תרסיס פלפל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תיקון: סדר בינוויקי [JS]
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: simple:Pepper spray
שורה 30: שורה 30:
[[pt:Spray de pimenta]]
[[pt:Spray de pimenta]]
[[ru:Газовый баллончик]]
[[ru:Газовый баллончик]]
[[simple:Pepper spray]]
[[sv:Pepparsprej]]
[[sv:Pepparsprej]]
[[th:สเปรย์พริกไทย]]
[[th:สเปรย์พริกไทย]]

גרסה מ־11:53, 26 במאי 2010

הדגמת השימוש בתרסיס פלפל

תרסיס פלפל הוא תרסיס המכיל קפסאיצין, החומר הפעיל בפלפל חריף; התזתו על פני אדם גורמת לגירוי עז בעיניים, ועל כן הוא בשימוש כגז מדמיע.

תרסיס פלפל משמש כאמצעי הגנה עצמית, וגרסאות חריפות שלו משמשות לניטרול התפרעויות ושליטה בקהל על ידי כוחות ביטחון. לרוב מיכל התרסיס יהיה קטן ונייד, כאמצעי הגנה שניתן להסתירו בתיק, אך קיימות גרסאות מסחריות של מיכל גז פלפל קטנים עוד יותר, שניתן לשגרם מרובה צבע.

חומרים דומים

גרסה סינתטית של קפסציאין, pelargonic acid vanillylamide, נמצאת בשימוש בתרסיסי פלפל בבריטניה. גרסה סינתטית הדומה בהשפעותיה לתרסיס פלפל, pelargonic acid morpholide, נמצאת בשימוש נרחב ברוסיה. בשני המקרים המוצרים נמכרים למטרות דומות ומתאפיינים בתגובה דומה בהתזה על פני אדם.

השפעת התרסיס

התזת תרסיס פלפל על פני אדם מעוררת דלקת, גורמת לדימוע מיידי של העיניים, קשיי נשימה, גודש באף ושיעול. השפעת התזה בודדת יכולה לגרום להשפעות אלו למשך 30-45 דקות, ולהשפעות לוואי קלות יותר למשך שעות לאחר מכן. לחולי קצרת התגובה מהתזת תרסיס פלפל עלולה להיות קטלנית. שטיפת פני המותקף במים לא תקל על הצריבה. בבדיקה קלינית בה נבדקו ארבעה סוגי שטיפות (מים, חלב, סותר-חומצה, ג'ל לידוקאין ושמפו תינוקות) נמצא כי אף אחד מפתרונות אלו לא הקל על הצריבה, וזו פגה כעבור אותו פרק זמן. פארמדיקים המובילים חולים שהותקפו בתרסיס פלפל משתמשים לעתים בשמפו תינוקות, טוענים כי הדבר מועיל במידת מה.