הגלובוס של היטלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיילים סובייטים לאחר תום הקרב על ברלין לצד הגלובוס

הגלובוס של היטלר (הידוע גם בשם "גלובוס הפיהרר") היה גלובוס שתוכנן במיוחד עבור קנצלר גרמניה והפיהרר, אדולף היטלר (גלובוס נוסף הוכן עבור המפלגה הנאצית).

הגלובוס יוצר בברלין בשנות ה-30 של המאה ה-20 והיה ממוקם במשרדו של היטלר. הגלובוס נודע בארצות הברית, לאחר שהקומיקאי, צ'ארלי צ'פלין השתמש בו בפרודיה על היטלר, בסרטו "הדיקטטור הגדול" מ-1940. גם שלישית הקומיקאים, "The Three Stooges" לעגו לו בחלק מהסרטים הקצרים שלהם[1].

הגלובוס נחשב לייצוג אייקוני של היטלר לכבוש את העולם ולכונן את הסדר החדש שתכנן. קיימות סברות, כי היו להיטלר גלובוסים נוספים, ורבים מהם אף מסתובבים במקומות נוספים ברחבי העולם, אך האותנטיות של רובם מוטלת בספק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסצנה מהסרט "הדיקטטור הגדול" בה נראה צ'פלין בדמותו של היטלר משחק עם גלובוס שמבוסס על הגלובוס של היטלר

שתי מהדורות מוגבלות של העולם נוצרו בברלין באמצע שנות השלושים, אחת עבור המפלגה הנאצית ואחת נוספת עבור הדיקטטור הגרמני, אדולף היטלר עצמו. זו שיוצרה בעבור היטלר הייתה כמעט בגודל של מכונית פולקסווגן, ומאפיינה המיוחד היה שבשטח שהיה אתיופיה נראה השטח של מזרח אפריקה האיטלקית. הגלובוס השני שיוצר עבור המפלגה הנאצית, היה גלובוס סטנדרטי ללא מאפיינים מיוחדים. לא ניתן לאמת את מספר הגלובוסים שיוצרו בפועל, מכיוון שהמפעל שייצר את הגלובוסים, יחד עם ארכיוניו, נהרס בהפצצות אוויריות ב-1943.

היטלר צייר על הגלובוס קו בעיפרון, הקו אותו ציין הסנגור היה קו שעובר מצפון-דרום לאורך הרי אורל, מה שכנראה סימל את הגבול העתידי בין אזור ההשפעה של הנאצים לבין אזור ההשפעה של בעלת בריתם במזרח, האימפריה היפנית[2].

ב-1938 החליט היטלר כי לשכת קנצלר הרייך הישנה אינה גדולה דיה כדי לאכלס את משרדי הממשל של גרמניה הנאצית. הוא הורה לאדריכלו האישי, אלברט שפר לבנות מחדש את המשרדים. השיפוצים המסיביים הסתיימו בתחילת 1939, ולאחר התעקשות של היטלר, הועבר הגלובוס למשרדו החדש שבתוך מבנה המשרדים החדש. הגלובוס שכן במקום עד שהצבא האדום כבש את הבניין באפריל 1945 במהלך הקרב על ברלין.

אחת משתי המהדורות המוגבלות של הגלובוס, נגנב על ידי חייל אמריקאי בשם ג'ון ברסמיין, שלקראת מותו החליט להשתמש בהזדמנות זו כדי לספר על חוויות מהמלחמה[3] במהלך מכירה פומבית בה מכר את הגלובוס במכירה פומבית בסן פרנסיסקו תמורת 100,000 דולרים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר למנויים בלבד Harry de Quetteville, ‏Globe made for Hitler is missing, says historian, The Telegraph, 21 September 2007
  • Rubenstein, Steve (18 באוקטובר 2007). "Hitler's Globe Turns Up In Oakland Rumpus Room". San Francisco Chronicle. נבדק ב-10 באפריל 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  • "The Fatal Attraction of Adolf Hitler". BBC. נבדק ב-10 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  • Kimmelman, Michael (18 בספטמבר 2007). "The Mystery of Hitler's Globe Goes Round and Round". The New York Times. נבדק ב-30 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  • כמה הייתם משלמים על הגלובוס של היטלר?, באתר וואלה!‏, 14 בנובמבר 2007

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ You Nazty Spy! at threestooges.net
  2. ^ Speer, Albert (1970). Inside the Third Reich, p. 257. Macmillan Company, New York.
  3. ^ למכירה: הגלובוס של היטלר, באתר וואלה!‏, 16 באוקטובר 2007
  4. ^ סוכנויות הידיעות, גלובוס של היטלר נמכר בארה"ב ב-115 אלף דולר, באתר ynet, 14 בנובמבר 2007