פוליטיקה של תוניסיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MA1988 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
MA1988 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תוניסיה]] היא [[רפובליקה]] עם מערכת נשיאותית חזקה הנשלטת על ידי מפלגה אחת. הפרלמנט שוכן ב[[תוניס]] (בירת תוניסיה), ויש בו 189 צירים, הנבחרים כל חמש שנים. זכות הבחירה נתונה לכל אזרח מגיל 20. [[זיין אל אבידין בן עלי]] כיהן כנשיא מאז שנת [[1987]], אז החליף את הנשיא שכיהן מאז העצמאות מ[[צרפת]] בשנת [[1956]], [[חביב בורגיבה]], ב-[[2011]] הוחלף על ידי [[מוחמד גהאננוצ'י]]. המפלגה השלטת, הייתה המפלגה החוקתית היחידה למשך 25 שנים, כאשר היא נקראת "מפלגת החוקה הסוציאליסטית" (Socialist Destourian Party), והיא שולטת בחיים הפוליטיים של תוניסיה עד היום.
[[תוניסיה]] היא [[רפובליקה]] עם מערכת נשיאותית חזקה הנשלטת על ידי מפלגה אחת. הפרלמנט שוכן ב[[תוניס]] (בירת תוניסיה), ויש בו 189 צירים, הנבחרים כל חמש שנים. זכות הבחירה נתונה לכל אזרח מגיל 20. [[זיין אל אבידין בן עלי]] כיהן כנשיא מאז שנת [[1987]], אז החליף את הנשיא שכיהן מאז העצמאות מ[[צרפת]] בשנת [[1956]], [[חביב בורגיבה]], ב-[[2011]] הוחלף על ידי [[מוחמד ע'אנושי]]. המפלגה השלטת, הייתה המפלגה החוקתית היחידה למשך 25 שנים, כאשר היא נקראת "מפלגת החוקה הסוציאליסטית" (Socialist Destourian Party), והיא שולטת בחיים הפוליטיים של תוניסיה עד היום.


* [[עיר בירה]]: [[תוניס]]
* [[עיר בירה]]: [[תוניס]]

גרסה מ־21:39, 14 בינואר 2011

תוניסיה היא רפובליקה עם מערכת נשיאותית חזקה הנשלטת על ידי מפלגה אחת. הפרלמנט שוכן בתוניס (בירת תוניסיה), ויש בו 189 צירים, הנבחרים כל חמש שנים. זכות הבחירה נתונה לכל אזרח מגיל 20. זיין אל אבידין בן עלי כיהן כנשיא מאז שנת 1987, אז החליף את הנשיא שכיהן מאז העצמאות מצרפת בשנת 1956, חביב בורגיבה, ב-2011 הוחלף על ידי מוחמד ע'אנושי. המפלגה השלטת, הייתה המפלגה החוקתית היחידה למשך 25 שנים, כאשר היא נקראת "מפלגת החוקה הסוציאליסטית" (Socialist Destourian Party), והיא שולטת בחיים הפוליטיים של תוניסיה עד היום.

שם המדינה

  • שם שגרתי ארוך: רפובליקת תוניסיה
  • שם שגרתי קצר: תוניסיה
  • הצורה הארוכה המקומית: Al Jumhuriyah at Tunisiyah
  • הצורה הקצרה המקומית: תוניס

חלוקה אדמינסטרטיבית

מאמר ראשי: מחוזות בתוניסיה

החלוקה האדמיניסטרטיבית של תוניסיה כוללת 24 מחוזות:

אריאנה - בג'ה - בן ארוס - ביזרת - גאבס - גפסה - ג'נדואובה - קיירואן - קסרינה - קבילי - קף - מחדיה - מנאובה - מדנין - מונסטיר - נבול - ספקס - סידי - סיליאנה - סואוסה - טטאוניה -טוזיאור - תוניס - זגחואן

המערכת המשפטית

המערכת המשפטית של תוניסיה היא מערכת משפט בפני עצמה ועצמאית, אם כי לפעמים הממשלה מתערבת במקרים פוליטיים חשובים. קיימים בערך 13 בתי משפט, ועוד 3 בתי משפט לערעורים. בית הדין הגבוה ביותר בתוניסיה, נמצא בעיר הבירה, תוניס. מלבד בתי המשפט שהוזכרו לעיל, יש גם ברוב העיירות בתוניסיה שופטים מקומיים.

הנשיא נבחר לתקופת נשיאות של חמש שנים ללא התנגדות, והוא זה שממנה את ראש הממשלה והקבינט, שעל ידיהם הוא מבצע את מדיניותו. מושלים אזוריים ומנהלים מקומיים ממונים על ידי הממשלה השוכנת בנציבות הראשית; כיום, הם נבחרים בדרך כלל על ידי מועצת העירייה של אותו האזור.

הרשות המחוקקת

בבית הנבחרים (Chamber of Deputies) יש 189 כיסאות, והחברים בה נבחרים על ידי הצבעה המונית של הציבור הרחב, לתקופת קדנציה של חמש שנים (כמו תקופת הקדנציה של ראש הממשלה). הבחירות האחרונות לנשיאות ולחברי בית הנבחרים, היו ב-24 באוקטובר בשנת 2004, בניצחון מוחץ של מפלגת החוקה הסוציואליסטית. הבחירות הבאות יתרחשו בשנת 2009.

בבחירות של שנת 1999 ניצחה המפלגה החוקתית דמוקרטית. להלן רשימת התוצאות של שנת 1999:

מפלגות כיסאות בבית הנבחרים
Democratic Constitutional Rally 148
Movement of Socialist Democrats 13
Unionist Democratic Union 7
Popular Unity Party 7
Movement for Renewal 5
Social Liberal Party 2


להלן רשימת התוצאות של בחירות שנת 2004:


מפלגות כיסאות בבית הנבחרים
Democratic Constitutional Rally 152
Movement of Socialist Democrats 14
Popular Unity Party 11
Unionist Democratic Union 7
Al-Tajdid 3
Social Liberal Party 2

הרשות המבצעת

נשיא תוניסיה הוא זיין אל עבידין בן עלי, שנבחר לראשונה ב-7 בנובמבר בשנת 1987, והמשיך בתפקיד עד לזמן הזה. בהתאם לחוקה, משרת הנשיאות היא נבחרת (כלומר שבוחרים בנשיא), ובבחירות לנשיאות בשנת 1999, קיבל הנשיא דהיום את רוב הקולות (99.4% מהקולות), ונבחר לקדנציה נוספת. הבחירה האחרונה לנשיאות בתוניסיה התרחשה ב-24 באוקטובר בשנת 2004, והבחירה הבאה מתוכננת לשנת 2009. הנשיא זיין אל אבידין בן עלי נבחר לקדנציה הרביעית שלו. הנשיא ממנה את ראש הממשלה והקבינט, כאמור, והצירים בבית הנבחרים ממונים על ידי הנשיא.

הנשיא הוא זה שעומד בראש הרשות המבצעת, ומסיבה זו, משקלה של הממשלה אינו רב.

ארגונים בינלאומיים בהם תוניסיה משתתפת

ABEDA, ACCT, AfDB, AFESD, AMF, AMU, AU, BSEC FAO, G-77, IAEA, IBRD, ICAO, ICC, ICFTU, ICRM, IDA, IDB, IFAD, IFC, IFRCS, IHO, ILO, IMF, IMO, Interpol, IOC, IOM, ISO, ITU, LAS, MICAH, MONUC, NAM, OAPEC, OAS (observer), OIC, OPCW, OSCE (partner), UN, UNCTAD, אונסק"ו, UNHCR, UNIDO, UNMEE, UNMIK, UPU, WCO, WFTU, WHO, WIPO, WMO, WToO, WTrO