מנטור – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
דורית (שיחה | תרומות)
מ שוחזר מעריכות של 212.179.162.62 (שיחה) לעריכה האחרונה של איתן
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:


בחלק מהמקצועות מקובל תהליך חניכה שבו יש קשר מובנה בין המנטור והמתמחה החדש. תהליך זה בשימוש גם ב[[אקדמיה]]. יש דוגמאות רבות של תהליך ה"מנטורינג" . שימוש בתהליך מקובל בעולם ה[[עסקים]], ה[[פוליטיקה]] וה[[ספורט]]. כדוגמה ניתן לציין את הסיוע של [[אדי מרקס]] ( 5 פעמים מנצח [[טור דה פרנס]] ) ל[[לאנס ארמסטרונג]] (7 פעמים מנצח טור דה פרנס)
בחלק מהמקצועות מקובל תהליך חניכה שבו יש קשר מובנה בין המנטור והמתמחה החדש. תהליך זה בשימוש גם ב[[אקדמיה]]. יש דוגמאות רבות של תהליך ה"מנטורינג" . שימוש בתהליך מקובל בעולם ה[[עסקים]], ה[[פוליטיקה]] וה[[ספורט]]. כדוגמה ניתן לציין את הסיוע של [[אדי מרקס]] ( 5 פעמים מנצח [[טור דה פרנס]] ) ל[[לאנס ארמסטרונג]] (7 פעמים מנצח טור דה פרנס)

== מנטור ==

מנטור
מהו מנטור ?
המילה מנטור מוגדרת במילון כמדריך מהימן, כיועץ או כמורה רוחני. מנטורינג (Mentoring) לשיטתנו הוא השילוב המושלם בין אימון (Coaching), ייעוץ וחניכה. מנטור הוא האדם בו תבחר/י אשר יסייע לך להשיג את מטרותיך האישיות והמקצועיות. מנטור יאפשר לך להשיג תוצאות יוצאות דופן, תוך כדי תהליך של צמיחה ולמידה.


מנטור- מה ההבדל בין מאמן אישי למנטור ?
המאמן האישי אין מתפקידו לייעץ למתאמן מה לעשות, לעומת זאת למנטור יש את הידע והמיומנות (בדרך כלל בתחום ספציפי, אנו ב-Mentor Me למשל מתמחים בנושא של כסף והצלחה) כמו גם את הכישורים הבינאישיים והאינטליגנציה הרגשית המאפשרים לו לשלב ולדעת מתי עליו לשים את הכובע של המאמן, מתי לשים את הכובע של היועץ ומתי לשים על ראשו את הכובע של החונך. את האדם לו מנטור משמש יועץ ומודל, מכנים לעיתים בן-חסות או חניך. מנטור הוא אדם ש"מותח" את החניך, מעצים אותו, נותן לו השראה ומוטיבציה, הוא רואה את הגדולה של החניך העומד מולו ומאפשר לו מסגרת בה הוא יכול לפעול בביטחון ובאופן שבו הוא מעולם לא פעל בו בעבר. חשוב להדגיש שבניגוד למאמן האישי, מנטור מעביר לחניך המון ידע במסגרת תהליך המנטורינג. מעבר לעובדה שאימון הוא אחד האלמנטים המשולבים בתוכו, המנטורינג שונה מאוד מהאימון, וזאת בעיקר מכיוון שהוא יוצר קשר אישי חזק יותר, שלרוב מבוסס על היותו של מנטור מודל להתנהגות ו/או לחיקוי. המנטורינג כולל אלמנט מאוד בולט של ליווי ותמיכה בהתלבטויות שונות, וייעוץ ממוקד יותר.


מנטור- עוד קצת על מנטור ומנטורינג...
למעשה המנטורינג מושתת על שלושה אלמנטים שחוזרים על עצמם בצורה מעגלית במהלך תקופת ההתקשרות בין מנטור לחניך: למידה, יישום ומשוב מקדם. תוכנית המנטורינג שלנו מכניסה המון מודעות ובהירות אל תוך החיים של לקוחותינו הפרטיים כמו גם העסקיים, כמו כן מאפשרת להם לחוות תהליך של צמיחה אישית הנוגעת בארבעת האלמנטים שלנו כבני אדם שלמים (הפיזי, הרגשי, המנטאלי והרוחני). מה שמביא בסופו של דבר לתוצאות יוצאות דופן, לשיפור משמעותי באיכות החיים ולשליטה רבה יותר על החיים הכלכליים והאישיים. המקור של המונח מנטורינג הוא מיוון העתיקה. ב"אודיסאה" של הומירוס מסופר על אודיסאוס, מלך איתאקה, שיצא למלחמת טרויה. הוא הפקיד את ממלכתו בידי ידידו, ששמו היה מנטור והוא גם מילא את תפקיד אודיסאוס בחינוך בנו טלמכוס. כיום, בן החסות מודרך על ידי מנטור בקידום הקריירה שלו, בקידום בזירה העסקית ו/או בקידום בחייו האישיים.


מנטור- בשביל מה צריך מנטור ?
מנטור טוב הוא אחד הנכסים הגדולים ביותר שיש למנהל או לעובד בקריירה הארגונית שלו. מנהלים רבים מציינים שהצלחתם בעולם הניהול הייתה העובדה שהיה להם מנטור מוצלח. בימינו משתמשים במנטורינג במסגרות רבות וגם בשוק הפרטי, אם כי המונח עדיין לא מספיק מוכר בישראל. כמו בעולם העסקים, גם בחיים האישיים, כאשר אנשים נעזרים במנטור, הם מגיעים לתוצאות מדהימות ובתקופת זמן קצרה יחסית. הסתכלו על מצליחנים בעולמנו, מכל התחומים: אנשי עסקים, שחקנים, יזמים, מפורסמים, פוליטיקאים- לרוב תיווכחו לדעת שלצידם עומד מנטור מוצלח.


[[קטגוריה:דמויות באודיסאה]]
[[קטגוריה:דמויות באודיסאה]]

גרסה מ־19:20, 17 בנובמבר 2009

מנטור וטלמאכוס, איור מאת פאבלו פייביש, 1699

מנטור ( מיוונית: Μέντωρ) הוא אדם המשמש כיועץ או מדריך, לרוב בעל ניסיון עשיר בתחום התמחותו. הביטוי קרוי על שמו של מנטור, חברו של אודיסאוס, במיתולוגיה היוונית.

מנטור במיתולוגיה היוונית

באודיסאה, כאשר אודיסאוס מפליג למלחמת טרויה הוא משאיר את טלמכוס בנו , תחת השגחתו של מנטור. בספר השני של האודיסאה, טלמאכוס פונה לשווא אל מצפון מחזרי אימו, פנלופי, ומבקש מהם לחדול מלחזר אחריה. הם בזים לו, והאלה אתנה, מחופשת בדמותו של מנטור, מעודדת אותו לפעול נגדם, ולצאת לחפש את אביו הנעדר. טלמאכוס שואל ספינה ומפליג בלילה אל פילוס בלווית אתנה, המחופשת למנטור.

בספר השלישי, הם מגיעים לפילוס וזוכים לקבלת פנים נאה מידי נסטור, מלך פילוס, שמוסר כי אין בידיו חדשות על גורלו של אודיסאוס; אתנה נעלמת, וטלמאכוס ממשיך לספרטה כדי לקבל מידע על אביו. אתנה חוזרת רק בסוף העלילה, שוב בדמות מנטור, על מנת לסייע לטלמאכוס ולאביו לגבור על המחזרים.

מנטור כחונך

הגדרה מודרנית למושג מנטור ניתן לייחס לספר צרפתי מסוף המאה השבע-עשרה בשם Adventures de Telemaque ("הרפתקאות טלמאכוס").

בחלק מהמקצועות מקובל תהליך חניכה שבו יש קשר מובנה בין המנטור והמתמחה החדש. תהליך זה בשימוש גם באקדמיה. יש דוגמאות רבות של תהליך ה"מנטורינג" . שימוש בתהליך מקובל בעולם העסקים, הפוליטיקה והספורט. כדוגמה ניתן לציין את הסיוע של אדי מרקס ( 5 פעמים מנצח טור דה פרנס ) ללאנס ארמסטרונג (7 פעמים מנצח טור דה פרנס)

מנטור

מנטור מהו מנטור ? המילה מנטור מוגדרת במילון כמדריך מהימן, כיועץ או כמורה רוחני. מנטורינג (Mentoring) לשיטתנו הוא השילוב המושלם בין אימון (Coaching), ייעוץ וחניכה. מנטור הוא האדם בו תבחר/י אשר יסייע לך להשיג את מטרותיך האישיות והמקצועיות. מנטור יאפשר לך להשיג תוצאות יוצאות דופן, תוך כדי תהליך של צמיחה ולמידה.


מנטור- מה ההבדל בין מאמן אישי למנטור ? המאמן האישי אין מתפקידו לייעץ למתאמן מה לעשות, לעומת זאת למנטור יש את הידע והמיומנות (בדרך כלל בתחום ספציפי, אנו ב-Mentor Me למשל מתמחים בנושא של כסף והצלחה) כמו גם את הכישורים הבינאישיים והאינטליגנציה הרגשית המאפשרים לו לשלב ולדעת מתי עליו לשים את הכובע של המאמן, מתי לשים את הכובע של היועץ ומתי לשים על ראשו את הכובע של החונך. את האדם לו מנטור משמש יועץ ומודל, מכנים לעיתים בן-חסות או חניך. מנטור הוא אדם ש"מותח" את החניך, מעצים אותו, נותן לו השראה ומוטיבציה, הוא רואה את הגדולה של החניך העומד מולו ומאפשר לו מסגרת בה הוא יכול לפעול בביטחון ובאופן שבו הוא מעולם לא פעל בו בעבר. חשוב להדגיש שבניגוד למאמן האישי, מנטור מעביר לחניך המון ידע במסגרת תהליך המנטורינג. מעבר לעובדה שאימון הוא אחד האלמנטים המשולבים בתוכו, המנטורינג שונה מאוד מהאימון, וזאת בעיקר מכיוון שהוא יוצר קשר אישי חזק יותר, שלרוב מבוסס על היותו של מנטור מודל להתנהגות ו/או לחיקוי. המנטורינג כולל אלמנט מאוד בולט של ליווי ותמיכה בהתלבטויות שונות, וייעוץ ממוקד יותר.


מנטור- עוד קצת על מנטור ומנטורינג... למעשה המנטורינג מושתת על שלושה אלמנטים שחוזרים על עצמם בצורה מעגלית במהלך תקופת ההתקשרות בין מנטור לחניך: למידה, יישום ומשוב מקדם. תוכנית המנטורינג שלנו מכניסה המון מודעות ובהירות אל תוך החיים של לקוחותינו הפרטיים כמו גם העסקיים, כמו כן מאפשרת להם לחוות תהליך של צמיחה אישית הנוגעת בארבעת האלמנטים שלנו כבני אדם שלמים (הפיזי, הרגשי, המנטאלי והרוחני). מה שמביא בסופו של דבר לתוצאות יוצאות דופן, לשיפור משמעותי באיכות החיים ולשליטה רבה יותר על החיים הכלכליים והאישיים. המקור של המונח מנטורינג הוא מיוון העתיקה. ב"אודיסאה" של הומירוס מסופר על אודיסאוס, מלך איתאקה, שיצא למלחמת טרויה. הוא הפקיד את ממלכתו בידי ידידו, ששמו היה מנטור והוא גם מילא את תפקיד אודיסאוס בחינוך בנו טלמכוס. כיום, בן החסות מודרך על ידי מנטור בקידום הקריירה שלו, בקידום בזירה העסקית ו/או בקידום בחייו האישיים.


מנטור- בשביל מה צריך מנטור ? מנטור טוב הוא אחד הנכסים הגדולים ביותר שיש למנהל או לעובד בקריירה הארגונית שלו. מנהלים רבים מציינים שהצלחתם בעולם הניהול הייתה העובדה שהיה להם מנטור מוצלח. בימינו משתמשים במנטורינג במסגרות רבות וגם בשוק הפרטי, אם כי המונח עדיין לא מספיק מוכר בישראל. כמו בעולם העסקים, גם בחיים האישיים, כאשר אנשים נעזרים במנטור, הם מגיעים לתוצאות מדהימות ובתקופת זמן קצרה יחסית. הסתכלו על מצליחנים בעולמנו, מכל התחומים: אנשי עסקים, שחקנים, יזמים, מפורסמים, פוליטיקאים- לרוב תיווכחו לדעת שלצידם עומד מנטור מוצלח.