מיקרופילריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיקרופילריה
מיקרופילריה

מִיקְרוֹפִילָרְיָה (Microfilaria) הוא שלב מוקדם במחזור החיים של תולעים נימיות טפילות ממשפחת Onchocercidae.

במינים בהם יש מיקרופילריה, התולעים הבוגרות חיות ברקמת תאים או מחזור הדם של בעלי חוליות המשמשים כפונדקאי. התולעים הבוגרות משחררות את המיקרופילריה למחזור הדם של הפונדקאי. המיקרופילריה נמצצים על ידי פרוקי-רגליים מוצצי דם המשמשים כוקטור המעביר את התולעים. בתוך הווקטור, המיקרופילריה מתפתחת לפגית המועברת לפונדקאי אחר.

הודות לממדים הזעירים שלהם, יכולים המיקרופילריה להגיע דרך נימי דם קטנים אל מתחת לעור של הפונדקאי ולהמצץ בשלמותם על ידי הוקטור.

השיטה הרווחת לצמצום התפוצה של מחלות הנגרמות על ידי תולעים נימיות, דוגמת אלפנטיאזיס טרופית ועיוורון הנהרות, היא תקיפת המיקרופילריה בתרופות ממוקדות הניתנות מספר פעמים בשנה. הורדת רמת המיקרופילריה בדם הפונדקאי אל מתחת לסף מסוים מונעת את העברת המחלה לפונדקאים אחרים[1].

תיאור של סוגים שונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-Loa loa, המיקרופילריה הם באורך של 250-300 מיקרון. הם נמצאים בסמיכות לעור הפונדקאי רק במהלך היום[2].
  • ב-Wuchereria bancrofti, המיקרופילריה הם באורך של 224-296 מיקרון. גרעיני תאי הגוף של המיקרופיליה מאורגנים באופן רפוי ואינם מגיעים לקצה הזנב.[2] המיקרופילריה נמצאים במהלך היום בורידים עמוקים ובלילה בנימי הדם מתחת לעור, כשהריכוז הגבוה ביותר הוא בין השעות 10-4.
  • ב-Enterobius vermicularis, המיקרופילריה הם באורך 250-200 מיקרון ורוחבם 7-5 מיקרון[3].
  • ב-Onchocerca volvulus, הגורם לעיוורון הנהרות, המיקרופיליה הם באורך 300 מיקרון ורוחבם 8 מיקרון. הם יכולים לחיות עד כשנה בתוך הפונדקאי. המיקרופליה אינו מתפתח לפגית בתוך גוף האדם אלא רק בזבוב ממשפחת הישחוריים המשמש כוקטור[4].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Farid, H.A., Z.S. Morsy, H. Helmy, R.M.R. Ramzy, M. El Setouhy, and G.J. Weil (2007) "A critical appraisal of molecular xenomonitoring as a tool for assessing progress toward elimination of lymphatic filariasis." American Journal of Tropical Medicine and Hygiene 77(4):593-600.
  2. ^ 1 2 Atlas of Clinical Hematology, page 417
  3. ^ זיהומים על ידי תולעים וטפילים, אתר דוקטורס
  4. ^ Eye Diseases in Hot Climates, page 174