הארי בלפונטה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MondalorBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: fa:هاری بلافونته
ArthurBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: simple:Harry Belafonte
שורה 67: שורה 67:
[[pt:Harry Belafonte]]
[[pt:Harry Belafonte]]
[[ru:Белафонте, Гарри]]
[[ru:Белафонте, Гарри]]
[[simple:Harry Belafonte]]
[[sv:Harry Belafonte]]
[[sv:Harry Belafonte]]
[[tr:Harry Belafonte]]
[[tr:Harry Belafonte]]

גרסה מ־20:21, 12 באוקטובר 2010

הארי בלפונטה (1954)

הארולד (הארי) ג'ורג' בלפונטה, ג'וניור (נולד בניו יורק ב-1 במרץ 1927) הוא מוזיקאי, שחקן ופעיל חברתי אמריקאי ממוצא ג'מייקני. נחשב לאחד המוזיקאים הג'מייקנים המצליחים ביותר והוכתר גם בתואר "מלך הקליפסו" בזכות הצלחתו להביא את המוזיקה הקאריבית לארצות הברית החל משנות ה-50. כמוזיקאי, בלפונטה ידוע וזכור בעיקר בזכות "שיר סירת הבננה" (Banana Boat Song). במהלך הקריירה שלו עסק רבות בפעילות חברתית בתחום זכויות האדם ומשימות הומניטריות במדינות העולם השלישי. בשנים האחרונות הוא מבקר חריף של ממשל ג'ורג' וו. בוש.

קריירה מוזיקלית

הארי בלפונטה החל את הקריירה המוזיקלית שלו כאשר הופיע במועדונים בניו יורק בסוף שנות ה-40. הקלטותיו הראשונות יצאו בחברת קפיטול רקורדס שמנהליה רצו להפוך אותו ל"תואם פרנק סינטרה". הנסיון נכשל מסחרית, ובלפונטה שוחרר מהחוזה.

הוא עבר לחברת תקליטי RCA ב-1952, וב-1953 הוציא את הסינגל הראשון שלו שם, אך רק ב-1956 פרץ לתודעה האמריקאית עם אלבום הקליפסו הראשון שלו שנקרא גם בשם זה ושנה מאוחר יותר זכה לתהילת עולם עם שירו "Banana Boat Song" שהפך ללהיט גדול.

ב-1959 היה לזמר האפרו-אמריקאי הראשון שזכה בפרס האמי וב-1960 זכה גם בפרס הגראמי. במהלך שנות ה-60 וה-70 הוציא עוד מספר רב של אלבומים שזכו להצלחה בלתי מבוטלת ובשנת 2000 זכה שוב בפרס הגראמי על מפעל חייו.

קריירה קולנועית

בלפונטה למד משחק בניו יורק ומימן את לימודי המשחק באמצעות הופעה במועדונים בניו יורק. בשנים 1953 - 1957 כיכב במספר סרטים וב-1957 הפיק סרט קולנוע ראשון.

בלפונטה הופיע גם במספר רב של תכניות טלוויזיה ואף הנחה תוכנית ארוח משלו. החל משנות השישים התמקד בקריירת השירה שלו וחזר להופיע בסרטים במספר תפקידי משנה שהסרט האחרון הוא בובי דרמה על רצח קנדי.

כיום בבעלות בלפונטה חברת הפקה והוצאה לאור של מוזיקה וסרטים.

פעילות פוליטית, חברתית והומאניטרית

הארי בלפונטה בצעדה למען זכויות האזרח בווישנגטון ב-1963, ביום הנאום המפורסם "יש לי חלום" של מרטין לות'ר קינג

דעותיו הפוליטיות של בלפונטה הושפעו מאוד מפול רובסון, דמות אמריקאית שנויה במחלוקת אשר, תמך בברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה. בלפונטה לחם נגד גזענות ואפליה, אשר הרגיש, כמו זמרים ואמנים אפרו-אמריקאים נוספים בזמנו, גם על בשרו, בעיקר במדינות הדרום בארצות הברית. במקביל להצלחתו והתקדמות הקריירה המוזיקלית בשנות ה-50, הצטרף בלפונטה למאבק לשווין זכויות בארצות הברית בהנהגתו של מרטין לות'ר קינג. כזמר מצליח, גם עזר רבות לממן את פעילותו הפויטית של קינג, אשר ככומר, היה בעל אמצעים מוגבלים בלבד. בתקופה זו, סומן הארי בלפונטה ברשימה השחורה של ג'וזף מקארתי, מוביל המקארתיזם.

ב-1985 עמד בלפונטה מאחורי הפקת השיר "We Are the World" זוכה הגראמי בו השתתפו מיטב האמנים של התקופה במטרה לגייס עזרה לרעבים באתיופיה, וב-1987 זכה למעמד של שגריר של רצון טוב של יוניס"ף. בתפקיד זה ובעזרת מעמדו, עזר בלפונטה לגייס תרומות וסיוע לילדים נזקקים באפריקה, בעיקר ברואנדה מוכת הרעב ב-1994, וכמו כן קידם את המאבק באיידס בדרום אפריקה.

בשנים האחרונות בלפונטה ידוע כמבקר חריף מאוד של ממשל בוש וכמתנגד נחרצות למדיניות האמריקאית בעיראק. התבטאותו החריפה ביותר הייתה בכנותו את בוש "הטרוריסט הגדול ביותר בעולם" [1].

ראו גם

קישורים חיצוניים