המוזיאון להיסטוריה יהודית – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏היסטוריה ואוספים: מלשון אבד לא עבד
שורה 10: שורה 10:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{קישורי פורטל|אמסטרדם|יהדות|שם1=אמסטרדם|שם2=יהדות}}
* [http://www.jhm.nl/english.aspx אתר רשמי]
* [http://www.jhm.nl/english.aspx אתר רשמי]



גרסה מ־10:53, 26 בפברואר 2009

חזית המוזיאון.

המוזיאון להיסטוריה יהודיתהולנדית: Joods Historisch Museum) הוא מוזיאון הממוקם באמסטרדם שבהולנד. המוזיאון מציג את ההיסטוריה של היהדות בהולנד בפרט וברחבי העולם בכלל.

בשנת 1989 זכה המוזיאון בפרס מועצת אירופה בשל אוספיו הייחודיים ואופן הצגתם, וכן בשל ייחוד המבנה בו הוא נמצא.

היסטוריה ואוספים

המוזיאון נפתח ב-24 בפברואר 1932 והיה ממוקם בואג (בית השקילה) שבכיכר ניומארקט. בעקבות כיבוש הולנד על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, נסגר המוזיאון ומרבית אוספיו אבדו. המוזיאון נפתח מחדש בשנת 1955. בשנת 1987 עבר המוזיאון למבנה חדש בכיכר יונאס דניאל מיירפליין (Jonas Daniël Meijerplein), במבנה אשר שימש קודם למלחמת העולם השנייה כבית הכנסת הגדול של אמסטרדם. מבנה הנמצא בסמוך לבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם.

אוספי המוזיאון כוללים כ-11,000 מוצגים בהם כלי קודש ויצירות אמנות. רק כ-5% מאוספי המוזיאון מוצגים בכל עת. במוזיאון שתי תצוגות קבועות, וכן תצוגות מתחלפות רבות. בקומה הראשונה של המבנה מוצגים חפצי קודש ומוסברים מנהגים ומסורות יהודיות. באולם בית הכנסת הגדול מוצגת ההיסטוריה של יהודי הולנד בין השנים 1600 - 1890. באולם בית הכנסת החדש (אשר נבנה אף הוא לפני מלחמת העולם השנייה), הצמוד לבית הכנסת הגדול, מוצגת תארוכה המתארת את ההיסטוריה של יהדות הולנד במהלך המאה ה-20.

קישורים חיצוניים