מייק ריינולדס (אדריכל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ריינולדס ב-2011

מייקל "מייק" ריינולדסאנגלית: Michael E. "Mike" Reynolds) הוא אדריכל אמריקאי הפועל בניו מקסיקו ונודע בזכות התכנון והבנייה של "ספינות אדמה" (אנ'), בתים סולאריים-פאסיביים. הוא דוגל ב"דרך חיים רדיקלית בת קיימא". הוא ידוע כמבקר חריף של האדריכלות הסטנדרטית ובעבודותיו הלא-שגרתיות הוא משלב חומרי פסולת כגון צמיגי מכוניות, ומתנסה בעיצובים שבוחנים את גבולות חוקי הבנייה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל ריינולדס (1975)

עם סיום לימודיו באונ' סינסינטי בשנת 1969, ריינולדס החל לייצר את עבודותיו הפרובקטיביות. התזה שלו פורסמה במגזין ״architectural record" ב-1971, ושנה לאחר מכן בנה את הבית הראשון שלו מחומרים ממוחזרים. המבנה שנבנה תחת פיקוחו משתמש באשפה יומיומית כמו פחיות משקה מאלומניום, בקבוקי פלסטיק וצמיגים משומשים. במקום להשתמש בשיטות הקונבנציונליות למחזור, אשר מנצלות אנרגיה רבה, ריינולדס משתמש במוצרים הממוחזרים כפי שהם. המבנה שלו ״thumb house" או ״בית האגודל״, אשר נבנה ב-1972, משתמש בפחיות בירה אשר קשורות יחד לכדי ״לבנים״, אשר הוצמדו יחד ואז טויחו. עיצוב ה״לבנים״ נרשם כפטנט בשנת 1973.  [1]

ריינולד קורא לבנייה מסוג זה "Earthship Biotecture", ״ביו-טקטורה של ספינות אדמה״, ואף כתב חמישה ספרים בנושא. בספריו נזכר ברגע ההארה בו הוא הבין כי כל חפץ יכול לבוא לכדי שימוש- צמיג ישן יכול להפוך למסה תרמית עמידה ורבת עצמה כאשר הוא נדחס באדמה, או בקבוק פלסטיק יכול לשמש כבידוד.

במהלך השנים הוא בנה ומכר את בתיו הניסיוניים והמשיך לשפרם על ידי ניסוי וטעייה. עם הזמן, ספינות האדמה כללו תכונות שעזרו להן להיות נוחות עבור הדיירים בעוד הן מתקיימות ללא חיבורים לתשתיות קיימות. לוחות סולארים וקירור גיאותרמי נוספו לעיצוב. הבתים יוצאי הדופן תפסו את תשומת לבם של מפורסמים ופעילים למען איכות הסביבה וכמה מהם אף הזמינו ממנו ספינות אדמה יוקרתיות עבורם.[2]

אף על פי שריינולדס תמיד הבהיר את אופיו הניסיוני של בתיו, מספר קונים שבתיהם לא עלו יפה ביחס לציפיותיהם הגישו נגדו תביעות והתלוננו על פגמים, כגון גגות דולפים ובקרת אקלים לא נאותה. מדורבנים מהטענות הרבות נגד ריינולדס, מועצת האדרכלים של ניו מקסיקו שללה את רישיון האדריכל שלו, בטענה שהבתים שתכנן הם לא חוקיים ולא בטיחותיים. בשנת 1990, ריינולדס ויתר על רישיונו לעסוק באדריכלות ובנייה בניו מקסיקו אחרי שנה של מחלוקות עם מספר לקוחות.[3]

עם עליית החששות מפני התחממות כדור הארץ, עלה מעמדו של ריינולדס כ"נביא" התנועה הירוקה. סרט דוקומנטרי משנת 2007 בשם ״Garbage Warrior״, ״הלוחם בזבל״, מהלל את חייו ועבודתו. בסרט ריינולדס מצוטט באומרו שנפל לדיכאון כבד לאחר שרישיונו נשלל. הוא מתאר שם את אחד מבתיו, אשר נקרא ״פיניקס״:

שום דבר לא מגיע אל תוך הבית הזה, לא חוטי חשמל, לא צינורות גז, שום צינורות ביוב לא יוצאים החוצה, שום צינורות מים לא מגיעים פנימה, אין שום אנרגיה שמבוזבזת… אנחנו יושבים על 6000 גלונים של מים, מגדלים מזון, השפכים מטוהרים, בבית יש 21 מעלות צלזיוס כל השנה... מה שבתים מסוג זה עושים זה לקחת כל אספקט בחיים שלך ומגישים אותו לידיים שלך… משפחה של 4 נפשות יכולה לשגשג פה מבלי ללכת אף פעם לשום חנות.

ריינולדס מסביר כיצד הבתים שלו יכולים לפעול מחוץ לרשת החשמל, זקוקים למשכנתא זעומה ולפעמים גם ללא משכנתא וללא תשלום עבור חשבונות שוטפים של תחזוקה.

נוכח ההתמודדות עם סוף הקריירה שלו, ריינולדס הסכים לעבוד בכפוף לחוקים המדיניים והפדרליים של הבנייה, אך לא ללא מחאה. יחסיו עם הקליינטים הקודמים אשר ספינות האדמה שלהם כשלו, לעולם לא אוחו, למרות שהתערבות המדינה הותירה חלקם מסופקים מכך שאחרים לא יפגעו באותה צורה. רישיון האדריכלות של ריינולדס הושב לו ב-2007 לאחר מאבק של 17 שנים, והוא חזר לבנות ספינות אדמה. בעקבות ההכרה בו ביקש ממנו המכון האמריקאי לאדריכלים שירצה במטה הכללי שלו בקולורדו.

חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Reynolds, Michael (1989). A Coming of Wizards. High Mesa Press. ISBN 978-0-9614010-3-0.
  • Reynolds, Michael (1990). Earthship: How to Build Your Own. Vol. 1. Solar Survival Press. ISBN 978-0-9626767-0-3.
  • Reynolds, Michael (1991). Earthship: System and Components. Vol. 2. Solar Survival. ISBN 978-0-9626767-1-0.
  • Reynolds, Michael (1993). Earthship: Evolution Beyond Economics. Vol. 3. Solar Survival. ISBN 978-0-9626767-2-7.
  • Reynolds, Michael (2000). Comfort in Any Climate. Solar Survival. ISBN 978-0-9626767-4-1.
  • Reynolds, Michael (2005). Water from the Sky. Solar Survival. ISBN 978-0-9626767-5-8.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייק ריינולדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ U.S. Patent 3,721,059 — Building Block of Empty Cans; design patent at USPTO
  2. ^ Reed, Susan; Michael Haederle (14 בינואר 1991). "Want an Ecologically Correct House? Architect Michael Reynolds Builds Earthships Out of Beer Cans and Tires". People: 105. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "Controversy Over Green Hero," Architectural Record, June 2000, p. 36.