סוכר מחזר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MastiBot (שיחה | תרומות)
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: id:Gula pereduksi
שורה 16: שורה 16:
[[de:Reduzierende Zucker]]
[[de:Reduzierende Zucker]]
[[es:Azúcar reductor]]
[[es:Azúcar reductor]]
[[id:Gula pereduksi]]
[[ja:還元糖]]
[[ja:還元糖]]
[[pl:Cukry redukujące]]
[[pl:Cukry redukujące]]

גרסה מ־16:42, 4 ביוני 2010

סוכר מחזר הוא כל סוכר אשר, בתמיסה בסיסית, יוצר אלדהיד או קטון. דבר זה מאפשר לסוכר לתפקד כגורם מצמצם, לדוגמה בתגובות מיילארד ובנדיקט.

סוכרים מחזרים כוללים גלוקוז, פרוקטוז, גליצראלדהיד, לקטוז, אראבינוז ומלטוז. כל החד-סוכריים המכילים קבוצות Ketone ידועים כקאטוניים (Ketoses), ואלו המכילים קבוצות Aldehyde ידועים כאלדוזיים (Aldoses). ‏ Sucrose אינו סוכר מחזר. ולמעשה ידוע כסוכר "לא מחזר".

על מנת לקבוע הימצאות של סוכר מחזר משתמשים בריאגנט על שם בנדיקט. אם אכן זהו סוכר מחזר, התמיסה תהפוך צבעה לירוק/כתום/אדום. ניתן להשתמש גם בתמיסה על שם פאלינג היות ששתי התמיסות מכילות יוני נחושת (II) אשר מצומצמים למשקע אדום של תחמוצת הנחושת (I) בעת חימום התמיסה.

סוכר מחזר מתקבל כאשר הפחמן האנומרי שלו חופשי. היות שסוכרים נוצרים במבנה שרשרת וכן במבנה טבעת, ייתכן כי נוצר שיווי משקל (Equilibrium) בין שני החומרים. כאשר קבוצות ההידרוקסיל של ההמי–אצטל או הקטאל חופשיה ע"ע אינה נעולה, אינה קשורה לקבוצת סוכר אחרת, צורת האלדהיד (או הקאטו-) [ע"ע מבנה שרשרת] פנויה לצמצום איוני הנחושת (II). כאשר הסוכר מחומצן קבוצת הפחמן הקרבונילי (ראו קבוצת אלדהיד או קאטון) מומרת לקבוצת פחמן קרבוקסילי.

ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.