מערך מדעי ההתנהגות (צה"ל) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מערך מדעי ההתנהגות''' ([[ראשי תיבות]]: '''ממד"ה''') היא מערך ב[[אגף כוח אדם|אגף כוח אדם (אכ"א)]] ב[[צה"ל]]. יעוד המערך הינו ליישם ידע מתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה לטובת שיפור האפקטיביות של יחידות צה"ל ולטובת מיצוי וטיפוח המשאב האנושי.במערך משרתים אנשי [[מדעי ההתנהגות]] - [[פסיכולוגיה|פסיכולוגים]] ו[[סוציולוגיה|סוציולוגים]] שתפקידם הוא לערוך [[מחקר]]ים ו[[סקר]]ים על נושאים שונים שקשורים להתנהגות חיילי ו[[קצין (צבא)|קציני]] צה"ל. בין תפקידיו המגוונים של המערך: [[מיון עובדים|מיון]] ושיבוץ, מחקרי [[מוטיבציה]], פיתוח [[מנהיגות]], הערכת [[קצונה]] בכירה ו[[ייעוץ ארגוני]]. המחלקה ממוקמת ב[[מחנה דורי]]. כמו כן, אנשי המערך פרוסים במגוון רחב של בסיסים ויחידות בכל רחבי הארץ. מחקריה ופרסומיה של המחלקה מסווגים בדרך כלל.
'''מערך מדעי ההתנהגות''' ומרכז מדעי ההתמנהגות '''ממד"ה''') הינו מערך מקצועי, הפרוס בכל זרועות ויחידות צה"ל, כאשר המחלקה שהינה הסמכות המקצועית שייכת ל[[אגף כוח אדם|אגף כוח אדם (אכ"א)]] ב[[צה"ל]]. יעוד המערך הינו ליישם ידע מתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה לטובת שיפור האפקטיביות של יחידות צה"ל ולטובת מיצוי וטיפוח המשאב האנושי.במערך משרתים אנשי [[מדעי ההתנהגות]] - [[פסיכולוגיה|פסיכולוגים]] ו[[סוציולוגיה|סוציולוגים]] שתפקידם הוא לפתח תשתיות ידע, באמצעות [[מחקר]]ים ו[[סקר]]ים על נושאים שונים שקשורים להתנהגות ועמדות חיילי ו[[קצין (צבא)|קציני]] צה"ל ולתת תמונת מצב רלבנטית ועדכנית למפקדים. בין תפקידיו המגוונים של המערך: [[מיון עובדים|מיון]] ושיבוץ, מחקרי [[מוטיבציה]], פיתוח [[מנהיגות]], הערכת [[קצונה]] בכירה ו[[ייעוץ ארגוני]]. רוב אנשי מערך ממד"ה הינם יועצים ארגוניים הכפופים למפקדים אג"מיים או מפקדי בסיסים ועד ראשי מחלקות, ראשיאגפים וזרועות במטרה לספק ייעוץ ארגוני וייעוץ אישי לטובת קידום מטרות צה"ל. המחלקה ממוקמת ב[[מחנה דורי]]. מחקריה ופרסומיה של המחלקה מסווגים בדרך כלל.
העומדת בראש מערך מדעי התנהגות הנה אל"ם אביבה שקד.
העומדת בראש מערך מדעי התנהגות הנה אל"ם אביבה שקד.
==מיון==
==מיון==

גרסה מ־14:34, 2 בינואר 2011

מערך מדעי ההתנהגות ומרכז מדעי ההתמנהגות ממד"ה) הינו מערך מקצועי, הפרוס בכל זרועות ויחידות צה"ל, כאשר המחלקה שהינה הסמכות המקצועית שייכת לאגף כוח אדם (אכ"א) בצה"ל. יעוד המערך הינו ליישם ידע מתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה לטובת שיפור האפקטיביות של יחידות צה"ל ולטובת מיצוי וטיפוח המשאב האנושי.במערך משרתים אנשי מדעי ההתנהגות - פסיכולוגים וסוציולוגים שתפקידם הוא לפתח תשתיות ידע, באמצעות מחקרים וסקרים על נושאים שונים שקשורים להתנהגות ועמדות חיילי וקציני צה"ל ולתת תמונת מצב רלבנטית ועדכנית למפקדים. בין תפקידיו המגוונים של המערך: מיון ושיבוץ, מחקרי מוטיבציה, פיתוח מנהיגות, הערכת קצונה בכירה וייעוץ ארגוני. רוב אנשי מערך ממד"ה הינם יועצים ארגוניים הכפופים למפקדים אג"מיים או מפקדי בסיסים ועד ראשי מחלקות, ראשיאגפים וזרועות במטרה לספק ייעוץ ארגוני וייעוץ אישי לטובת קידום מטרות צה"ל. המחלקה ממוקמת במחנה דורי. מחקריה ופרסומיה של המחלקה מסווגים בדרך כלל. העומדת בראש מערך מדעי התנהגות הנה אל"ם אביבה שקד.

מיון

קציני מערך מדעי ההתנהגות קובעים את קריטריוני המיון האיכותי (קב"א, דפ"ר וכיוצא בזה) בגיוס לצה"ל. בין תפקידיו של המערך בתחום זה: לבנות, לפתח ולתחזק את המערכות המרכזיות למיון כוח אדם, ובהן מערכות המיון והשיבוץ הראשוני של מועמדים לשירות ביטחון; וכן לייעץ, לפקח ולבקר מקצועית את מערכות המיון של כוח האדם בצה"ל.

מחקרי מוטיבציה

המערך עורך בקביעות סקרים ומחקרים לבדיקת רמת המוטיבציה לשרת, המוכנות לשרת (סובייקטיבית ואובייקטיבית), מידת ההתמדה בשירות ועוד. תוצאות המחקרים מועברות גם למשרד החינוך ומאפשרות לזהות בעיות ועניינים הדורשים דגש או טיפול מיוחד ולשפר את התאמת התוכנית "הנכונות לשרת והמוכנות לצה"ל" שמפעיל המשרד ליעדיה.

המערך הגדירה את המושג פעולות צבאיות לא מלחמתיות (MOOTW- Military Operation Other Than War) ‏‏‏בהקשר הישראלי, מונח שהיה בשימוש צבא ארצות הברית, לדּוֹקְטְרִינָה אשר מאפשרת להשתמש במשאבים צבאיים לפעולות מעבר ללחימה ממש.

ערך זה הוא קצרמר בנושא צה"ל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.