מיצוב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: vi:Định vị (doanh nghiệp)
Alexbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: ko:포지셔닝
שורה 34: שורה 34:
[[fr:Positionnement]]
[[fr:Positionnement]]
[[it:Posizionamento]]
[[it:Posizionamento]]
[[ko:포지셔닝]]
[[vi:Định vị (doanh nghiệp)]]
[[vi:Định vị (doanh nghiệp)]]
[[zh:市场定位]]
[[zh:市场定位]]

גרסה מ־18:22, 13 ביולי 2009

מיצוב הוא תהליך שיווקי המבסס את היחס בין הצרכנים לבין המותג. מטרתו של התהליך היא למקם את המותג (מוצר או חברה) על הרצפים השונים הנוגעים לקטגוריה המוצרית. את המונח קבעו בשנות ה-70 אל ריס וג'ק טראוט בסדרת מאמרים שפרסמו בנושא. את המונח העברי "מיצוב" (שילוב של מיקום ומצב) טבע פרופסור מיכאל פרי בתחילת שנות ה-80.

ההבדל בין מיצוב למיתוג

המונח מבולבל פעמים רבות עם תהליך המיתוג, אולם מדובר בתהליכים שונים (אם כי משופעים זה מזה ובעלי נקודות השקה רבות). בעוד שתהליך מיתוג עוסק בחיבור של ערכים ותפיסות עם המותג, מטרתו של המיצוב היא ליצור הגדרה לזהות המותג.

דוגמה

ערכים המרכיבים את המותג קוקה קולה הם "מוזיקה", "נעורים", "רעננות", "כיף","לאהוב את החיים", "אמריקאי" או "בינלאומי" וכו'. מיצובים העשויים להיקשר למותג הם: "משקה קל", "מלך המשקאות", "המרענן הרשמי", "המשקה שכולם שותים", או "טעם החיים". ערכים היכולים להרכיב את המותג "אביב גפן" הם "בוטות", "מרדנות", "מלנכוליות". להבדיל, הזמר יכול להיות ממוצב כזמר רוק (על סקאלת סגנונות מוזיקה), כאמן יוצר (על סקאלת תחומי העיסוק במוזיקה), כאליל נוער (בסקאלה סוציולוגית) או כ"ילד הרע של המוזיקה הישראלית".

תהליך מיצוב

בסופו של תהליך מיצוב נרצה לקשר בין המותג לבין הגדרה, ביטוי או אפילו מילה אשר יתארו את המותג בצורה הטובה ביותר. זאת ניתן לעשות בשלבים הבאים:

  • פילוח השוק ובחירת קהל המטרה
  • ניתוח צורכי קהל היעד
  • הבנת ה"פתרון" אותו יכול לספק המוצר שלנו וניסוחו.
  • קישור המוצר עם הפתרון

מיצוב: החלק התקשורתי של הבידול: הדרך שבה צרכנים תופסים את המותג. המיקום שתופס המותג במוחם של הצרכנים, ביחס למתחריו.


סולם המיצובים:

מיצוב TOP OF MIND: מטרתו להשריש את שם המותג בתודעה הצרכנית ולהפכו לראשון שעולה במוח. מיצובים מבוססי USP: מבוססים על תכונה או תועלת מהמוצר. מיצובים מבוססי ESP: מבוססים על טריטוריה, ערך משותף, תפקיד חברתי. עשויים להיות מיצובים שונים לכל מותג, חלק מהתהליך הוא ברירת המיצובים השונים ובחירתו של זה המתאים ביותר לקהל המטרה בו אנו מעוניינים להתמקד.

ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.