מיכל ויינברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכל ויינברג
לידה 18 ביולי 1973 (בת 50)
פתח תקווה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקנית
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס התיאטרון הישראלי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מיכל ויינברג ויורם יוספסברג בהצגה "השחף", תיאטרון תמונע, 2013
מיכל ויינברג בהצגה "מרי סטיוארט", תמונע, 2012
מיכל ויינברג כסבינה זאובר בהצגה "מיין ג'רוזלם"
מיכל ויינברג כסבינה זאובר בהצגה "מיין ג'רוזלם"
מיכל ויינברג בהצגה "אופרה בגרוש", גשר, 2002

מיכל ויינברג (נולדה ב-18 ביולי 1973) היא שחקנית וזמרת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכל ויינברג נולדה בפתח תקווה, המבוגרת מבין שלושה ילדים, בת לאם ילידת הולנד ולאב יליד ישראל. בהיותה בת ארבע נסעה עם משפחתה להולנד, שם התגוררו עד שהייתה בת שמונה, אז שבו לישראל והתיישבו בשדה בוקר. ויינברג באה מבית בו שמעו הרבה מוזיקה, היא למדה לנגן על צ'לו, חלילית וקלרינט, רקדה בלט ובילדותה שרה במקהלה הקיבוצית של התק"ם. בתיכון למדה בבית ספר לאמנויות במצפה רמון, שם רכשה את כליה האמנותיים. בצה"ל שירתה בקריה בתל אביב, באותה עת למדה אצל הבמאית והכוריאוגרפית נאוה צוקרמן, שהשפיעה עליה מאוד. בילדותה צפתה בהצגה "שירה" על-פי עגנון בבימויו של יורם פאלק, בכיכובה של סנדרה שדה, ההצגה הותירה עליה חותם עמוק.

מיכל ויינברג למדה בבית הספר למשחק בית צבי (1997-1994), בתקופה בה אתי רזניק ניהלה את בית צבי במשך שנה ואחר-כך גרי בילו ניהל במשך שנתיים. בין מוריה שם היו סלבה מלצב, מישה לוריה, נינה מיכואלס, עידו ריקלין ויורם פאלק. בתקופת לימודיה זכתה במלגות על-שם רודנסקי (1997), שמעון בר (1996), דייוויד מרסר (1997) וקרן שרת אמריקה ישראל (1997).

בתום לימודיה בבית צבי נשארה לשחק במשך שנה בתיאטרון הספרייה, שם שיחקה במופע "שירי ז'אק ברל" בעיבוד מוזיקלי של שוש רייזמן ובבימויו של רפי ניב, "הבעל האידיאלי" מאת אוסקר ויילד, בבימויו של מיטקו בוזקוב, "נפש יהודי" מאת יהושע סובול, בבימויו של ארתור קוגן (בתפקיד אדלאיד), "שדים ורוחות" ו"בעל אידיאלי" (בתפקיד ליידי שיבלי) בבימוים של מיטקו בוזקוב, "הבורגנים" מאת גורקי, "המיזנתרופ" (בתפקיד ארסינואה), "מחלת נעורים" (בתפקיד דזירה) בבימויה של אתי רזניק וכו'.

ב-1999 השתתפה במופע של שירי משוררים בלחניו ועיבודיו של דורי פרנס בבית ציוני אמריקה בשם "מנגינות מוזרות", את העבודה הקולית עשתה דורית עצמון, בהשתתפות אמיר קריאף, זיו מאיר, שי חדד, לירית מאש, מיכל צפיר ולימור עובד.

ב-1998 הצטרפה ויינברג לתיאטרון גשר במסגרת פרויקט "גשר 2", להקת הצעירים של גשר, אותו הכשירו לנה קריינדלין ומרינה בלטוב, עם ההצגה "דון ז'ואן" (בבימויו של יבגני אריה). במקביל שיחקה ושרה בלהקה הבוגרת בהצגה "אוכלים", בבימויו של יבגני אריה. בשנים 2000–2001 שיחקה בהצגה "השטן במוסקבה" על-פי הרומן "האמן ומרגריטה" מאת מיכאיל בולגקוב, בבימויו של יבגני אריה. בהצגה גילמה את דמותה של גאלה, אחת מעוזרותיו של השטן, אותו שיחק חיים טופול. עבור תפקידה בהצגה זכתה בפרס התיאטרון הישראלי לשחקנית המבטיחה בשנת 2001. ויינברג שיחקה בהצגה "העבד" ונסעה עמה לסיבובי הופעות בחו"ל: פסטיבל לינקולן בניו יורק, מוסקבה, טאלין, ריגה. הופיעה עם ההצגה "שושה" בפסטיבל לינקולן בניו יורק.

ב-2010 כיכבה ויינברג במחזה "הרי את לעצמך", לצידן של נטשה מנור וסבטלנה דמידוב. זהו מונולוג של שש נשים שהתגרשו ומספרות על חייהן, המחזה מבוסס על סיפורים אמיתיים שתועדו בספרה של שולמית ולפיש, אבל הטקסטים נערכו ובוימו על ידי יורם פאלק. ב-2010 השתתפה במופע "שירה יכולה לדבר" במסגרת פסטיבל "צלילים במדבר", לצידם של יניב ויינברג ומאשה אדלסון-בויאלסקי, בו הם שרו חומר של יניב ויינברג וקורט וייל.

ב-2010 עזבה ויינברג את תיאטרון גשר וכיום (2012) היא משחקת בתיאטרון באר שבע. בעבר הופיעה גם בתיאטרון המדיטק ובמחזות פרינג' רבים בתיאטראות תמונע ונוצר.

ב-2011 עשתה ויינברג פרויקט קומי ל-YES באינטרנט בשם "ליברמן הקטן", בו שיחקה עובדת סופר פארם רוסיה בשם סבטלנה, בסדרת בת שישה פרקים, המספרת על אבישי ליברמן, אחיינו של אביגדור ליברמן שמנסה לפלס את דרכו בפוליטיקה.

ב-2011 כיכבה מיכל ויינברג בהצגת היחיד "מיין ג'רוזלם" בתיאטרון תמונע, מאת ובבימויו של אייל וייזר. במרכז היצירה דמות של צלמת בדויה בשם סאבינה זאובר. במופע זאובר מספרת באנגלית במבטא גרמני את תולדות חייה מימי ילדותה ועד לבגרותה. היא מספרת על בית אביה, המעבר מברלין המזרחית למערבית לאחר נפילת חומת ברלין ב-1989 אותם תיעדה בצילומיה, ימי בחרותה והגברים עמם תינתה אהבים, לימודיה באוניברסיטה, עד להווה, כשזאובר התאהבה בסטודנט ישראלי, והגיעה בעקבותיו לישראל ולירושלים, אליה נקשרה. התפאורה אותה עיצב ינון פרס היא כעין גלריה בה ישנם תצלומים של משפחת הצלמת, של הגברים בחייה ושל ויינברג עצמה, אותה צילם רמי מימון, בעת ההצגה מוקרנים סרטוני וידאו אותם צילמה כביכול בעת נפילת חומת ברלין. היא הופיעה עם המופע בפסטיבל Culture Scapes בבזל.

המופע מוביל במספר המועמדויות לפרס קיפוד הזהב לשנת 2012, עם שש מועמדויות: פרס הצגת השנה, פרס הבימוי, פרס המחזה (שני האחרונים לווייזר), פרס הביצוע (למיכל ויינברג), פרס עיצוב תפאורה (לינון פרס) ופרס שפת במה.[1] וזכה בשני פרסים: פרס הצגת השנה ופרס במאי השנה. [2] נכון לינואר 2013 עובדת ויינברג בתיאטרון באר שבע ומשחקת בהצגה "איפגניה" מאת אוריפידס בבימויו של גדי רול. היא מועמדת על תפקידה לפרס התיאטרון הישראלי לשחקנית המשנה.[3] היא משחקת גם בהצגות "למה לא באת לפני המלחמה" ו"נורה" לפי "בית הבובות" של איבסן, בבימויו של כפיר אזולאי. היא מופיעה כמרי סטיוארט בהצגה "מרי סטיוארט" על-פי שילר, בבימויו של עירא אבנרי, שמוצגת בתיאטרון תמונע. לצידה משחקת שירי גולן בתפקיד אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה.

ויינברג השתתפה בפרויקט של אבי בנימין בשם "פסקול לסרט חי שאינו קיים", פרויקט מולטימדיה מוזיקלי, בכיכובו של בנימין, כשויינברג משחקת בסרט המוקרן בו. בפרויקט לוקחות חלק גם יבגניה דודינה ונטע שפיגלמן.

מככבת בעבודת הוידאו ארט "מריה גרוס" של האמנית שחף דקל ירון בהשראת הספר "חיים שלמים" מאת אהרן אפלפלד.

מיכל ויינברג חיה עם בן-זוגה, המעצב התעשייתי ינון פרס. ב-2017 נולדה בתם הראשונה[דרוש מקור]. אחותה, מאיה ויינברג, היא כוריאוגרפית ורקדנית; אחיה, יניב ויינברג, הוא מוזיקאי.

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתיאטרון באר שבע

הצגה סוגה ומחזאי מתרגם/מעבד במאי תפקיד הצגת בכורה
איפגניה אוריפידס אהרן שבתאי גדי רול ראש המקהלה 29 בדצמבר 2012
נורה אינגמר ברגמן לפי "בית הבובות" של איבסן רבקה משולח כפיר אזולאי כריסטינה לינדה 28 באפריל 2012
למה לא באת לפני המלחמה עינת ברנובסקי על-פי ספרה של ליזי דורון חגית רכבי ניקוליבסקי פאני 12 בנובמבר 2011
קומפני מחזה מאת ג'ורג' פירת', מילים ולחנים: סטיבן סונדהיים דניאל אפרת רפי ניב סוזן 28 במאי 2011
פיאף פאם ג'יימס אלי ביז'אווי אלי ביז'אווי מדלן, העוזרת של פיאף 2009

בתיאטרון גשר

הצגה סוגה ומחזאי מתרגם/מעבד במאי תפקיד הצגת בכורה
מסעות אודיסאוס הצגת ילדים על פי הומרוס רועי חן שיר גולדברג אמא, קוסמת, נימפת ים 2014
I Love You לנצח, אבל... מחזמר מאת ג'ו דיפייטרו, מוזיקה מאת ג'ימי רוברטס דניאל אפרת אמיר וולף מחליפה את טלי אורן 2012
הרי את לעצמך מחזה דוקומנטרי על פי ספרה של שולמית ולפיש יורם פאלק (עיבוד) יורם פאלק 22 במאי 2010
רומן בעבודה על פי תסריט מאת: אלדר ריאזנוב ואמיל ברגינסקי עיבוד ישראלי מודרני: רועי חן יבגני אריה ולנה קריינדלין גליה 23 במאי 2009
הלילה ה-12 קומדיה מוזיקלית מאת ויליאם שייקספיר, עם שירים מאת אירווינג ברלין תרגום טקסט ושירים: דורי פרנס רפי ניב אוליביה 21 בספטמבר 2008
לילות לבנים על פי פיודור דוסטויבסקי רועי חן ניקולאי דרוצ'ק סבתא 9 בדצמבר 2007
שיחות לילה אריק בוגיסיאן עידו ריקלין אלון אופיר מרי 1 בספטמבר 2007
הבן הבכור אלכסנדר ומפילוב תרגום ועיבוד: בן לוין לנה קריינדלין מאיה 7 בפברואר 2007
מומיק על פי "עיין ערך אהבה" מאת דויד גרוסמן עיבוד: בן בר-שביט, לנה לסקינה יבגני אריה האמא ניצולת השואה (החליפה את ליליאן רות חיילובסקי) 25 ביולי 2005
גן הדובדבנים אנטון צ'כוב רועי חן יבגני אריה שרלוטה איוונה 22 ביוני 2006
וריאציות לתיאטרון ולתזמורת הפקה מוזיקלית של רומנסות רוסיות תרגום השירים: רועי חן, קטעי קישור: בן בר-שביט, לנה לסקינה בימוי: יבגני אריה, ניהול מוזיקלי: אבי בנימין שירה 14 במאי 2005
מדיאה אוריפידס בן בר-שביט לנה קריינדלין אחת מנשות קורינתוס 24 בינואר 2005
נישואי פיגארו פייר אוגוסטין דה בומרשה בן בר-שביט יבגני אריה כרובינו (החליפה את יבגניה דודינה) 13 ביוני 2004
שושה על פי רומן מאת יצחק בשביס-זינגר תרגום: בן בר-שביט, עיבוד: יבגני אריה, לנה לסקינה יבגני אריה דודה 10 במאי 2003
אופרה בגרוש מאת ברטולט ברכט, מוזיקה: קורט וייל אהוד מנור אדולף שפירו ג'ני 2 בספטמבר 2002
העבד על פי רומן מאת יצחק בשביס-זינגר בן בר-שביט מחזה, בימוי ועיצוב: יבגני אריה דמויות שונות 20 באפריל 2002
חלום ליל קיץ ויליאם שייקספיר דן אלמגור בימוי ועיצוב: יבגני אריה הלנה 1 בספטמבר 2001
מדמואזל ז'ולי אוגוסט סטרינדברג גד קינר נוסח הצגה ובימוי: יוסי יזרעאלי קנטאור 23 במאי 2001
השטן במוסקבה על-פי הרומן האמן ומרגריטה מאת מיכאיל בולגקוב תמליל אהוד מנור מחזה ובימוי יבגני אריה גאלה 26 בדצמבר 2000
ים קרלו גולדוני אורן נאמן יבגני אריה לוצ'יטה 19 בדצמבר 1999
מזימה ואהבה פרידריך שילר שמעון זנדבנק ליאנדר האוסמן אחת מבנות הלוויה של ליידי מילפורד 30 ביולי 1999
הנהר אלכסנדר ניקולאייביץ' אוסטרובסקי רינה ליטוין יבגני אריה חלק מלהקת הצוענים 9 ביולי 1999
אוכלים יעקב שבתאי יבגני אריה זמרת 6 בינואר 1999
דון ז'ואן מולייר נתן אלתרמן יבגני אריה דונה אלוירה 21 בפברואר 1998
כפר יהושע סובול יבגני אריה רבקה

תיאטראות שונים

הצגה תיאטרון מחזאי במאי מידע נוסף
היידי בת ההרים מדיטק בשיתוף סל"ה - הסטודיו לאמנויות התיאטרון מיסודו של יורם לוינשטיין יוהנה ספירי רפי ניב 2014
פספורט אי"ב - ארגון היוצרים העצמאיים עריכה של "שיחות של פליטים" של ברטולט ברכט עם חליפת המכתבים בין גרשם שלום ווולטר בנימין יעל קרמסקי הצגת בכורה: 15 בנובמבר 2013
פסקול לסרט חי שאינו קיים אבי בנימין אבי בנימין מופע מולטימדיה, הצגת בכורה: 22 במרץ 2012
מרי סטיוארט תיאטרון תמונע פרידריך שילר עירא אבנרי הצגת בכורה: 28 בפברואר 2012
MEIN JERUSALEM – המופע של סבינה סאובר תיאטרון תמונע אייל וייזר אייל וייזר
אורה הכפולה תיאטרון המדיטק עידו ריקלין בעיבוד לספרו של אריך קסטנר רפי ניב ההצגה נבחרה להצגת השנה לילדים בטקס פרסי הבמה 2009 וזכתה בפרס הבימוי והעיצוב.
פנתיסיליאה תיאטרון נוצר היינריך פון קלייסט אבישי מילשטיין
פדרה מאוהבת תיאטרון תמונע שרה קיין לילך דקל-אבנרי
איכה תיאטרון תמונע מאת אייל וייזר, מוזיקה של טל בלכרוביץ' אייל וייזר הצגת בכורה: 2008
ג'ודי יקירתי תיאטרון תמונע נאוה צוקרמן ויעל דר נאוה צוקרמן ויעל דר הצגת בכורה: אוקטובר 2000

עבודת וידאו ארט

שם העבודה יוצרים היכן הוצגה
"מריה גרוס" בהשראת הספר "חיים שלמים" מאת אהרן אפלפלד תסריט, בימוי, צילום ועריכה: שחף דקל ירון; מוזיקה: קרני פוסטל ותום דרום פסטיבל לופ ברצלונה (ספרד 2011), תערוכת וידאו ארט ישראלי AFTERWARDS במוזיאון טוטאל (קוריאה 2012), פסטיבל אפוס במוזיאון תל אביב (2012), פסטיבל וידאו ארט AIVA (שוודיה 2012), יריד לאמנות בלגרד (אוקטובר 2012) ובשתי תערוכות יחיד שונות בגרמניה (ביוזמת ובתמיכת ארגון SCHIR, ינואר 2013).
"אור נגדי" בהשראת המשורר פאול צלאן תסריט, בימוי: מאיה ז"ק מוזיאון תל אביב (אפריל 2016)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיכל ויינברג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]