אגרון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Nallimbot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: fr:Thésaurus
SieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: zh:索引典
שורה 52: שורה 52:
[[sv:Synonymordbok]]
[[sv:Synonymordbok]]
[[tr:Tesarus]]
[[tr:Tesarus]]
[[zh:類語辭典]]
[[zh:索引典]]

גרסה מ־23:41, 19 ביוני 2009

אגרון (או תזאורוס, מיוונית עתיקה: θησαυρός) הוא ספר הדומה למילון, אך במקום הגדרות והגייה של מילים, האגרון כולל מילים נרדפות והיפוכי מילים.

למרות שהאגרון כולל בתוכו מילים נרדפות והיפוכי מילים, הערכים באגרון אינם רשימה של המילים, אלא, עוצבו על מנת ליצור הבדלים בין המילים וכדי לעזור בבחירת המילה המדויקת. בניגוד למילון, הערך התזאורי אינו מגדיר מילים. בטכנולוגיה אינפורמאטיבית האגרון מייצג בסיס נתונים או רשימה סמנטית אנכית למפתחות חיפוש נושאים. בתחום האינטליגנציה המלאכותית, האגרון יכול להיחשב כאנתולוגיה.

בסיס הנתונים של אגרון מודרני נוצר מתוך סטנדרטיים בינלאומיים ובדרך כלל מאורגן בצורה היררכית של נושאים. אגרון כזה שׂם כל מונח בתוכן המתאים לו ומאפשר למשתמש להבחין בין מילים בעלות משמעות כפולה. כמו כן משמש האגרון כבסיס למפתח עניינים לחומר מקוון.

הדוגמה הראשונה לז'אנר היא "התזאורוס של רוגט" (Roget's Thesaurus) שלוקט בשנת 1805 על ידי פיט רוגט והוצא לאור ב-1852. הערכים בתזאורוס זה מוצגים כרשימת מושגים ולאו דווקא בסדר אלפביתי.

התזאורוס של אומנות האדריכלות הינו דוגמה לאגרון המשמש מפתח עניינים לבסיס הנתונים של המוזיאון הלאומי בקנדה ומתוחזק על ידי הרשת הקנדית למידע שעבר בירושה.

קישורים חיצוניים