מיסטיק (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מיסטיק
Mystic River
מידע כללי
אורך 11.3 ק"מ
אגן ניקוז 200 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
יובלים Chelsea Creek עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך האוקיינוס האטלנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר מיסטיקאנגלית: Mystic River) הוא נהר באורך 11.3 ק"מ במדינת מסצ'וסטס, ארצות הברית. שמו נגזר מהביטוי Wampanoag muhs-uhtuq, שמשמעותו "נהר גדול". בשפה האלגונקית פירוש הביטוי "נהר גדול שמימיו מונעים על ידי גלים", לרמז לאופי הגאות והשפל המקורי של המיסטיק. הדמיון למילה האנגלית מיסטיק הוא צירוף מקרים.

נהר המיסטיק שוכן מצפון לבוסטון וזורם במקביל לחלקים התחתונים של נהר צ'ארלס. אגן הניקוז של הנהר משתרע על פני 322 קמ"ר. הנהר זורם מהאגם המיסטי התחתון ועובר דרך קהילות אזור בוסטון במזרח בוסטון, צ'לסי, צ'ארלסטאון, אוורט, מדפורד, סומרווי וארלינגטון. הנהר מתחבר לנהר צ'ארלס ליצירת נמל בוסטון הפנימי. אגן הניקוז שלו מכיל 44 אגמים ובריכות, שהגדול שבהם הוא בריכה באזור מידלאסקס פלס (Middlesex Fells) בשטח של 124 דונם. חלקים משמעותיים מחופי הנהר נמצאים בשמורת נהר מיסטיק ומנוהלים על ידי מחלקת השימור והנופש של מסצ'וסטס, הכוללים מגוון אזורי בילוי. לנהר מיסטיק היסטוריה ארוכה של שימוש תעשייתי ובעיית איכות מים מתמשכת, ולאחרונה עבר תהליך ניקוי ושיקום נרחב כחלק מהקמת הקזינו ומתחם הבילוי "אנקור בוסטון הרבור" (אנ').

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1631, לאחר הגעת המתיישבים האנגלים לאזור מסצ'וסטס, נבנתה על חופי הנהר "ברכת המפרץ"( Blessing of the Bay)(אנ') האונייה הראשונה שבנו אירופאים במסצ'וסטס. כמה שנים אחר כך (1637) נבנה הגשר הראשון; מאבק בין היישובים הסמוכים על עלויות הגשר נמשך יותר ממאה שנה.

למעלה ממאה שנה לאחר מכן, נהר המיסטיק מילא תפקיד במהפכה האמריקאית כאשר ב־1 בספטמבר 1774, כוח של בערך 260 חיילים בריטים הפליג במעלה הנהר מבוסטון לנקודת נחיתה ליד וינטר היל בסומרוויל של ימינו. משם הם צעדו כ-1.6 ק"מ לבית האבקה, שם נשמר אספקה גדולה של אבק שרפה מחוזית, ואחרי הזריחה הם הסירו את כל אבק השרפה והציתו התקוממות פופולרית המכונה "אזעקת האבקה". בשנת 1775 התרחש הקרב על צ'לסי קריק בקו המים של הנהר בחודש מאי, והבריטים תקפו דרך חוף הנהר בקרב על גבעת בונקר ביוני.

בשנת 1805 חיברה תעלת מידלסקס את נהרות צ'ארלס והמיסטיק לנהר מרימאק בלוול, ובמהלך המאה ה -19, 10 מספנות לאורך נהר מיסטיק בנו יותר מ־500 ספינות קליפר. בניית ספינות הגיעה לשיאה בשנות ה -40 של המאה ה -19 כשסקונרים וסלופים הובילו עצים ומולסה למזקקות רום בין מדפורד לאיי הודו המערביים.

עד שנת 1865, דיג יתר וזיהום ביטלו את הדיג המסחרי.

עד 1909 סביבות הנהר היו מוצפות בביצות מלח. באותה שנה נבנה סכר קרדוק לוקס (Craddock Locks), הסכר הראשון על הנהר. בעקבות בנייתו הפכו הביצות לביצות מים מתוקים, דבר שאיפשר את פיתוח האזור. סכר על שם אמיליה ארהרט, נבנה בשנת 1966. יש לו שלושה מנעולים המאפשרים מעבר של סירות, והוא מצויד במשאבות לדחיפת מים מתוקים אל הנמל אפילו בזמן הגאות. מפעילי הסכר משאירים את המנעולים פתוחים לפעמים כדי לאפשר מעבר של דגים. יש סולם דגים, אך הוא מעולם לא היה פונקציונלי. הסכר סגור לקהל.

בשנת 1950 הושלמה בניית גשר מוריס ג'יי טובין, המחבר את צרלסטאון וצ'לסי.

חיות בר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה מסוימת,[דרושה הבהרה] נהר המיסטיק היה ביתם של מינים רבים של דגים, כולל סלמון, מספר סוגים של הרינג, בס מנומר, כחלחל, בס קטן, מגרד, באגוויל, קרפיון ועוד. אף על פי שרוב המינים הללו עדיין חיים בנהר המיסטיק, בניית זיהום וסכר פגעו קשות באוכלוסיות. זיהום הגיע מטחנות שונות ומחצר קטנה לבניית אוניות בעבר. המקור העיקרי לזיהום במאה העשרים ועד ימינו הוא מניקוז מערים ועיירות באגף המים. רבים מהרישומים של צנרת הניקוז הסמוכה אבדו, או שינויים והסחות דעת ללא תיעוד. פעם שתואר כמי שיש כל כך הרבה הרינג שאפשר לחצות את הנהר על גבם, הריצת הרינג של מיסטיק נהר היא קטנה בהרבה מכפי שהיה בתקופות היסטוריות. הזיהום העלה את רמות החיידקים והעכירות, מה שהופך את זה לדליל לחיובי.

בתרבות העממית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1844 תיארה הסופרת לידיה מריה צ'ילד את מסעה לאורך נהר המיסטיק עד לבית סבה בשיר "מעבר לנהר ודרך העץ." (בית סבה, ששוקם על ידי אוניברסיטת טופטס בשנת 1976, עדיין ממוקם ליד הנהר ברחוב דרום במדפורד.) הרומן הפופולרי של ג'ון טאונסנד טרובברידג' משנת 1882, "גאות הטחנות של האחים טינקהאם", התמקם לאורך הנהר בתקופה שבה עדיין היו מים מלוחים הגיע לאגמים המיסטיים. ברומן של דניס להיין בשם זהה, המיסטיק ריבר בבוסטון מחזיק בהתפתחות סיפורית מרכזית בתעלומה. מאוחר יותר ביים קלינט איסטווד את העיבוד הקולנועי המהולל.

בשיר "טרמפ של פול ריבר" משנת 1861 מאת הנרי ווסוורת' לונגפלו, פול ריבר רוכב לאורך גדות נהר המיסטיק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיסטיק בוויקישיתוף