הדחק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: es:Desplazamiento (fluido)
מ קישורים פנימיים
שורה 1: שורה 1:
ב[[הידרוסטטיקה]], '''הֶ‏דְחֶ‏ק''' (displacement) הוא משקל ה[[נוזל]] שדוחק גוף השקוע בנוזל.
ב[[הידרוסטטיקה]], '''הֶ‏דְחֶ‏ק''' (displacement) הוא משקל ה[[נוזל]] שדוחק גוף השקוע בנוזל.


גוף השוקע כולו או חלקית בנוזל, '''דוחק''' נוזל בנפח השווה לנפח הגוף שבתוך הנוזל. אם לגוף משקל סגולי קטן מזה של הנוזל, הוא יצוף על פני הנוזל. במקרה זה, '''משקל הנוזל שנדחק שווה למשקל הגוף כולו'''.
גוף השוקע כולו או חלקית בנוזל, '''דוחק''' נוזל בנפח השווה לנפח הגוף שבתוך הנוזל. אם לגוף [[משקל סגולי]] קטן מזה של הנוזל, הוא יצוף על פני הנוזל. במקרה זה, '''משקל הנוזל שנדחק שווה למשקל הגוף כולו'''.


[[תמונה:Comic_History_of_Rome_p_186_Archimedes_taking_a_Warm_Bath.jpg|שמאל|ממוזער|200px|ארכימדס באמבטיה (איור משנת 1850)]]
[[תמונה:Comic_History_of_Rome_p_186_Archimedes_taking_a_Warm_Bath.jpg|שמאל|ממוזער|200px|ארכימדס באמבטיה (איור משנת 1850)]]

גרסה מ־22:09, 29 בדצמבר 2010

בהידרוסטטיקה, הֶ‏דְחֶ‏ק (displacement) הוא משקל הנוזל שדוחק גוף השקוע בנוזל.

גוף השוקע כולו או חלקית בנוזל, דוחק נוזל בנפח השווה לנפח הגוף שבתוך הנוזל. אם לגוף משקל סגולי קטן מזה של הנוזל, הוא יצוף על פני הנוזל. במקרה זה, משקל הנוזל שנדחק שווה למשקל הגוף כולו.

ארכימדס באמבטיה (איור משנת 1850)

חוק ארכימדס אומר שעל גוף שנמצא בתווך כלשהו (נוזל או גז) פועל כוח ציפה (כלפי מעלה) השווה למשקלו של תווך בעל נפח זהה. הגוף הנמצא בתוך התווך "דוחק" חלק מהתווך בנפח זהה לשלו. הן לגוף הדוחק והן לתווך הנדחק יש צפיפות, המתבטאת ביחס בין המסה לנפח. מכאן נובע שאם צפיפותו של הגוף קטנה מצפיפותו של התווך אזי הגוף יצוף (כי כח הציפה שווה למשקל התווך שנדחה והוא גדול יותר ממשקל הגוף), ואם להפך - הוא ישקע. בהקשר של מים כתווך, צפיפות יחסית זו מכונה משקל סגולי. במילים אחרות ניתן לתאר את הכוחות על גוף השקוע בנוזל כך: המשקל מושך את הגוף כלפי מטה, אך ככל שירד מטה הוא ידחק נפח יותר גדול מהנוזל ולכן יאבד משקל השווה למשקל הנוזל הנדחק. אם המשקל הסגולי הממוצע של הגוף הוא פחות ממשקלו הסגולי של הנוזל, הגוף יגיע לשיווי משקל כאשר חלקו שקוע בנוזל וחלקו צף מעליו. שיווי משקל זה יקרה כאשר משקל הנוזל שנדחק שווה למשקלו הכולל של הגוף.

המונח "הדחק" משמש בתחום הספנות לציון גודלו (משקלו) של כלי שיט. הדחק הוא משקל נפח המים, בטונות, שדוחק גוף האנייה השקוע במים, ושווה למשקל האנייה כולה. הדחק בטעון (loaded displacement) מביא בחשבון את משקל האנייה כולל המטען, האספקה, הדלק, הנוסעים והצוות. הדחק בריק (light displacement) הוא משקל האנייה גופא, לאחר ניכוי משקל המטען, האספקה וכו'. את ממדיהם של כלי שיט מלחמתיים מציינים בטון הדחק, שהיא יחידת משקל, בעוד שממדי כלי שיט מסחריים נקבעים על פי נפח המטען שהם מסוגלים לשאת ונמדדים בטון תפוסה שהיא יחידת נפח (100 רגל מעוקב).

ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.