קובץ הערות וביאורים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Lanoar (שיחה | תרומות)
הכפשות לא מגובות
שורה 9: שורה 9:


עם הכותבים הקבועים בקובץ נמנים הרב [[חיים רפפורט]] והרב [[אהרן חיטריק]].
עם הכותבים הקבועים בקובץ נמנים הרב [[חיים רפפורט]] והרב [[אהרן חיטריק]].

==ביקורת==

בקרב [[המגזר החרדי]] הצטברה ביקורת רבה על "קובץ הערות וביאורים". המגזר, שחלקים ממנו רואים באופן כללי את [[חסידות חב"ד]] כגלגל חמישי ובעייתית מבחינה הלכתית<ref name="test">[http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?cat_id=4&topic_id=2800778&forum_id=21099 דוגמא לויכוח סביב קהילת חב"ד], באתר "הייד פארק".</ref> (זכורה אמירתו של [[הרב שך]] בהקשר זה לגבי ה"עובדה" ש"חסידות חב"ד היא ה[[כת]] הקרובה ביותר ל[[יהדות]]")<ref name="test">[http://www.tchelet.org.il/article.php?id=448 על אמירתו של הרב שך], באתר "תכלת".</ref>, טוען שאין להשתמש בהלכות ובפירושים שמפורסמים בקובץ זה, בגלל בעיותיהן. חלקים מן המגזר אף מערער על הלגיטימיות של קיום והדפסת הכתב כקובץ [[יהודי]] הלכתי. טענת רבים בני המגזר החרדי היא שהקובץ הוא בעייתי מבחינה הלכתית, נוטה להקל ולעבור על פסיקות רבנים וחכמים, ולכן הוא נתפס בעיני בני חסידויות שונות (ואף בעיני [[חרדים ליטאים]] מסויימים) כמוקצה, בעייתי ואף אסור. {{דרוש מקור}}


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
שורה 21: שורה 17:
[[קטגוריה:כתבי חב"ד]]
[[קטגוריה:כתבי חב"ד]]
[[קטגוריה:כתבי עת תורניים]]
[[קטגוריה:כתבי עת תורניים]]
<references />

גרסה מ־20:05, 9 באוקטובר 2010

קובץ:שער קובץ הערות וביאורים.pdf
שער הקובץ

קובץ הערות וביאורים הוא כתב עת תורני של חסידות חב"ד, המכיל חידושי תורה ויוצא לאור מדי שבועיים. בקובץ כותבים רבני וחסידי חב"ד ממדינות שונות בעולם. הקובץ יוצא לאור מדי שבועיים ובתמוז תש"ע הופיע הגיליון האלף שלו.

הקובץ נערך ויוצא לאור על ידי תלמידי ישיבת אהלי תורה בברוקלין (הישיבה הגדולה ביותר של חסידי חב"ד). מתלבנים בו נושאים בתורתו של רבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביץ', ונושאים תורניים נוספים. עורכו הראשי הוא הרב אברהם יצחק ברוך גרליצקי, מראשי ישיבת אהלי תורה. כמו כן כל שנה נבחרים שניים או שלושה תלמידים מהישיבה לשמש כעורכים. עם כותבי הקובץ נמנים ראשי ישיבות חב"ד בעולם.

במתכונתו הראשונית הופיע הקובץ החל מקיץ ה'תשל"ג תחת השם "שו"ת התלמידים - אהלי תורה". באותן שנים הייתה מתכונתו צנועה והוא הופיע כמה פעמים בשנה, לקראת מועדים שונים. בשמחת תורה של שנת תש"מ דיבר הרבי מליובאוויטש על הצורך להוסיף בלימוד התורה במשך כל השנה באופן מיוחד. כתוצאה מכך החלו תלמידי הישיבה להוציא לאור את הקובץ מדי שבוע, החל משבת פרשת בראשית אותה שנה, תחת השם "הערות וביאורים". מאוחר יותר החל הקובץ להופיע מדי שבועיים.

הרבי מליובאוויטש היה מקבל בכל שבוע את הקובץ הראשון שיצא מבית הדפוס. פעמים רבות היה הרבי עונה לשאלות שונות שנשאלו בקובץ. הוא אף נתן הוראות בחס לעריכת הקובץ ולצורתו. בשנת ה'תשמ"ו הנהיג הרבי שקהל החסידים ישאל שאלות על התורה ויפרסמן בקובץ, והוא יענה על השאלות בפומבי, בהתוועדויות.

עם הכותבים הקבועים בקובץ נמנים הרב חיים רפפורט והרב אהרן חיטריק.

קישורים חיצוניים