גיטרה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 141: שורה 141:


== אביזרים לגיטרה ==
== אביזרים לגיטרה ==
אף גיטרה ייתכן שיחק על עצמו, יש מגוון של אביזרים המשמשים משותף מחזיק את הגיטרה וניגן.
{{להשלים}}

=== קאפוטסקטו ===
{{ערך מורחב|ערך=[[קאפו (אביזר)]]}}
קאפו (קיצור של קאפוטסקטו) הוא אביזר אשר משמש לקיצור המיתרים ובכך להעלאת סולם הנגינה, במקרה של חוסר התאמה לשירה או לסולם הרצוי, מבלי להצטרך לשנות את פוזיציות האקורדים, מה שמאפשר לנגן באותן פוזיציות שנוגנו בסולם המקורי.

=== סלייד ===
{{ערך מורחב|ערך=[[גיטרת סלייד]]}}
טכניקת "[[גיטרת סלייד|סלייד]]" היא טכניקה מיוחדת לנגינה בגיטרה בה נעזרים בסלייד מיוחד אותו מחליקים על המיתרים לאורך צוואר הגיטרה על מנת לשנות את אורך הרעידות וגובה הצליל. טכניקת "גיטרת סלייד" משמשת בעיקר על מנת להפיק [[גליסנדו]] או "אפקט הוואי". כיום ישנם שני סוגים של "סלייד": סלייד מזכוכית וסלייד ממתכת. לכל אחד מהם צליל שונה ומגוון.

חלק מהאמנים אשר נודעים בשימוש בטכניקה זו: [[רוברט ג'ונסון]], [[ג'ורג' האריסון]] ו[[מאדי ווטרס]].

=== מפרט ===
[[קובץ:Guitar picks-KayEss-1.jpeg|שמאל|ממוזער|150px|מגוון מפרטים לגיטרות]]
{{ערך מורחב|ערך=[[מפרט]]}}
מפרט הוא הוא משטח קטן של חומר נוקשה המשמש לפריטה מפרטים משמשים בעיקר לצורך ניגון בגיטרות חשמליות ולעתים רחוקות יותר עבור נגינה בגיטרה האקוסטית. המפרטים כיום מופקים ממגוון חומרים שונים, ביניהם [[פלסטיק]], [[סיב פחמן|סיבי פחמן]], [[טרטקס]], [[קרן (זואולוגיה)|קרן]], [[שנהב]], [[שריון]] [[צבים|צב]], [[עץ (חומר גלם)|עץ]] או [[מתכת]].

המפרטים מופקים בצורות ובגדלים רבים. עוביים של המפרטים נע לרוב בין 0.5 מ"מ ל-2 מ"מ.


== ראו גם ==
== ראו גם ==

גרסה מ־07:51, 29 בספטמבר 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:פירוש נוסף

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

גיטרה
A classic guitar

גיטרה קלאסית
סיווג כלי מיתר
מנעד Range guitar.png
מוזיקאים רשימת גיטריסטים

הגיטרה היא כלי מיתר אשר מנגנים עליו באמצעות האצבעות או באמצעות מפרט. הגיטרה מבוססת על כלים עתיקים יותר כמו העוד או הלאוטה.

היסטוריה


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

סוגי גיטרות


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ישנם סוגים רבים של גיטרות, המשמשות למטרות שונות ובסגנונות שונים ועונות על צרכים שונים.

הגיטרות הנפוצות ביותר הן גיטרות בעלות שישה מיתרים, אם כי ישנם גם מוזיקאים שמשתמשים בגיטרות בעלות שבעה מיתרים (מיתר בס נוסף) ואף שמונה. ישנן גם גיטרות 11 מיתרים, הנקראות "גיטרות וואר", אך בניגוד לגיטרות אחרות, טכניקות הפריטה בהן שונות עקב ריבוי המיתרים. וישנן גם גיטרות בעלות יכולת להחזיק מיתרים כפולים - גיטרות 12 מיתרים (בעיקר אקוסטיות). כמו כן, קיימות גם גיטרות בס בעלות 5 מיתרים, ואף בעלות 13 מיתרים.

למרות הבדלים בבנייה ובסגנון הצליל אותו הם מפיקים, הגיטרות השונות, בהנחה שהן מכוונות באותו אופן, יפיקו את אותו התו בנגינה על אותם המיתרים והשריגים, ועל כן צורת האקורדים ביניהם אינה משתנה.

קיימות אף גיטרות בעלות צוואר (שחיף) כפול, במטרה להרחיב את טווח הצלילים האפשרי, או כדי להוסיף צלילים להרמוניה באקורדים, תוך ניגון ריפף או סולו. בדרך כלל בשחיף הגבוה יהיו 6 מיתרים, ובנמוך 7-9 מיתרים.

נהוג לשייך את הגיטרות השונות תחת שתי קטגוריות-על - הגיטרות האקוסטיות והגיטרות החשמליות:

גיטרות אקוסטיות

ערך מורחב – גיטרה אקוסטית

ישנן מספר קטגוריות משנה בולטות בקבוצת הגיטרות האקוסטיות: גיטרות קלאסיות וגיטרות פלמנקו, גיטרות מיתרי-פלדה, אשר כוללות את גיטרות הפלאט-טופ, גיטרות 12 מיתרים וגיטרות העץ הקמור (Arch Top). קבוצת הגיטרות האקוסטיות כוללת גם גיטרות שלא הוגברו ותוכננו לנגן סגנונות שונים, כגון גיטרת הבס האקוסטית, אשר בעלת כוונון דומה לזה של גיטרת הבס החשמלית.

גיטרות הרנסאנס והבארוק
אבותיהם של הגיטרה הקלאסית המודרנית. הם קטנים יותר באופן משמעותי ועדינים יותר מהגיטרה הקלאסית, והם מפיקים צליל בעל עוצמה נמוכה יותר.
גיטרה קלאסית
גיטרות קלאסיות
הגיטרות הקלאסיות יהיו בדרך כלל בעלות מיתרים העשויים מניילון והן משמשות בדרך כלל לניגון מגוון סגנונות מוסיקליים, לרבות מוסיקה קלאסית. צוואר הגיטרה הרחב והשטוח של הגיטרות הקלאסיות מאפשר למוזיקאי לנגן ארפג'וים, סולמות ואקורדים שונים בקלות רבה יותר מאשר בגיטרות האחרים. נקראת כך משום שהיא משמשת לניגון מוזיקה עממית (כגון מוזיקת פלמנקו ספרדית) ומוזיקה קלאסית. הנגינה בגיטרה קלאסית מתבצעת בעזרת האצבעות והציפורניים בלבד.
גיטרות עשר מיתרים מודרניות
גיטרות פורטוגזיות
גיטרות פלאט-טופ בעלות מיתרי מתכת
גיטרות ארצ'טופ
גיטרות סלמר-מק'קפארי
גיטרות רזונאטור, רזופוניות או דוברו
גיטרות 12 מיתרים

גיטרות רוסיות:

גיטרת בס אקוסטית
גיטרון
גיטרות טנור
גיטרות נבל
גיטרות בעלות מנעד רחב
גיטרת באטנטה


גיטרות חשמליות

ערך מורחב – גיטרה חשמלית
גיטרה חשמלית

גיטרות חשמליות יכולות להכיל גוף מוצק, חצי חלול או חלול, ויפיקו לרוב צליל נמוך ללא מגבר. לגיטרות החשמליות אין תיבת תהודה והן מוגברת באמצעות פיקאפים מגנטיים הממירים את תנודות מיתרי המתכת לזרם חשמלי. האות המתקבל מן הפיקאפים מוזן אל תוך המגבר באמצעות כבל או משדר רדיו לשם הגברת הצליל. הצליל משתנה לעתים קרובות באמצעות מכשירים אלקטרוניים אחרים או בשל דיסטורשן (עיוות) טבעי של השסתומים במגבר. לגיטרה החשמלית יש צורות שונות והיא משמשת ככלי נגינה מרכזי בבלוז, ברוק ובמטאל. בניגוד לגיטרה קלאסית, הנגינה בגיטרה חשמלית מתבצעת לרוב בעזרת מפרט.

גיטרת הבס החשמלית דומה בצורתה לגיטרה חשמלית ומוגברת כמוה, באמצעות פיקאפים ומגבר. גיטרת הבס החשמלית מפיקה צלילים נמוכים מאוד (אוקטבה מתחת לגיטרה רגילה) והיא למעשה הצורה החשמלית של הקונטרבס. בגיטרת הבס הנפוצה יש ארבעה מיתרים עבים. גיטרת הבס משמשת באותם סגנונות בהם משמשת הגיטרה החשמלית הרגילה, והנגינה בה מתבצעת לרוב בעזרת האצבעות, באותה טכניקה בה מנגנים פלמנקו ("אפאיינדו").

חלק מדגמי הגיטרות החשמליות ודגמי גיטרות הבס החשמליות מכילות פיקאפים פיאזואלקטרים אשר מתפקד כמתמרים ומספקים צליל קרוב יותר לזה של גיטרה אקוסטית בלחיצת כפתור או בהזזת ידית ובכך חוסכים החלפת גיטרות.

מבנה

מלמעלה למטה:

  • 1. ראש הגיטרה (Headstock)
  • 2. נאט (Nut)
  • 3. מפתחות כיוון (Tuning pegs)
  • 4. שׂריגים (Frets)
  • 5. מוט הכיוון (Truss rod)
  • 6. עיטורי אמנות (Inlays)
  • 7. צוואר הגיטרה (Neck)
  • 8. נק ג'ויינט (Neck joint)
  • 9. גוף הגיטרה (Body)
  • 10. פיק-אפ (Pickups)
  • 11. כפתורי ווליום וטון (Knobs)
  • 12. גשר (Bridge)
  • 13. פיקגארד (Pickguard)
  • 14. החלק האחורי (Back)
  • 15. לוח הצליל (Sound board)
  • 16. צדי גוף הגיטרה (Sides of the body)
  • 17. תיבת תהודה (Sound hole)
  • 18. מיתרים (Strings)
  • 19. אוכף (Saddle)
  • 20. פינגרבורד (Fretboard)
  • מיתרים- לגיטרה בדרך כלל יש 6 מיתרים - 3 מיתרים בעלי צליל גבוה, המכונים "מיתרי סולו", ו-3 מיתרים בעלי צליל נמוך, המכונים "מיתרי בס" - אם כי קיימות גרסאות נוספות, ביניהן גיטרה בעלת שנים-עשר מיתרים (ובה 6 זוגות מיתרים המכוונים על אותו תו, אך לעתים בהפרש של אוקטבה), או גיטרת בס שלה רק 4 מיתרים בדרך כלל. הגיטרה מכוונת בצורות שונות למטרות שונות, כאשר הכיוון הסטנדרטי הוא (מהמיתר הנמוך לגבוה): מי, לה, רה, סול, סי, מי. כיוון זה מאפשר גישה נוחה לתווים רבים ללא תזוזה גדולה של היד: הוא מאפשר אצבוע נוח ופשוט של סולמות מוזיקליים, אקורדים ושיטות אחרות במוזיקה. מיתרי הגיטרה מחוברים בצד אחד לראש הצוואר ובצד השני לרכיב הנקרא "גשר" ומורכב על גוף הגיטרה, המשמש כתיבת תהודה.
  • צוואר - חלק ארוך וצר, המחולק לרווחים הנקראים 'שריגים' בעזרת פסי מתכת הנקראים 'פסקים' (או 'פרֵטים', מאנגלית - frets) ואשר לאורכו מתוחים המיתרים. נגן הגיטרה משנה את גובה הצליל שכל מיתר מפיק בכך שהוא מניח את אצבעותיו על הצוואר בין השריגים, ובדרך זו משנה את אורך המיתר ה"חופשי". הצוואר מחובר בקצהו האחד ל"ראש הצוואר" ובקצהו האחר לתיבת התהודה.
  • ראש הצוואר - הקצה של ה"צוואר" ושל הגיטרה כולה. משמש כבסיסם של המפתחות המשמשים לכיוון מיתרי הגיטרה על ידי מתיחתם והרפייתם (לפי הצורך).
  • גשר - מעין "לוח" קטן הממוקם על תיבת התהודה, ואשר דרכו וקצת מעליו עוברים המיתרים.
  • גוף - גוף הגיטרה הוא למעשה תיבת התהודה. בצדו מחובר ה"גוף" אל ה"צוואר", במרכזו ממוקם פתח התהודה, ובצד השני ממוקם ה"גשר".
  • מפתח כיוון - המפתחות נמצאים על ראש הגיטרה (מפתח למיתר) ומחוברות לצילינדר שהמיתר מחובר עליו. סיבוב של המפתח ימתח או ישחרר את המיתר המיוחס ובכך ישנה את הכיוון שלו. כיום ישנן גיטרות חשמליות הכוללות מערכת לקיבוע המיתרים, כך שלא ייצאו מכיוון.
  • משטח גירוד - זהו אינו אחד מחלקי הגיטרה, אלא תוספת, מעין כיסוי פלסטיק הממוקם מימין ומתחת לפתח התהודה, ומטרותו היא להגן על גוף הגיטרה מפני שריטות ומפני תיפוף הציפורניים על גבי גוף הגיטרה בעת ניגון פלמנקו (טכניקה הנקראת "גוֹלפֵּה").

הצלילים העיקריים

הכיוון המקובל ביותר לגיטרת שישה מיתרים מכונה EADGBE, על שם התווים המתקבלים בפריטה על מיתרים פתוחים (ללא לחיצה באף סריג). כיוון זה מאפשר פריטה של כל האקורדים והתווים בקלות יחסית. משמאל "מפת תווים", כאשר השורה הראשונה מציינת את מספר הסריג הלחוץ, מאפס (מיתר פתוח).



מפת תווים (בלעז) לצוואר הגיטרה
12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
מי רה דיאז רה דו דיאז דו סי לה דיאז לה סול דיאז סול פה דיאז פה מי
סי לה דיאז לה סול דיאז סול פה דיאז פה מי רה דיאז רה דו דיאז דו סי
סול פה דיאז פה מי רה דיאז רה דו דיאז דו סי לה דיאז לה סול דיאז סול
רה דו דיאז דו סי לה דיאז לה סול דיאז סול פה דיאז פה מי רה דיאז רה
לה סול דיאז סול פה דיאז פה מי רה דיאז רה דו דיאז דו סי לה דיאז לה
מי רה דיאז רה דו דיאז דו סי לה דיאז לה סול דיאז סול פה דיאז פה מי

אביזרים לגיטרה

אף גיטרה ייתכן שיחק על עצמו, יש מגוון של אביזרים המשמשים משותף מחזיק את הגיטרה וניגן.

קאפוטסקטו

ערך מורחב – קאפו (אביזר)

קאפו (קיצור של קאפוטסקטו) הוא אביזר אשר משמש לקיצור המיתרים ובכך להעלאת סולם הנגינה, במקרה של חוסר התאמה לשירה או לסולם הרצוי, מבלי להצטרך לשנות את פוזיציות האקורדים, מה שמאפשר לנגן באותן פוזיציות שנוגנו בסולם המקורי.

סלייד

ערך מורחב – גיטרת סלייד

טכניקת "סלייד" היא טכניקה מיוחדת לנגינה בגיטרה בה נעזרים בסלייד מיוחד אותו מחליקים על המיתרים לאורך צוואר הגיטרה על מנת לשנות את אורך הרעידות וגובה הצליל. טכניקת "גיטרת סלייד" משמשת בעיקר על מנת להפיק גליסנדו או "אפקט הוואי". כיום ישנם שני סוגים של "סלייד": סלייד מזכוכית וסלייד ממתכת. לכל אחד מהם צליל שונה ומגוון.

חלק מהאמנים אשר נודעים בשימוש בטכניקה זו: רוברט ג'ונסון, ג'ורג' האריסון ומאדי ווטרס.

מפרט

מגוון מפרטים לגיטרות
ערך מורחב – מפרט

מפרט הוא הוא משטח קטן של חומר נוקשה המשמש לפריטה מפרטים משמשים בעיקר לצורך ניגון בגיטרות חשמליות ולעתים רחוקות יותר עבור נגינה בגיטרה האקוסטית. המפרטים כיום מופקים ממגוון חומרים שונים, ביניהם פלסטיק, סיבי פחמן, טרטקס, קרן, שנהב, שריון צב, עץ או מתכת.

המפרטים מופקים בצורות ובגדלים רבים. עוביים של המפרטים נע לרוב בין 0.5 מ"מ ל-2 מ"מ.

ראו גם


שגיאות פרמטריות בתבנית:כלי נגינה

פרמטרי חובה [ סיווג ] חסרים

גיטרה
קבוצה plucked necked box lute, long, thin object עריכת הנתון בוויקינתונים
מנעד
עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית