המפלגה הסוציאליסטית הבולגרית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
KamikazeBot (שיחה | תרומות)
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: כישלון;
שורה 3: שורה 3:
==היסטוריה==
==היסטוריה==


המפלגה הסוציאליסטית הבולגרית נוסדה לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי בבולגריה ב-[[1989]] כאשר המפלגה הקומוניסטית החליטה לנטוש את דרך ה[[מרקסיזם|מרקסיזם-לניניזם]]. באפריל [[1990]] קיבלה המפלגה את שמה החדש, וביוני [[1990]] זכתה בבחירות החופשיות הראשונות שהתקיימו במדינה מאז שנת [[1931]], והרכיבה את הממשלה בהנהגתו של [[אנדריי לוקאנוב]]. כהונתו של לוקאנוב לוותה בקשיים כלכליים, שהביאו לתסיסה אזרחית, ולנפילת הממשלה בדצמבר של אותה שנה. המפלגה שהתה באופוזיציה במשך כחמש שנים, ובשנת [[1995]] שבה וזכתה בבחירות בהנהגת [[ז'אן ווידנוב]]. בסוף שנת [[1996]] נפלגה ממשלת ווידנוב, בשל כשלון כלכלי שהביא ל[[היפר-אינפלציה]], ולאחר שהפגנות ענק בערים ושביתה כללית דרשו את התפטרות הממשלה.
המפלגה הסוציאליסטית הבולגרית נוסדה לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי בבולגריה ב-[[1989]] כאשר המפלגה הקומוניסטית החליטה לנטוש את דרך ה[[מרקסיזם|מרקסיזם-לניניזם]]. באפריל [[1990]] קיבלה המפלגה את שמה החדש, וביוני [[1990]] זכתה בבחירות החופשיות הראשונות שהתקיימו במדינה מאז שנת [[1931]], והרכיבה את הממשלה בהנהגתו של [[אנדריי לוקאנוב]]. כהונתו של לוקאנוב לוותה בקשיים כלכליים, שהביאו לתסיסה אזרחית, ולנפילת הממשלה בדצמבר של אותה שנה. המפלגה שהתה באופוזיציה במשך כחמש שנים, ובשנת [[1995]] שבה וזכתה בבחירות בהנהגת [[ז'אן ווידנוב]]. בסוף שנת [[1996]] נפלגה ממשלת ווידנוב, בשל כישלון כלכלי שהביא ל[[היפר-אינפלציה]], ולאחר שהפגנות ענק בערים ושביתה כללית דרשו את התפטרות הממשלה.


בשנת [[2005]] זכתה המפלגה בבחירות, והקימה קואליציה עם מפלגת המרכז [[התנועה הלאומית סמיון השני]]. בראשות הממשלה שימש ראש המפלגה [[סרגיי סטאנישב]]. בבחירות של שנת [[2009]] איבדה המפלגה את רוב כוחה, ונותרה באופוזיציה.
בשנת [[2005]] זכתה המפלגה בבחירות, והקימה קואליציה עם מפלגת המרכז [[התנועה הלאומית סמיון השני]]. בראשות הממשלה שימש ראש המפלגה [[סרגיי סטאנישב]]. בבחירות של שנת [[2009]] איבדה המפלגה את רוב כוחה, ונותרה באופוזיציה.

גרסה מ־04:16, 5 בדצמבר 2010

המפלגה הסוציאליסטית הבולגריתבולגרית - Българска социалистическа партия) היא מפלגה סוציאל-דמוקרטית בבולגריה, וממשיכתה של המפלגה הקומוניסטית הבולגרית שהייתה מפלגת השלטון בבולגריה בין 1946 ל-1990. המפלגה היא בין הגדולות והחשובות בבולגריה, ובתקופה שלאחר נפילת הקומוניזם הרכיבה את הממשלה מספר פעמים. נשיא בולגריה הנוכחי (2010) גאורגי פארבאנוב, הוא אחד ממנהיגי המפלגה בעבר. כיום מנהיג את המפלגה סרגיי סטאנישב. המפלגה חברה באינטרנציונל הסוציאליסטי ובמפלגת הגג של הסוציאליסטים באיחוד האירופי מפלגת הסוציאליסטים האירופאים.

היסטוריה

המפלגה הסוציאליסטית הבולגרית נוסדה לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי בבולגריה ב-1989 כאשר המפלגה הקומוניסטית החליטה לנטוש את דרך המרקסיזם-לניניזם. באפריל 1990 קיבלה המפלגה את שמה החדש, וביוני 1990 זכתה בבחירות החופשיות הראשונות שהתקיימו במדינה מאז שנת 1931, והרכיבה את הממשלה בהנהגתו של אנדריי לוקאנוב. כהונתו של לוקאנוב לוותה בקשיים כלכליים, שהביאו לתסיסה אזרחית, ולנפילת הממשלה בדצמבר של אותה שנה. המפלגה שהתה באופוזיציה במשך כחמש שנים, ובשנת 1995 שבה וזכתה בבחירות בהנהגת ז'אן ווידנוב. בסוף שנת 1996 נפלגה ממשלת ווידנוב, בשל כישלון כלכלי שהביא להיפר-אינפלציה, ולאחר שהפגנות ענק בערים ושביתה כללית דרשו את התפטרות הממשלה.

בשנת 2005 זכתה המפלגה בבחירות, והקימה קואליציה עם מפלגת המרכז התנועה הלאומית סמיון השני. בראשות הממשלה שימש ראש המפלגה סרגיי סטאנישב. בבחירות של שנת 2009 איבדה המפלגה את רוב כוחה, ונותרה באופוזיציה.

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.