מכבי ראשון לציון בדמינטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכבי ראשון לציון - בדמינטון
מידע כללי
שנת הקמה 1977
אולם ראשי אבני החושן (4 מגרשים)
אולם משני הגימנסיה הריאלית (3 מגרשים)
מאמן ראשי ויקטור יוסים
כינוי הנשרים
תארים
מספר אליפויות 15
מחלקות פעילות
של מכבי ראשון לציון
כדורסל (גברים) כדוריד (גברים) בדמינטון (גברים) שחייה (גברים)

מכבי ראשון לציון בדמינטון הוא מועדון הבדמינטון של אגודת מכבי ראשון לציון אשר הוקם בשנת 1977 והוא אחד ממועדוני הבדמינטון הגדולים בישראל הכולל מעל ל-50 ספורטאים פעילים. המועדון כולל קבוצות ליגה מקצועיות, קבוצות חובבים וקבוצת ילדים ונוער.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית שנות ה-70 היו מספר שחקני בדמינטון בראשון לציון, רובם יוצאי הודו שהתאמנו במגרש מאולתר ברחבת בית הספר היסודי "עין הקורא". את התמונה שינה ויקטור יוסים, אשר סיים את לימודיו בטכניון חיפה בשנת 1977 ועבר להתגורר בעיר. ויקטור, שהיה שחקן פעיל בלטביה, ארץ הולדתו, רצה לחדש את פעילותו וחיפש שותפים למשחק. אולם בית הספר היסודי "הראל" היה המגרש הראשון שהוקצה לקבוצת השחקנים הקטנה על ידי מחלקת הספורט של העירייה. כך על המגרש הבודד שבאולם הקטן הוקם הבסיס לקבוצה שהיה מורכב משחקנים ותיקים ומצעירים בני העיר אשר הוזמנו לשחק על ידי יוסים. בין השחקנים היו עזרא עינטבי, בני פרי ודוד גורפינקל אשר עד היום משחק בקבוצת נעוריו.

ויקטור יוסים - מייסד המועדון, שחקן ומאמן

באותם ימים הענף שהיה עוד בחיתוליו החל לצבור תנופה ויחד עם עוד מספר קבוצות מאשדוד (בראשותו של ג'ף גפן מחלוצי הענף בישראל), לוד, קריית אונו ופרדס חנה (בראשותו של ד"ר מיכאל שניידמן) הוקמה לראשונה ליגה לאומית בה התחרו הקבוצות זו נגד זו. את הליגה הובילה קבוצת מכבי אשדוד והקבוצה מראשון לציון זכתה בדרך כלל במקום השני או השלישי. מלבד הפעילות בליגה התקיימו בישראל מספר תחרויות לנוער ובוגרים וגם בהם קצרו השחקנים הצעירים של המועדון הישגים נאים אך רוב רובם נאלצו להפסיק את פעילותם בשל השירות הצבאי.

שנות השמונים – מכבי והמעבר לגימנסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980, לאחר שלוש שנים של פעילות בעיר, נקלטה הקבוצה כמחלקה באגודת מכבי ראשון לציון, דבר שתרם מאוד לפיתוח הקבוצה. הקבוצה המשיכה את פעילותה, הגדילה את מספר חבריה וקיימה מספר תחרויות לאומיות באולם "מכבי" הישן ואף אירחה קבוצת נוער מגרמניה.

בשנת 1983, לאחר מאמצים רבים, קיבלה הקבוצה מקום באולם הספורט של בית הספר התיכון הוותיק בעיר, "הגימנסיה הריאלית". המעבר לאולם, שכלל שלושה מגרשים, יחד עם הקרבה למרכז העיר ולבתי הספר, הביא לפתיחתה של קבוצת נוער גדולה שכללה מעל ל-15 שחקנים. הקבוצה התפתחה גם במסגרת הליגה עם צרופה של עליזה מוזס שהייתה אלופת ישראל ושיחקה לפני כן במכבי אשדוד. שחקן בולט נוסף מאשדוד ששיחק בקבוצה היה איציק סרויה, שהיה לדעת הרבים אחד הכישרונות הגדולים בענף הבדמינטון בישראל.

בשנת 1987 הצטרפו לקבוצה האחים לבית מוזס, ראובן ואמיר ובהמשך גם אחותם סיגלית. חיזוק נוסף הגיע לקבוצה בדמותו של מנשה מיכאלי מאשקלון והקבוצה החזקה זכתה באליפות המדינה במשך חמש שנים רצופות.

שנות התשעים – נוער עולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות התשעים, יחד עם גל העלייה הגדול מרוסיה, המשיך המועדון להתפתח ובקבוצת הנוער של המועדון נראו פנים חדשות אשר הגיעו להישגים הגדולים ביותר בתולדות המועדון. בין השחקנים היו אירה סרברינסקי, ליאור (בוריס) קרויטר, ברק מי-און וניר יוסים (בנו הבכור של ויקטור). מלבד שחקני הנוער החדשים, אל הקבוצה הגיעו שחקנים זרים רבים אשר רובם היו סטודנטים וחוקרים במכון ויצמן למדע. אחד מהם הוא ד"ר מרטין זיבר (Ziber) מגרמניה, ששיחק במועדון במשך ארבע שנים.

בשנת 1992, עם עזיבתם של האחים מוזס (שחזרו למועדון מכבי אשדוד), החלה הקבוצה להתבסס על שחקני הנוער אשר באותה תקופה זכו במקומות הראשונים בתחרויות הנוער. במקביל לשינויים שחלו במועדון גדל מספר השחקנים המקומיים ואיתם גם מספר הפעילים שעזרו בניהול וקידום ענף הבדמינטון בעיר ראשון לציון ובישראל. בשנת 1998, לאחר מספר שנים בהן הגיעה הקבוצה למקום השני בלבד, השחקנים הצעירים החזירו את גביע האליפות לעיר.

בנוסף לפעילות השוטפת ערך המועדון שתי תחרויות בינלאומיות בשנים 1998 ו-1999 בהן השתתפו שחקנים מובילים מבולגריה, צרפת, קפריסין, הולנד, הונגריה, ליטא ועוד.

שנות ה-2000 – "נשרים" רואים עולם ומקבלים בית חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם אבני החושן

לאחר הסיום המוצלח בעשור הקודם המשיכה הקבוצה במאבקי האליפות בהן זכתה בשנים 2000, 2003, 2004, 2007, 2009.

עם התפתחותם המקצועית של השחקנים, השתתפה הקבוצה הראשונה של המועדון, "הנשרים", פעמיים בגביע אירופה לאלופות ובמספר תחרויות בינלאומיות כמו אליפות יוון ואיטליה. ההישג הטוב ביותר של שחקני ראשון לציון בחו"ל הוא זכייתה של לינה גרידנברג באליפות איטליה בזוגות מעורבים.

שחקני הקבוצה גם זכו להתאמן ולהתחרות בליגות בכירות בחו"ל וזכו שם להישגים רבים וכמו כן העלו את רמת המשחק והידע. ניר יוסים שיחק בליגה ההולנדית בקבוצת דאנוויק (Duinwijck) בעונת 1999–2000 וברק מי-און התאמן בדנמרק בשנת 2003.

בשנת 2003, לאחר מאמצים רבים, קיבל המועדון בית חדש, אולם "אבני החושן" במערב העיר. ועיקר הפעילות של המועדון עברה מאולם הספורט הוותיק של הגימנסיה הריאלית לאולם החדש. באולם זה החל המועדון מסורת של אליפויות ארציות לילדים ונוער ואליפויות לבוגרים.

בשנת 2007 פתח המועדון שוב את קבוצת הילדים והנוער בגימנסיה הריאלית אותה מאמן כיום אילן יוסים.

בשנת 2008 אירח המועדון לראשונה את אליפות ישראל לבוגרים. באליפות זוכה אלכס בס בתואר אלוף ישראל ליחידים לאחר שבגמר גבר על ניר יוסים (מחזיק התואר ב-2007) וכמו כן ליאור קרויטר וניר יוסים זכו בפעם השנייה ברציפות (וחמישית בסה"כ) בתואר אלופי ישראל בזוגות. באותה שנה קבוצת הנשרים סיימה את הליגה במקום השני כשהפועל אור עקיבא/קיסריה היא האלופה.

בשנת 2009 זכתה קבוצת הנשרים באליפות הליגה לאחר מאבק צמוד עם הפועל אור עקיבא/קיסריה וכדור-נוצה פ"ת. באליפות ישראל של אותה שנה, הפסיד אלכס בס את התואר למישה זילברמן וליאור קרויטר וניר יוסים זכו בפעם השלישית ברציפות (שישית סה"כ) בתואר אלופי ישראל בזוגות.

מאז שנת 2010 מארגן מועדון מכבי ראשון לציון את אליפות ישראל הבינלאומית לנוער במסגרת הסבב האירופי לנוער של איגוד הבדמינטון האירופי, וכמו כן מעניקה ניקוד בדירוג הבינלאומי לנוער של ה-BWF.

סמל המועדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל המועדון החדש עוצב בשנת 1994 על ידי שחקן הקבוצה דוד גורפינקל שהוא גם צלם ומעצב גרפי במקצועו. סמל המועדון כולל את סמל המגן דוד המסמל את מדינת ישראל ואת אגודת מכבי, צללית של שחקן בדמינטון ואת כדור הבדמינטון.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליפות המדינה (16)

1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1998, 2000, 2003, 2004, 2007, 2011, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]