אגתה כריסטי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
צביקה (שיחה | תרומות)
מ ביטול גרסה 9739775 של 89.139.219.10 (שיחה)
שורה 112: שורה 112:
== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיציטוט=אגאתה כריסטי}}
{{מיזמים|ויקיציטוט=אגאתה כריסטי}}
* {{יהודה בלו|שם=מי רצח את רוג'ר אקרויד?|id=17000}}
* {{יהודה בלו 2|מי רצח את רוג'ר אקרויד?|17000|2006/02/28}}
* {{סופרת פרויקט גוטנברג|author=Agatha_Christie}}
* {{סופרת פרויקט גוטנברג|author=Agatha_Christie}}
*[http://agathachristie-he.orgfree.com/ אגאתה כריסטי מלכת הפשע] - אתר ישראלי המוקדש לסופרת.
*[http://agathachristie-he.orgfree.com/ אגאתה כריסטי מלכת הפשע] - אתר ישראלי המוקדש לסופרת.

גרסה מ־14:24, 16 בדצמבר 2010

לוח זיכרון לאגאתה כריסטי במקום הולדתה באנגליה

דיים אָגָאתָה כְרִיסֵטִיאנגלית: Agatha Christie‏; 15 בספטמבר 1890 - 12 בינואר 1976), סופרת ומחזאית בריטית, שפרסומה העיקרי בא לה בשל עשרות סיפורי הבלשים שכתבה.

ביוגרפיה אישית וספרותית

אגאתה כריסטי נולדה בטורקיי הנמצאת במחוז דבון באנגליה, לאם אנגליה ולאב אמריקאי. שמה היה אגאתה מרי קלאריסה מילר עד לנישואיה בשנת 1914 לקולונל ארצ'יבלד כריסטי. נוהגים לכנותה מלכת ספרי המסתורין, ותפוצת ספריה בעולם עצומה: 78 ספריה תורגמו ל-44 שפות ונמכרו בכ-2 מיליארד עותקים, המקנים לה את שיא גינס במכירות לסופר[1]. בשנת 1971 הוענק לכריסטי תואר אבירות D.B.E ‏(Dame Commander of the Order of the British Empire), במסגרת מסדר האימפריה הבריטית. על כן יש להקדים לשמה את התואר "דיים".

כריסטי החלה לכתוב ספרי בלשים כאשר שירתה בתור אחות במהלך מלחמת העולם הראשונה. על ספרה הראשון היא חתמה בשם אגאתה כריסטי, שנשאה עד מותה, אם כי היא התגרשה מארצ'יבלד כריסטי ב-1928 ונישאה כעבור שנתיים לארכאולוג בריטי נודע בשם מאקס אדגר לוסיאן מלואן. כריסטי סבלה מדיסגרפיה[2], ומסופר שרבים מספריה נכתבו על ידי הכתבתם לקלדנית.

ב-4 בדצמבר 1926 אגאתה כריסטי נעלמה. מכוניתה נמצאה ליד האגם "הבריכה השקטה" על ידי נער צועני בשם ג'ק בסט. בבוקר ה-14 בדצמבר 1926, בעקבות שיחת טלפון של חדרנית בבית ההבראה היוקרתי "הארוגייט", נמצאה אגאתה כריסטי שוהה במלון תחת השם נייל, בטענה שאינה זוכרת דבר ממה שקרה לה בימים האחרונים. הסברה המקובלת היא שכריסטי גילתה כי בעלה בוגד בה, ולכן ביימה את העלמותה ונרשמה במלון תחת שמה של המאהבת של בעלה במטרה לגרום למשטרה למצוא את בעלה במיטה לא לו, כפי שאכן קרה. על-פי סברה זו, במשך 11 הימים שחלפו מאז היעלמותה ישבה כריסטי בחדרה במלון וקראה בעיתונים על מאמצי החיפוש אחריה ועל בעלה.

סיפור המתח הראשון שכתבה כריסטי נכתב במסגרת תחרות סיפורים. לאחר זכייתה במקום הראשון בתחרות החליטה כריסטי להתמסר לכתיבה, וב-1920 יצא לאור ספרה הראשון, "הרצח המסתורי בסטיילס". מאז חיברה בסך הכל 78 רומנים בלשיים, רומן ריגול אחד, 19 מחזות והרבה סיפורי מתח קצרים. ספריה של כריסטי נודעים לא רק בשל המתח הסוחף שהם מציעים, אלא גם בשל סיגנונם הקריא.

הרומן הראשון שהעניק לכריסטי שם עולמי היה רצח רוג'ר אקרויד שפורסם ב-1926, היה זה גם הרומן הראשון שלה שעובד למחזה בשם "אליבי".

עלילות הסיפורים מתרחשות במקומות שונים בעולם. תיאורי המקומות העשירים שמופיעים בספריה נובעים גם מהצטרפותה של כריסטי למסעות המחקר של בעלה השני. על מסעות אלה היא כתבה גם זכרונות הומוריסטיים. עלילת אחד מספריה שתרגום מילולי של שמו באנגלית הוא: פגישה עם המוות 1938 ובתרגומו העברי: "רצח בסלע האדום", מתרחשת בארץ ישראל ובעבר הירדן בתקופת המנדט.

ז'אנרים

בנוסף לספרות הבלשית בה התמקדה, כתבה כריסטי שישה רומנים רומנטיים וכן אוטוביוגרפיה שפורסמה. חלק מיצירות אלה פורסמו בשם העט מרי וסטמאקוט. שניים מספריה הועידה לפרסום לאחר מותה, והם אכן יצאו לאור לאחר פטירתה, האחד בסדרת הרקול פוארו והאחר בסדרת הגברת מרפל.

רבים מספריה הפכו לסרטי קולנוע כשהמפורסמים שבהם הם "רצח באוריינט אקספרס", "מוות על הנילוס" וסרט המופת "עד התביעה" בבימויו של בילי ויילדר ובכיכובם של צ'ארלס לוהטון, טיירון פואור ומרלן דיטריך.

תרגומי ספריה לעברית הופיעו מסוף שנות ה-40. מראשוני התרגומים לעברית הוא הסיפור הקצר "בקתת הזמיר" שהופיע ב-1950 בקובץ סיפורים בשם "פניני ספרות" ועורר הד רב. מאז שנת 1960 הופיע חלק נכבד מספריה בעברית בסדרת ספרי מסתורין שבהוצאת מ. מזרחי. ספריה שהופיעו בעברית מסוף תקופת המנדט ועד 1960, בהוצאות שונות, נחשבים לנדירים.

ספרי הבלשים

אגאתה כריסטי יצרה שתי דמויות מוכרות בעולם הספרות הבלשית: הראשון הוא הבלש הבלגי הרקול פוארו, הנקלע לפרשיות מסתורין ורצח ונחלץ לעזרת המשטרה והבולשת כדי לפתור את התעלומה. הדמות השנייה היא הגברת (במקור האנגלי: מיס - העלמה) ג'יין מארפל, ישישה אנגלית, המתגוררת בכפר שקט מאוד, ובנסיבות משונות נקרים בדרכה מעשי-פשע, ונודעות לה פרשות אפלות ופליליות. גם היא, כפוארו, מסייעת בידי המשטרה לפתור את התעלומות. ייחודם של פוארו ושל הגברת מארפל הוא באמונתם העזה שבכוח הניתוח ההגיוני, המסודר והקפדני ובעזרת הכרת הטבע האנושי ניתן לפתור כל "חידה" בלשית. שניהם סבורים שאין צורך שהבלש יתרוצץ ככלב ציד בעקבות טרפו. במרוצת השנים הציגה כריסטי עוד דמויות, כגון פארקר פיין והבלשית החובבת אן בדינגפלד.

רשימת ספרי הבלשים

מחזות

כריסטי כתבה גם מחזות, שהידועים בהם הם "מלכודת העכברים" ו"עד התביעה". המחזה "מלכודת העכברים", שעלה על בימת התיאטרון הלונדוני לראשונה ב-1952 מוצג מאז ברציפות בעיר והוא המחזה שהוצג במשך הזמן הרצוף הארוך ביותר בהיסטוריה של התיאטרון.

רשימת מחזות (חלקית)

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ [1] (הקישור אינו פעיל, 20.9.2010)
  2. ^ מקור אחד שמציין זאת הוא מאמר על לקויות כתיבה של סופרים

תבנית:Link FA