מיליון שנה לפני הספירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיליון שנה לפני הספירה
One Million Years B.C.
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
מבוסס על מיליון לפני הספירה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי דון צ'אפי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מייקל קאררס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל קאררס, ויליאם באסט עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה טום סימפסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ראקל ולש
מרטין בסוויק
ריצ'רד ג'יימס
רוברט בראון
ג'ון ריצ'רדסון
פרסי הרברט
Jean Wladon עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מריו נשימבנה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום וילקי קופר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Hammer Film Productions, Seven Arts Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Associated British Picture Corporation עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 בדצמבר 1966
משך הקרנה 100 דקות (בריטניה)
90 דקות (ארצות הברית)
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה הרפתקאות, פנטזיה
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיליון שנה לפני הספירהאנגלית: One Million Years B.C.) הוא סרט הרפתקאות ופנטזיה בריטי משנת 1966 בכיכוב השחקנים ראקל ולש וג'ון ריצ'רדסון ובבימויו של דון צ'אפי, בו אנשי מערות החיים בתקופה קדומה ונלחמים בדינוזאורים ויצורים נכחדים נוספים, בציר היסטורי חלופי (בני אדם ודינוזאורים מעולם לא חיו יחד). סרט זה הוא רימייק לסרט מ-1940 מיליון לפני הספירה (.One Million B.C).

צילומי הסרט צולמו בטנריפה ולנזרוטה שבאיים הקנריים כשכמה חלקים צולמו באודיו בלונדון. הרוויח 8 מיליון דולר ונחשב להצלחה אחרי שהוערך שיקבל רק 2 מיליון דולר, אם כי היה בעל פגמים רבים ביצירה.

סרטים רבים אחרי התבססו על דימוי הדינוזאורים שנעשו בסרט, ביניהם הסרט "When Dinosaurs Ruled the Earth" והעמק של גואנגי, אשר השתמשו בדינוזאורים דומים. עם זאת בתוכנית ההנפשה (שנוצרה בתוכנית סטופ מושן) שגיאות רבות בדגמי הדינוזאורים ושאר היצורים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקוטה, מנהיג שבט ציידים עתיקים מכין בתחילת הסרט מארב לחזיר יבלות ובנו טומאק, הורג את החזיר כשהוא נופל למלכודת. בעוד חבריו נושאים את הבשר למערה בה חיו מתפתח ריב בין האב לבנו על חתיכת בשר והוא מטיח אותו מהצוקים, שם הוא נחשב למת וכשהוא קם הוא מתחיל לנוע הרחק משטחו של אקוטה. מאוחר יותר אקוטה עולה על צוק כדי לתפוס כבשה אך כמעט נופל ובנו סקאנה דוחף את אביו מהצוק הגבוה כדי לרשת אותו, מה שמתרחש באמת. עם זאת בהמשך אקוטה חוזר פצוע אך חי וכבר לא מנהיג את השבט.

טומאק המנודה נודד באזור המדבר הגעשי בו שולטות איגואנות טורפות, טרנטולות עצומות ולהקה של קופי אדם מוזרים. הוא כמעט מתמוטט לעיני חבורת נשים ובראשם לואנה, אשר שייכות לכפר לא מרוחק. הם רואות אותו כשהוא מתעלף ומאחוריו מגיח ארכלון ענקי. הארכלון מתקרב אליו ואל הנשים שבאו להגן עליו אך כשמגיעים הלוחמים שלהם הוא מתרחק מהם לכיוון הים.

הנשים והלוחמים החדשים מביאים אותו אל ביתם המפותח יחסית, בו ציורי מערות, חקלאות והרבה דברים שטומאק לא הכיר בחיים. הם מנחים אותו איך לדוג במים דגים וכשהוא מנסה לצוד החבורה מתקהלת סביבו מסקרנות אך אז מגיע אלוזאורוס גדול שמבריח את האנשים אך טורף אחד מהם. בעוד ילדה אחת נתקעת על העץ והאלוזאורוס קרב אליה, טומאק מחליט לקחת את חנית המנהיג אהוט כדי להציל אותה. הם מסיחים את דעת הטורף ומחלצים את הילדה ואז 3 לוחמים נלחמים עם האלוזאורוס אך הוא גובר עליהם וטורף את אחד הלוחמים. הוא מתקרב לטרוף את טומאק אך טומאק מניף את חניתו בצורה שהאלוזאורוס נפגע קשה ומת ממנה. לאחר מכן אהוט מבקש את חניתו מטומאק והשניים נלחמים עד שלואנה מרגיעה אותם ונותנת לאהוט את חניתו. השניים נלחמים לאחר מכן לבד במערת הבית אך מאותרים בידי השבט שמחליט להגלות את טומאק ולואנה מחליטה לברוח יחד איתו.

השניים המנודים נעים במדבר ונתקלים בטריצרטופס זועם וכשהם בורחים הם נתקלים מצד שני בצרטוזאורוס רעב. שני הדינוזאורים נפגשים אחד בשני ונלחמים ביניהם, בזמן ששני האנשים נמלטים למעבר סלעים. בסוף הטריצרטופס פוצע קשה את יריבו ומסתלק ואז הם ממשיכים לנוע ל"שבט רוק". הם מצטרפים אליהם אך לואנה נקלעת לריב עם בחורה בשם נופונדי והיא כמעט הורגת אותה, תוך שהשבט מעודד אותה לעשות את זה אך לא טומאק והיא משחררת אותה בחיים. לאחר מכן הם נקשרים לשבט.

יום אחד בו השבט רוחץ בנהר מגיע פטרנודון גדול וחוטף את לואנה. טומאק וידיד נעים לחלץ אותה כשהפטרנודון מעופף איתה לקינו בו 2 צאצאיו. אך רמפורינקוס עצום נלחם איתו באוויר ולואנה נופלת לים תוך כדי הקרב. הרמפורינקוס מצליח להרוג את הפטרנודון ואז טורף את צאצאיו. טומאק מגיע אז לאזור ורואה את הפטוזאור ניזון מבשר, במחשבה שזו לואנה ומתרחק מבלי לדעת שלואנה שוכבת לא רחוק ממנו.

השבט של טומאק לצד אהוט ואנשיו מתאחדים, מוצאים את לואנה ומחליטים להילחם בסקאנה ואנשיו. הם מגיעים להר בו הם חיים ונלחמים ביניהם. במהלך קרב עם אחיו טומאק, סקאנה מחליט לחטוף את לואנה אך נבלם בידיהם. באותו הזמן הר געש פעיל מתפרץ ויוצר רעידת אדמה עצומה וכל הצדדים נאלצים לברוח. טומאק הורג את סקאנה ובורח עם לואנה הרחק. הלבה והסלעים הנופלים הורגים רבים מהאנשים אך חלק מצליחים לשרוד לבסוף כל בני השבטים ששרדו מתאחדים ומחליטים למצוא מקום אחר להתחיל בו מחדש.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית דמות
ראקל ולש לואנה
ג'ון ריצ'רדסון טומאק
פרסי הרברט סקאנה
רוברט בראון אקובה
מרטין בסוויק נופונדי
ג'ים ולאדון אהוט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]