אלפבית גלגוליטי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ArthurBot (שיחה | תרומות)
מ בוט: קישור לערך מומלץ עבור hr:Glagoljica
שורה 33: שורה 33:
[[fr:Alphabet glagolitique]]
[[fr:Alphabet glagolitique]]
[[gl:Alfabeto glagolítico]]
[[gl:Alfabeto glagolítico]]
[[hr:Glagoljica]]
[[hr:Glagoljica]] {{Link FA|hr}}
[[hsb:Glagolica]]
[[hsb:Glagolica]]
[[hu:Glagolita ábécé]]
[[hu:Glagolita ábécé]]

גרסה מ־17:23, 24 בדצמבר 2009

האלפבית הגלגוליטי או גְלָגוֹליצָה ידוע כאלפבית הסלאבי העתיק ביותר. הוא נוצר בידי קירילוס ומתודיוס בין השנים 862 ו-863 על מנת לתרגם את הביבליה לשפות הסלאביות.

שמו של האלפבית נגזר מהמילה "glagolə" שפירושה "מילה" בסלאבית כנסייתית עתיקה. פירוש המילה "glagolati" הוא "לדבר", ולכן יש שמכנים את הגלגוליצה בצורה פואטית "הסימנים שמדברים".

האלפבית הגלגוליטי המקורי הכיל 41 אותיות, אך הוא השתנה במקצת בגרסאות המאוחרות של הכתב. מקורן של 24 מתוך 41 האותיות הגלגוליטיות המקוריות הוא ככל הנראה באלפבית היווני, אך הן מעוצבות אחרת. משערים שהאותיות , ו מקורן באותיות העבריות ש ו-צ. הפונמות האלה לא היו קיימות ביוונית, אך היו נפוצות מאוד בכל השפות הסלאביות. מקורן של שאר האותיות הגלגוליטיות אינו ידוע. משערים שחלקן הושאלו מהכתב העברי ומהכתב השומרוני, אותם למד קירילוס במסעותיו. האלפבית הגלגוליטי והאלפבית הקירילי כמעט זהים בהרכבם, אך שונים באופן ניכר בצורתן של האותיות.

שם הכתב בשפות סלאביות שונות

בבולגרית, ברוסית ובמקדונית מכונה הכתב בשם глаго́лица, בצ'כית - hlaholice, בסלובקית - hlaholika, בפולנית - głagolica, בקרואטית - glagoljica, באוקראינית - глаголиця, בבלארוסית - глаголіца ובסלובנית - glagolica.

- המילה ויקיפדיה בכתב הגלגוליטי.

תבנית:Link FAתבנית:Link FA תבנית:Link FA