מישל שוורל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מישל שוורול)
מישל אז'ן שוורל
Michel Eugène Chevreul
לידה 31 באוגוסט 1786
אנז'ה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 באפריל 1889 (בגיל 102)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כימיה
מקום מגורים צרפת
מקום קבורה Cemetery of L'Haÿ-les-Roses עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות קולז' דה פראנס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
תרומות עיקריות
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מישל אז'ן שוורלצרפתית: Michel Eugène Chevreul‏; 31 באוגוסט 17869 באפריל 1889) היה כימאי צרפתי שעבודתו עם חומצות שומן הובילו ליישום הנושא בתחומי המדע והאמנות. מזוהה עם גילוי החומצה המרגרית (אנ') ויצירת סוג מוקדם של סבון עשוי משומני חיות ומלחים. מחלוצי חקר הגרונטולוגיה. חי עד גיל 102.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מישל שוורל נולד באנז'ה שבצרפת, שם עבד אביו כפיזיקאי. בגיל 17 נסע לפריז והפך לעוזרו של הכימאי לואי-ניקולה ווקלן במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע שבז'רדן דה פלאן. בשנת 1813 מונה לפרופסור לכימיה. לאחר מכן התחיל את מחקרו על ניגודי הצבעים. ב-1826 נהיה חבר האקדמיה הצרפתית למדעים ובאותה השנה נבחר כנציג הזר לחברה המלכותית של לונדון לשיפור הידע במדעי הטבע שעל ידה קיבל מדליית קופלי על הישגיו ב-1857. בשנת 1829 נבחר כנציג הזר לאקדמיה המלכותית השוודית למדעים. ב-1830, שוורל ירש את ווקלן, כפרופסור לכימיה אורגנית במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע.

לכבוד אירוע יום הולדתו ה-100 של שוורל נוצקה מדליית זהב במיוחד לכבוד האירוע ב-1886 והאירוע נחגג כאירוע לאומי. שוורל קיבל המון מכתבי שבח מראשי מדינות ומלכים, ביניהם המלכה ויקטוריה. מספר מפגשיו של שוורל עם פליקס נדאר הוקלטו וצולמו בווידאו עם בנו של נדאר, פול, שצילם תמונות; זהו האירוע שהיום ידוע בתור הראיון המצולם הראשון בהיסטוריה.

מישל שוורל, צילום של נדאר

בנוסף הייתה זו מחווה לאדם שחי 100 שנים וחווה את כל המהפכה הצרפתית וזכה לראות את אירוע הפתיחה של מגדל אייפל. שמו של מישל אז'ן שוורל חקוק על מגדל אייפל יחד עם עוד 72 גדולי אומה משכילים צרפתיים.

באופן אירוני, החל שוורל לחקור את השפעות ההזדקנות על גוף האדם זמן קצר לפני מותו ב-9 באפריל 1889 בגיל 102. שוורל זכה להלוויה ציבורית. בשנת 1901 הוצב פסל לזכרו במוזיאון בו הוא עבד והיה קשור אליו כל כך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]