טקס הדלקת המשואות [8] והנה ציטוט ממנו: "2,000 העלונים שהוכנו לאורחי טקס מדליקי המשואות הערב נגנזו, וחדשים יחולקו תחתיהם - כך החליטו אתמול משרד ראש הממשלה, ועדת השרים לסמלים וטקסים, משרד החוץ, יו"ר הכנסת ומרכז ההסברה. השינוי נעשה בלחץ ממשלת טורקיה, בגלל משפט שהופיע בעלונים המקוריים על מדליקת המשואה נעמי נלבנדיאן, ובו נאמר כי היא "דור שלישי לניצולי השואה הארמנית, שהיתה בשנת 1915". ובכן, נציגת הקהילה הארמנית הישראלית בחרה להשתמש במונח "השואה הארמנית" ונוסח זה אף הודפס בעלון רשמי של מדינת ישראל. העלון נגנז עקב לחץ פוליטי של ממשלת תורכיה. "יד ושם" לא מחה, ואף היסטוריון לא טען שיש כאן זילות של השואה (היהודית). היחידה שמחתה הייתה ממשלת תורכיה שמסרבת עד היום להכיר באחריותה. ‏DrorK‏ • ‏שיחה10:20, 20 בפברואר 2009 (IST)

ועוד מילה אחת: להאשים את הקהילה הארמנית במניפולציה זו חוצפה חד וחלק, ואני מצטער מאוד שאני נאלץ להשתמש במילה בוטה כזאת. בשעה שהתרחשה השואה הארמנית מספר דוברי העברית היה מצומצם מאוד, וודאי שלא היו ארמנים ביניהם. לשאול איך הארמנים קראו לאסונם בעברית לפני מלחמת העולם השנייה, זה בערך כמו לשאול איך נהגו היהודים בימי הביניים לכנות את חורבן בית שני ביפנית. אני מצטער, אבל כל העסק הזה מריח לא טוב, ואני כבר מצטער שהסכמתי להשתתף בהצבעה הזאת. ‏DrorK‏ • ‏שיחה10:28, 20 בפברואר 2009 (IST)

אני מקווה שלאחר שתתקרר עליך דעתך, תמצא לנכון להתנצל על הדרך בה פנית אלי. לעצם העניין, כמה מטענותיך אינן מדויקות או שגויות לחלוטין:
  • ועדת ההיסטוריונים לא הורכבה מהיסטוריונים יהודים, כדבריך, אלא מהיסטוריונים בני עמים שונים, המומחים בתחום מכל העולם.
  • חוות הדעת של דובר יד ושם לא הוזמנה על ידי ולא הובאה על ידי.
  • חוות הדעת של יד ושם נמצאת בדף השיחה עוד מתקופת ההצבעה הקודמת, אך מתוך דבריך יוצא שלא היית מודע לקיומה. האם ניהלת את כל הדיונים מבלי לקרוא את דיוני ההצבעה הקודמת ואת תוכן דף השיחה?
  • אתה השתתפת בדיונים שנערכו בדף השיחה בנושא השם לפני חודשים רבים, לכן היה בידך כל הזמן הדרוש לפנות לקהילה הארמנית ולשאול אותם מה שרצית לשאול. המחלוקת לא התחילה עם ההצבעה הזו.
  • הקהילה הארמנית היודעת עברית, ידעה עברית גם לפני השואה והיא לא קראה לאסון הארמנים בשם "שואת הארמנים", לכן הענקת השם הזה לאחר פרסום השואה הוא מניפולציה.
בברכה. ליש - שיחה 10:51, 20 בפברואר 2009 (IST)
רק רגע, אתה קראת את כל הדיונים של ההצבעה הקודמת, ההצבעה הייתה בניגוד לדעתך, ואז החלטת לקרוא להצבעה חדשה? בהצבעה החדשה הבאת רק מסמכים ונתונים שמתאימים לדעתך? האם אתה מצפה מכל הנוכחים כאן לקרוא גיליונות שלמים של הצבעות קודמות ודוחות ארוכים ולברר ולחקור מיהו כל חוקר ומיהו כל היסטוריון? זה רק אני או שמשהו כאן לא לגמרי מסתדר? האמנם הקהילה הארמנית הישראלית ידעה עברית לפני השואה? כיצד הדבר ייתכן? ואם כן, איך באמת הם קראו לאסונם בעברית לפני מלה"ע השנייה? האם ביררת את העניין לפני שכינסת את ההצבעה הזאת? כאמור, אסור היה לי להסכים לעריכת ההצבעה ואסור היה לי להשתתף בה. מעתה ואילך אינני שותף לשום הצבעה שתתקיים כאן. זוהי הפעם השנייה שאני נכווה בהצבעות כאלה. אין בהן מספיק יושרה, ולצערי ההערה הזאת נכונה לגבי כמה הצבעות שכבר נערכו כאן. ‏DrorK‏ • ‏שיחה11:16, 20 בפברואר 2009 (IST)
אני רואה שאתה מלא שאלות כרימון, אז אנסה לענות לחלק מהן:
  • כן, קראתי את הדיונים לפני שפתחתי את ההצבעה הזו. אתה היית נוהג אחרת?
  • לא, לא הבאתי רק מסמכים שמתאימים לדעתי, אלא נתתי קישורים לכל המסמכים ולכל הדיונים שנערכו בנושא והיו ידועים לי.
  • ודאי שהארמנים מהרובע הארמני, שסחרו וגרו בשכנות עם היהודים לפני השואה ידעו עברית. גם חלק מהכמרים הארמנים ידעו עברית, לשם חקירת כתבי הקודש הנוצרים שנכתבו בעברית.
  • אם היית קורא את הדיונים, היית יודע איך הם קראו לאסונם לפני מלחמת העולם השנייה, הם קראו לו "Metz Yeghern" (Մեծ Եղեռն).
אני מציע לך לעצור את מסלול העלבונות, לאחר ההאשמה בחוצפה, עברת להטלת דופי ביושרה - איפה תעצור? חשבתי שאתה אדם תרבותי... ליש - שיחה 11:32, 20 בפברואר 2009 (IST)
אני שואל אותך על עברית ואתה עונה לי בארמנית. אני לא שאלתי איך הארמנים קוראים לאסונם בארמנית. שאלתי איך אותם ארמנים שהם דוברי עברית קוראים לאסונם בעברית! לפרט הזה יש חשיבות עצומה, ואתה התעלמת ממנו וממשיך להתעלם ממנו. כמו כן כינסת הצבעה בלי להבהיר בצורה ברורה שכבר התנהלה הצבעה בעבר ובלי להסביר מה הפגם שנפל בה או מדוע היא התיישנה. בין השיטין אתה שוזר הערות פוליטיות כאילו הארמנים נוקטים במניפולציות או כאילו השימוש בביטוי "שואת הארמנים" הוא חלק מהכחשת השואה (היהודית). כל הדיון הזה שלא לדבר על ההצבעה הוא אומלל מאוד, וכדי שלא תחשוב שאני לא תרבותי אני נוקט הפעם בלשון המעטה. ‏DrorK‏ • ‏שיחה11:49, 20 בפברואר 2009 (IST)
זאת הבעיה דרור, משום מה אתה חושב שהארמנים דיברו בינם ובין עצמם עברית וזה לא נכון - הם לא נתנו לאסונם שם עברי, אלא שם ארמני ומשמעותו בעברית הוא מילולית "הרעה הגדולה" (כבר דנו פעם בכך...) ולא "השואה הארמנית". אני לא התעלמתי מכך ובדיונים ציינתי זאת במפורש, אולי לא שמת לב. אני גם ציינתי במפורש והבאתי קישור להצבעה הקודמת ובדיונים לקראת ההצבעה החדשה הסברתי גם את הסיבות לה. גם לדיונים אלה שהיו במזנון ובדף השיחה של הערך, נתתי קישורים עם פתיחת ההצבעה. אני לא רומז, אני אומר במפורש שועדת ההיסטוריונים ציינה את השם "שואת הארמנים" כדוגמה להכחשת השואה על ידי טריויאליזציה, סוג של הכחשת השואה. אני לא רומז, אני אומר במפורש שהארמנים, במאבקם ההסברתי מול הטורקים, עשו מניפולציה של יצירת זיהוי בין השואה ובין אסונם. אינני שופט אותם, אך מציין את העובדות ההיסטוריות. כדי שאנחנו נוכל לקבל החלטות אנציקלופדיות, קרובות ככל האפשר לאמת ההיסטורית, אנחנו צריכים לעשות זאת בראש קר וללא לקיחת צד בסכסוכים השונים. לצערי לא הכל נוהגים כך. בברכה. ליש - שיחה 12:18, 20 בפברואר 2009 (IST)
צר לי לומר זאת, אבל אתה לא נוהג כאן בהגינות, וההצבעה הזאת אינה כשרה. זו לא ההצבעה הראשונה, וכנראה גם לא האחרונה בוויקיפדיה שאיננה כשרה. עצוב שכך מתנהלים כאן העניינים. מן הסתם תזכה בהצבעה הזאת ושם הערך ישונה כיוון שהצלחת לעורר את "מיצי הקיבה" של המשתתפים בדיון הזה, ולא הבאת את מלוא האינפורמציה הרלוונטית. אם במקרה של טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות נדרשה התערבות של ממשלת תורכיה כדי לגנוז 2000 עלונים רשמיים של מדינת ישראל, במקרה שלנו אפילו התערבות תורכית לא נדרשה. בוויקיפדיה העברית כבר למדנו פרק מיותר בפוליטיקה בלי עזרה חיצונית. ‏DrorK‏ • ‏שיחה13:09, 20 בפברואר 2009 (IST)
הצגת טענות שונות ומשונות והשבתי לך באורך רוח, עברת להעלבה ונמנעתי מלהשיב לך באותו מטבע, אני משאיר לקוראים לשפוט ולהחליט מי נהג בהגינות ומי לא. ליש - שיחה 13:40, 20 בפברואר 2009 (IST)
אני מתנער מההצבעה הזאת ולא אסכים יותר להשתתף בשום הצבעה בוויקיפדיה. השיטה הזאת פשטה את הרגל כי אנשים לא מתייחסים אליה ברצינות הראויה, או גרוע מכך רואים בה כלי להכנסת עמדות פוליטיות. מבחינתי, עד להודעה חדשה, כל הצבעה, כולל זו, היא הצבעה פסולה. ‏DrorK‏ • ‏שיחה15:17, 20 בפברואר 2009 (IST)

דיון

אני באמת לא מבין מה הבעיה לומר שהיו כל מיני רציחות-עם (זה הריבוי הנכון?). אסונות, במילה אחרת "שואות". אבל ל"השואה" (או שואת יהודי אירופה) יש מאפיינים יחודיים שעושים אותה יותר אסונית מכל השאר. סתם עומרשיחה הצעה חלופית לתעתיק מסינית, הגיבו! 22:45, 17 בפברואר 2009 (IST)

אולי תקרא את ההנמקות ואת הדיונים וזה יעזור לך להבין. בברכה. ליש - שיחה 22:48, 17 בפברואר 2009 (IST)
לא קראתי את כל הדיון לעיל. נראה לי כי שואת העם הארמני זוהי שואה, ולא "השואה". וככל זאת, אם יש כאלה שחושבים כי זה זילות, אז יש מקום להעביר לרצח העם הארמני איתןשיחה 22:05, 18 בפברואר 2009 (IST)
לא רק עניין של זילות, יש ויכוח של ממש לגבי האם זה מתאים להגדרה. זהר דרוקמן - I♥Wiki22:09, 18 בפברואר 2009 (IST)

רצח העם בדרפור כמשל

יש לנו ערך אודות רצח העם בדארפור מעשה נפשע לכל הדעות שנהרגו בו מאות אלפי בני אדם, מיליונים הפכו לפליטים ומי יודע מה יקרה איתם וכמה מהם ימותו בגלל מחלות ובעיות אחרות. יחד עם זאת, שם האירוע הזה בוויקיפדיה העברית הוא לא "שואה בדפרור" או "שואת דפרור" אלא "רצח העם בדארפור". שם זה מתאר בצורה נכונה יותר את מה שמתרחש בחלק זה של העולם. יש קווי דימיון רבים בין האירוע הנורא שחוו הארמנים ומה שקורה בדרפור, לכן שמות הערכים צריכים להיות זהים, כלומר "רצח עם" ולא "שואה".

כמו כן, יש פה משום מה הפחתת ערך מהשם הנורא "רצח עם". מה לא מספיק לכם בתיאור מצמרר זה? גילגמש שיחה 12:44, 19 בפברואר 2009 (IST)

ועכשיו כל שנותר לך הוא להסביר למה הערך על השואה לא נקרא "רצח-העם היהודי". ‏DrorK‏ • ‏שיחה03:47, 20 בפברואר 2009 (IST)

הצבעה

רק משתמשים רשומים בעלי 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, שיחות קבצים, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ו-30 ימים של פעילות הם בעלי זכות הצבעה בדיוני מחלוקת.

בעד השם "רצח העם הארמני"

  1. ליש - שיחה 18:02, 17 בפברואר 2009 (IST)
  2. זהר דרוקמן - I♥Wiki18:04, 17 בפברואר 2009 (IST)
  3. והיה ... למישור ‏Ori‏ • שיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 18:11, 17 בפברואר 2009 (IST)
  4. קרוב הרבה יותר לתאור המציאות. עוזי ו. - שיחה 18:52, 17 בפברואר 2009 (IST)
  5. כמו בכל הויקיפדיות שאני מצליח להבין. ‏עדיאל19:00, 17 בפברואר 2009 (IST) כך גם בפוסטר התלוי במקומות שונים ברובע הארמני (יש תמונה שלו בערך)
  6. Lostam - שיחה 19:03, 17 בפברואר 2009 (IST). לפחות בוויקיפדיה העברית יש לייחד את השימוש במילה "שואה" לשואת יהודי אירופה בלבד.
  7. יותר מדויק מבחינה היסטורית. גילגמש שיחה 19:08, 17 בפברואר 2009 (IST)
  8. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 19:14, 17 בפברואר 2009 (IST)
  9. לא שאני גאה בזה, אבל השואה שלנו באמת ייחודית ‏eytanarשיחהתרומות19:29, 17 בפברואר 2009 (IST)
  10. הדברים בהחלט ניתנים להשוואה, אבל השם "שואה" מתייחס לארוע מסויים. לייחס אותו לארוע קודם יהיה אנכרוניזם. emanשיחה 19:35, 17 בפברואר 2009 (IST)
  11. Yonidebest Ω Talk20:54, 17 בפברואר 2009 (IST)
  12. חגי אדלרשיחהל-100 ערי מיליונים אין עדיין ערך. קחו אחת! • כ"ד בשבט ה'תשס"ט • 00:07, 18 בפברואר 2009 (IST) (שיניתי דעתי מההצבעה הקודמת)
  13. geageaעזור לפרוייקט ישראל בוויקיפדיה הגאורגית 01:26, 18 בפברואר 2009 (IST)
  14. אלמוג 07:24, 18 בפברואר 2009 (IST)
  15. חובבשירה - שיחה 08:11, 18 בפברואר 2009 (IST)
  16. התנדנדתי, אבל מה שהכריע את הכף מבחינתי היה המכתב של יד ושם • עודד (Damzow)שיחהיש לך משנה ויקיפדית? 11:01, 18 בפברואר 2009 (IST)
  17. מבחן גוגל תומך בטענת "יד ושם"- רצח העם הארמני שכיח פי שלושים לעומת שואת הארמנים. ליאור ޖޭ • כ"ד בשבט ה'תשס"ט • 12:44, 18 בפברואר 2009 (IST)
    תרשה לי להעיר שאין מביאים ראיה מן האנגלית על המונחים השגורים בעברית. ‏DrorK‏ • ‏שיחה21:46, 18 בפברואר 2009 (IST)
  18. מן הנימוקים שהעלה ליש, בעיקר שלילת כל אפשרות להימלט מן הגורל שייעדו הנאצים ליהודים - לא הגירה, לא המרת דת, לא הצהרת אמונים - טבעת מתהדקת ללא אפשרות מילוט. זאת נוסף לשיטתיות היסודית ומסמרת השיער, שלא היה דומה לה בשום רצח-עם אחר.שלומית קדם - שיחה 17:07, 18 בפברואר 2009 (IST)
  19. ההצבעה האחרת מעידה על חוסר הבנה במקרה הטוב. שואה היא מילה שבחר העם היהודי כדי לתאר את רצח העם שבוצע נגדו. הן בשיח העברי והן בשיח הזר המילה "שואה" אכן מתייחסת אך ורק לאירוע זה. הפשע שבוצע נגד העם הארמני הוא ככל הנראה רצח עם, אבל זו לא "שואה" מכיוון שהארמנים לא כינו את המאורע הזה שואה והעולם אינו משתמש במילה זו כדי לתאר את אותם האירועים. אילו הארמנים היו מכנים את המאורע "אסון הארמנים" אני מניח שכך היה העולם (או חלקו) מתייחס למאורע וכך היינו מכנים אותו גם אנחנו. בהעדר כינוי מיוחד השם הגנרי הוא "רצח עם". זהו המונח הנכון היחיד הן מנקודת מבט היסטורית, הן מנקודת מבט של מדע המדינה והן מנקודת המבט של המשפט הבינלאומי. אלה הסבורים כי הצמדת התואר "שואה" לאינסידנטים אחרים של רצח עם מגחיכים את עצמם. תחת אצטלת האוניברסליזם של ויקיפדיה הם כופים על סבלותיהם של עמים אחרים את הטרמינולוגיה היהודית. והרי לכם אימפריאליזם לאומני יהודי, בדיוק ההפך ממה שאותם ויקיפדים "נאורים" מתכוונים לו. פשוט בורות. ‏ PRRP שו"ת 17:18, 18 בפברואר 2009 (IST)
    לפני שהטחת את הדברים שקראת לעיל במי שהצביע אחרת ממך, האם קראת את כל הדיון המקדים, בו נדונו, בין השאר, הפעם הראשונה שהופיעה המלה "שואה" בתנ"ך, ההבדל בין המלה "שואה" למלה המיודעת "השואה" (ובמיוחד ההבדל באנגלית בין holocaust ל-Holocaust)? אם לא, אולי לאחר שתקרא נזכה אנו, החושבים אחרת ממך, לאיזו התנצלות על האשמתך המרומזת החמורה? JavaMan - שיחה 18:14, 18 בפברואר 2009 (IST)
  20. אמיר מלכי-אור - שיחה 19:49, 18 בפברואר 2009 (IST)
  21. איתןשיחה 22:06, 18 בפברואר 2009 (IST) מהטעם שכתבתי לעיל
  22. טוסברהינדי (שיחה) 23:26, 18 בפברואר 2009 (IST)
  23. טבעת-זרם - שיחה 02:36, 19 בפברואר 2009 (IST)
  24. קלודיה - שיחה 12:37, 19 בפברואר 2009 (IST)
  25. מבחינתי שני השמות כשרים, אין זילות של השואה (שימו לב, לא "שואת היהודים" אלא ה-שואה) בשימוש ב"שואת הארמנים". השיקול הוא המקובל בספרות המדעית (לפי טענת יד ושם), שבמקרה זה גם מוכר דיו בציבור הרחב. דב ט. - שיחה 13:04, 19 בפברואר 2009 (IST)
  26. בית השלוםשיחה • כ"ו בשבט ה'תשס"ט • 10:24, 20 בפברואר 2009 (IST)
  27. אור - שיחה 12:53, 20 בפברואר 2009 (IST)

בעד השם "שואת הארמנים"

  1. מוטי - שיחה 18:15, 17 בפברואר 2009 (IST)

# ‏DrorK‏ • ‏שיחה18:44, 17 בפברואר 2009 (IST) זוהי הצבעה פסולה שמונעת משיקולים פוליטיים ולא מניסיון לדייק בעובדות, ולכן אני מבטל את השתתפותי בה.

  1. המורה - שיחה 19:09, 17 בפברואר 2009 (IST)
  2. JavaMan - שיחה 19:22, 17 בפברואר 2009 (IST)
  3. הכחשת שואה היא האשמה חמורה. השם המקובל בעברית הוא "שואת הארמנים". לדעתי הוא לא ממזער את השואה אלא מדגיש את אסון העם הארמני. זה לא חייב לבוא על חשבון זה. חי ◣ 17.02.2009, 19:48 (שיחה)
  4. הידוען האלמוני - שיחה 19:55, 17 בפברואר 2009 (IST)
  5. גאלוס - שיחה 21:47, 17 בפברואר 2009 (IST)
  6. סתם עומרשיחה הצעה חלופית לתעתיק מסינית, הגיבו! 22:45, 17 בפברואר 2009 (IST)
  7. ירוןשיחה 22:47, 17 בפברואר 2009 (IST) - זה חמור וזה חמור, ואין האחד מביא לבנליזציה של האחר.
  8. זה השם שאני מכיר. Easy n - שיחה 23:14, 17 בפברואר 2009 (IST)
  9. השם המקובל בעברית. ‏– rotemlissשיחה 23:26, 17 בפברואר 2009 (IST)
  10. יש "שואה" ויש "השואה" אחד שחושב - שיחה 23:40, 17 בפברואר 2009 (IST)
  11. המונח השגור, אם כי לדעתי אפילו עדיף "שואת העם הארמני". Ldorfman - שיחה 07:02, 18 בפברואר 2009 (IST)
  12. לימור י - שיחה 10:01, 18 בפברואר 2009 (IST)
  13. "שואה" היא מילה בעברית שלא מיוחסת לאירוע אחד בהיסטוריה, להבדיל מ"השואה". בעיני זו גם לא מהווה זילות של השואה, וצר לי שחשיבות של אירוע אחד צריכה לבוא על חשבון אירוע אחר. AMIRBL25 - שיחה 20:11, 18 בפברואר 2009 (IST)
  14. אחרי שתפסתי את עצמי כותב עכשיו במסמך לעבודה "שואה אקולוגית" הבהרתי לעצמי שלמילה שואה יש משמעות נרחבת מעבר ל-השואה ליז'אנסק - שיחה 00:55, 19 בפברואר 2009 (IST)
  15. לא מוצאת זילות שואה ב"שואת העם הארמני" חנה ק. - שיחה 00:18, 20 בפברואר 2009 (IST)
  16. מבחינתי השימוש בשני השמות ראוי באותה מידה, אבל מאחר וכבר הייתה הצבעה קודמת אבחר באפשרות שזכתה ברוב בה. מלכת אסתר - שיחה 10:54, 20 בפברואר 2009 (IST)

נמנע

  1. הטיעונים שהעלה אריה הם שיפוטיים, ולכן אינם רלוונטיים. השאלה היחידה שצריכה לעמוד לדיון היא איזה שם מקובל יותר, ובעניין זה אין לי דעה. עידושיחה 12:49, 19 בפברואר 2009 (IST)