מיטנוואלד

מיטנוואלד
Mittenwald
סמל מיטנוואלד
סמל מיטנוואלד
סמל מיטנוואלד
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה פדרלית בוואריהבוואריה בוואריה
מחוז גרמיש-פרטנקירכן
שטח 132.85 קמ"ר
גובה 923 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיירה 7,251 (31 בדצמבר 2022)
 ‑ צפיפות 55 נפש לקמ"ר (2012)
קואורדינטות 47°25′0″N 11°15′0″E / 47.41667°N 11.25000°E / 47.41667; 11.25000
אזור זמן UTC +1
http://www.mittenwald.de
מפה

מיטנוואלדגרמנית: Mittenwald) היא עיירה בת כ-7,000 תושבים, הממוקמת למרגלות הרי האלפים בחלקו העליון של עמק נהר האיזר, במחוז גארמיש פרטנקירשן שבמדינת בוואריה, גרמניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחוב הראשי בעיר העתיקה

בתקופה הרומית עברה באזור "הדרך הרטית" (Via Raetia) בכיוון מעבר ברנר. במהלך המאה השנייה בתקופת שלטון הקיסר ספטימוס סוורוס התחברה גם באמצעות "דרך קלאודיה אוגוסטה" (Via Claudia Augusta) אל הערים הגדולות אאוגסבורג ובולצנו של ימינו.

האזכור הראשון לקיומו של יישוב במקום הוא משנת 1096, ובשנת 1305 הוכרה כעיר שוק. ההתפתחות הראשונית של מיטנוואלד (בתרגום חופשי-"לב היער") התבססה על היערות הסובבים את העיר אשר נכרתו והושטו על דוברות במורד הנהר. העיר הפכה לנקודת מעבר חשובה בדרך המסחר בין טירול ובוואריה.

בשנת 1294 נרכש שטחה של מיטנוואלד על ידי הנסיך-בישוף של פרייזינג אשר החזיק בו עד "החילון" של שנת 1802 שבו סופחה לבעלות ממלכת בוואריה. עד היום מופיע סמל הבישופות (המלך השחור) כחלק מסמל העיר.

בימי הביניים עברה במיטנוואלד דרך מסחר חשובה במיוחד אשר קישרה בין המרכזים המסחריים הגדולים של ונציה, נירנברג ואוגוסבורג משני עברי האלפים. חשיבותה התחזקה עוד יותר כתוצאה ממצב המלחמה מול ממלכת ונציה מסוף המאה ה-15. מיקומה על "הדרך האימפריאלית" (Via Imperii) אפשרה את התרחבות הסחר עם עיר השוק הגדולה בבולצאנו כתחליף. בסוף המאה ה-17 הפכה מיטנוואלד למוקד חשוב של סחר במשי ותעשיית כלי נגינה ובעיקר כינורות וכלי קשת אחרים.

בתחילת המאה העשרים עם סלילת קו הרכבת בין אינסברוק וגרמיש-פרטנקירכן החלה התפתחות של העיר גם בתחום התיירות.

משנות ה-30 ועד היום משמשת העיר כמרכז אימונים לחיילי היחידות האלפיניות (גבירגסייגר) של הצבא הגרמני. לאחר מלחמת העולם השנייה הוקמו בה מחנות למגורי פליטים יהודים ואוקראינים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיטנוואלד ממוקמת בגובה 920 מטרים מעל פני הים באזור אוברלנד. בקרבת העיר שני אגמים הרריים: לאוטרזה (Lautersee) ופרכנזה (Ferchensee) ורכס הרי וטרשטיין. במזרחה זורם נהר האיזר. כמות המשקעים השנתית הממוצעת עומדת על 1,437 מ"מ, בין הגבוהות בגרמניה. החודש הגשום ביותר הוא יולי והיבש ביותר הוא פברואר.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה מעוטר בציורי קיר בסגנון אלפיני - מסורת מפותחת על הקירות החיצוניים בעיר.

הענף החשוב ביותר מבחינה כלכלית בעיר הוא התיירות. בעיר כ-600 בתי הארחה ובהם כ-5,400 מיטות. התשתית העירונית מפותחת מאד.

המסורת התרבותית היא חלק חשוב במיוחד של ענף התיירות ובעיר מתקיימים פסטיבלים שנתיים במגוון נושאים. העיר נחשבת כמרכז תעשיית כלי המיתר בגרמניה ובעלת מסורת של 300 שנים בתחום זה. מיטנוואלד מפורסמת במיוחד גם בזכות מסורת ציורי הקיר האלפינית המפותחת והמרשימה המעטרת את קירות הבתים ומוסדות הציבור שבה.

התחבורה לעיר נוחה ומתאפשרת באמצעות כביש סלול וקווי רכבת ואוטובוס סדירים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיטנוואלד בוויקישיתוף