משתמש:Yanshoof/ארגז חול 6 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yanshoof (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
Yanshoof (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
שורה 25: שורה 25:


גישה להר דורשת אישור ממשלתי. הגישה למטיילים ותיירים הייתה אסורה בין השנים 1995- 2005. משנת 2006 ניתן להשיג אישורי טיפוס דרך מגוון סוכנויות באי.
גישה להר דורשת אישור ממשלתי. הגישה למטיילים ותיירים הייתה אסורה בין השנים 1995- 2005. משנת 2006 ניתן להשיג אישורי טיפוס דרך מגוון סוכנויות באי.
פסגת ההר אינה מושלגת, אך חלק ממורדותיו מכוסים [[קרחון יבשתי|קרחונים]].
פסגת ההר אינה מושלגת, אך חלק ממורדותיו מכוסים [[קרחון יבשתי|קרחונים]]. הטיפוס להר הוא טיפוס סלע קשה וטכני, הנעשה לרוב מהמפנה הצפוני של ההר. מחנה הבסיס של ההר נמצא במרחק של 100 קילומטרים משדה התעופה הקרוב, מהלך ארבעה - חמישה ימי הליכה.


[[:קטגוריה:שבע הפסגות]]
[[:קטגוריה:שבע הפסגות]]

גרסה מ־12:33, 3 בספטמבר 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:הר

פרמטרים [ כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פונצ'אק ג'איה
מידע כללי
גובה 4884 מטרים
מיקום גינאה החדשה, אינדונזיה
העפלה ראשונה 1962, על ידי היינריך הארר.
מסלול ההעפלה הקל טיפוס סלע, קרח ושלג

פונצ'אק ג'איה (נקרא גם קרסטנז פירמיד) הוא הר הנמצא בתחומה של אינדונזיה, באי גינאה החדשה. ההר הוא הגבוה ביותר באוקיאניה, ובשל כך נחשב לעיתים כחלק משבע הפסגות. גובהו 4884 מטרים. ההר נושא גם בתארים הנקודה הגבוהה ביותר הנמצאת על אי והנקודה הגבוהה ביותר בין ההימלאיה והאנדים.

ההר וסביבתו היו מיושבים עוד בטרם דרכו האירופים על אדמת האי. החוקר ההולנדי יאן קרסטנז. היה האירופי הראשון שראה את ההר ואת קרחוניו, בשנת 1623. קרסטנז זכה לבוז באירופה עקב טענתו כי ראה שלג בקרבת קו המשווה. אחד משמותיו של ההר קרוי על שמו. העפלה המוצלחת המתועדת הראשונה נעשתה על ידי היינריך הארר, סופר אוסטרי שכתבת את הספר שבע שנים בטיבט, עם שלושה מחברי בשנת 1962. בתחילת שנות ה 60 של המאה העשרים, תפסה אינדונזיה בעלות של שטח ההר ושמה של הפסגה שונה לפונצ'ק סוקארנו (פונצ'אק פירושו פיסגה) על שמו של נשיאה הראשון של אינדונזיה. מאוחר יותר שונה השם לפונצ'אק ג'איה. ג'איה פירושו ניצחון או תהילה.

גישה להר דורשת אישור ממשלתי. הגישה למטיילים ותיירים הייתה אסורה בין השנים 1995- 2005. משנת 2006 ניתן להשיג אישורי טיפוס דרך מגוון סוכנויות באי. פסגת ההר אינה מושלגת, אך חלק ממורדותיו מכוסים קרחונים. הטיפוס להר הוא טיפוס סלע קשה וטכני, הנעשה לרוב מהמפנה הצפוני של ההר. מחנה הבסיס של ההר נמצא במרחק של 100 קילומטרים משדה התעופה הקרוב, מהלך ארבעה - חמישה ימי הליכה.

קטגוריה:שבע הפסגות קטגוריה:אינדונזיה: גאוגרפיה














כובע פטריה הוא כובע רך בעל שולים (תיתורה) הנוטה מטה. הכובע מספק הגנה מהשמש לעיניים ולפנים. הכובע, (המכונה בישראל גם כובע רפול, על שם רא"ל במיל' רפאל איתן, שנהג ללכת עם כובע כזה בשנים שלאחר שירותו הצבאי) עשוי לרוב מבדים עמידים, כדוגמת קנבס או כותנה. מרבית הכובעים מצויידים במספר חורי איוורור. שרוך להידוק וכיס קטן הם תוספות נוספות המקובלות בתעשייה.

צבאות רבים עושים שימוש בכובעים בסגנון זה, עקב הנוחות בשימוש בו, כיוון שאינו מקטין את שדה הראייה ומגן על הפנים והעורף.

קיימת סברה הגורסת כי מקור כובע הפטרייה הוא במלמחת השחרור.בו הלוחמים מן היישוב, חיפשו כובע שאינו כאפיה, על מנת להבדילם מן הערבים.

אין להתבלבל עם כובע טמבל, שהוא חסר שוליים.

הכובע בתרבות

בישראל, צה"ל עושה שימוש בכובע, ופעמים רבות ניתן לראות חיילים מצולמים ולראשם הכובע. בקרב חיילי חיל התותחנים התפתח קיפול מיוחד לכובע. בארצות דוברות אנגלית, בהן שודרה הסדרה "האי של גילגאן" מזוהה הכובע עם דמותו של גיליגאן. בסדרת הטלוויזיה מ.א.ש, חבשה כובע פטריה דמותו של קולונל הנרי בלייק.


קטגוריה:כיסויי ראש