מים (גמד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיםאנגלית: "Mîm"), או "מים הגמד", היה גמד קטן שהופיע בספריו של טולקין מתקופת העידן הראשון ואולי האחרון מבין גזע הגמדים הקטנים. הוא נודע לרוב בלקיחת חלק בהרפתקאותיו של טורין טורמבר.

הופעתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מים התגורר עם שני בניו באמון רוד' שבמישור השמור, שם הוא החזיק אוצר סודי. במהלך שהותו של טורין עם פורעי החוק, מים ובניו נראו כשהם מתגנבים מעבר לפורעי החוק ונושאים שקים כבדים. מים נלכד, וחצים נורו לעבר בניו איבון וקהים.

בתמורה לחייו נאלץ מים להוביל את הפורעים אל האולמות הסודיים שלו בביתו שבאמון רוד'. שם התברר כי קהים נהרג על ידי חץ טועה ששלח אנדרוג, שנאלץ אז לשבור את קשתו ואת החצים, וטורין כפיצוי הציע את שירותו למים. מסיבה זו מים סבל את פורעי החוק, ולכל הפחות כיבד את טורין (ואף קינא באהבתו של טורין לבלג).

כשהגיע בלג קותליון לאמון רוד', מים כועס: הוא שנא את העלפים, במיוחד את אלו של הסינדר. אף על פי כן היה עליו לסבול את העלף באולמותיו. שנאה זו כלפי בלג היא זו שהביאה את מים להסגיר את מיקום פורעי החוק למורגות. לאחר שבגד בפורעי החוק, ופלוגת אורקים הסתערה על הגבעה, כל הפורעים נהרגו, למעט טורין ובלג. בלג הושאר קשור על פסגתו של אמון רוד' על ידי האורקים, ושם מצא אותו מים וניסה להרוג אותו אך הוברח על ידי אנדרוג. מים נמלט ויצא לחפש את בנו, אבל כנראה שבנו איבון נהרג על ידי אורקים. בסופו של דבר מים עושה את דרכו להריסות נרגותרונד לאחר שטורין הרג את גלאורונג ולקח את האוצר הרב שהיה שם.

הורין תליון, שראה את כל מה שקרה לטורין יחד עם להקת פורעי החוק בעיניו של מורגות, שוחרר מאנגבד וירד דרומה אל נרגותרונד כדי לקחת את הנאוגלמיר. בא אל הריסות העיר, אך מים הגמד כבר היה שם ותבע בעלות על כל אשר היה שם, במיוחד על הנאוגלמיר. כאשר מים, מסרב לדרישתו של הורין לתת לו את הנאוגלמיר, הורין הורג אותו (אף על פי שהורין רצה להשאיר אותו בחיים[1]). במילותיו האחרונות קילל מים את האוצר בקללת גמדאים. קללה זו הייתה אחד הגורמים לשגעונו של הורין, ואחר כך בסופו של דבר גם אחת הסיבות להתנשאותו של תינגול מעל הגמדאים, מה שהוביל לחורבן דוריאת ומות תינגול[2][3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Beren and Luthien, pg
  2. ^ הסילמריליון, פרק כ"א-על טורין טורמבר
  3. ^ Unfinished Tales, Part One: The First Age, II: "Narn i Chîn Húrin" (The Tale of the Children of Húrin)


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.