מכונת הכסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכונת הכסף
The Big Short
מבוסס על הספר "מכונת הכסף" מאת מייקל לואיס
בימוי אדם מקיי
הופק בידי ארנון מילצ'ן
בראד פיט
דידי גארדנר
ג'רמי קליינר
תסריט אדם מקיי
צ'ארלס רנדולף
עריכה הנק קורווין
שחקנים ראשיים סטיב קארל
כריסטיאן בייל
ראיין גוסלינג
בראד פיט
מוזיקה ניקולס בריטל
צילום בארי אקרויד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Plan B Entertainment, Regency Enterprises, פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 בנובמבר 2015 (פסטיבל מכון הסרטים האמריקאי)
11 בדצמבר 2015 (הפצה מוגבלת בארצות הברית)
משך הקרנה 130 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט ביוגרפי, דרמה קומית, סרט פשע, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 28 מיליון דולר
הכנסות 133 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו bigshort
פרסים פרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכונת הכסףאנגלית: The Big Short) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 2015 בבימויו של אדם מקיי. הסרט מבוסס על ספרו של מייקל לואיס באותו השם המתאר את התפתחות משבר הסאבפריים והאישים שהצליחו לנצל אותו להתעשרותם. בסרט מככבים סטיב קארל, כריסטיאן בייל, ראיין גוסלינג ובראד פיט. שני תסריטאי הסרט, אדם מקיי וצ'ארלס רנדולף, זכו בפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוקב אחר מספר מנהלי השקעות שזיהו את התפתחות משבר הסאבפריים בארצות הברית וניצלו אותו לטובתם.

ד"ר מייקל בורי (אנ') (כריסטיאן בייל) הוא רופא, מנהל קרן גידור אקסצנטרי וחסר כישורים חברתיים. הוא מנתח נתונים של אלפי משכנתאות בסיכון גבוה ומגיע למסקנה כי הם יכנסו לחדלות פרעון בשנים הקרובות. בעוד שהרגולטורים ובתי ההשקעות הגדולים מתעלמים מקריאת המציאות בורי פונה לבנקאי השקעות מגופים כגולדמן זקס, דויטשה בנק, בנק אוף אמריקה, בר סטרנס ורוכש מהם מכשיר פיננסי, CDS, המאפשר לו תחליף למכירה בחסר של הלוואות אלו (כלומר יאפשר לקרן שלו להרוויח מאי תשלום המשכנתאות).

מארק באום (סטיב קארל) הוא מנהל קרן גידור הפועלת תחת מורגן סטנלי. הוא סובל מהתמוטטות עצבים והתפרצויות כעס בעקבות מות אחיו. הבנקאי החלקלק ג'ארד ונט (גוסלינג) מדויטשה בנק, נחשף לפועלו של בורי ומפנה את תשומת לבו של באום למשבר המתפתח, בניסיון לשכנע אותו לרכוש CDS. באום וצוותו נוסעים לפלורידה, הם בוחנים מקרוב את שוק המשכנתאות המנופח, ומגיעים למסקנה דומה. כאשר השוק לא מתנהג כפי שציפו, באום וצוותו נתקפים בפאניקה, הם מתחילים בסדרת מפגשים עם גורמים פיננסים, אנליסטים ורגולטורים ומגלים את עומק הטיפשות והשחיתות, מה שמביא אותם להגדיל עוד יותר את ההימור נגד השוק.

ג'יימי שיפלי וצ'ארלי גלר הם צמד מנהלי השקעות צעירים ומוכשרים שנחשפים במקרה למחקרו של ונט. הם פונים לסוחר הבכיר לשעבר בן ריקט (בראד פיט) במטרה שיסייע להם בהשגת גישה לביצוע מכירה בחסר ממונפת נגד שוק המשכנתאות.

כשהבועה הפיננסית מתפוצצת בסופו של דבר, קרן הגידור של מייקל בורי משיגה תשואה של 489% ורווח של 2.69 מיליארד דולר והוא מחליט לסגור אותה. קרן הגידור של מארק באום מרוויחה כמיליארד דולר, גלר ושיפלי מרוויחים כמה עשרות מיליוני דולרים וג'ארד ונט מרוויח 47 מיליון דולר.

הסרט מסתיים בכיתוב בו מתואר שב-2015 החלו הבנקים לסחור שוב במכשירים פיננסים מסוג Bespoke tranche opportunity, שהם למעשה מקבילים ל-CDO הסינתטיים שהביאו לנפילתם בעבר.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה וצילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי ותסריטאי הסרט אדם מקיי הגה את הרעיון ליצירת סרט על בסיס ספרו של מייקל לואיס במהלך התחקיר שערך במסגרת עבודתו על הסרט החבר'ה האחרים.[1] הוא חבר לחברת פלאן בי של בראד פיט שהסכימה להפיק את הסרט. במסגרת התסריט שיבץ קטעים של שבירת הקיר הרביעי,[1] בהם מופיעים סלבריטאים בהופעות קמע כשהם מסבירים לצופה את הסוגיות הפיננסיות הנידונות בעלילה.[2] וכן של שחקנים נוספים הפונים ישירות לצופים. צילומי הסרט התקיימו במחצית הראשונה של 2015 בניו אורלינס ובמנהטן. כוכב הסרט ראיין גוסלינג ציין ששיטת צילום הסרט הייתה שונה מהנהוג, מספר מצלמות הוצבו בסט והשחקנים לא ידעו מי מצולם בכל רגע נתון.[3]

ביקורת ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, שחקן המשנה הטוב ביותר (כריסטיאן בייל), התסריט המעובד הטוב ביותר והעריכה הטובה ביותר. הוא זכה בפרס על התסריט המעובד הטוב ביותר.

הסרט היה מועמד לארבעה פרסי גלובוס הזהב בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, השחקן הטוב ביותר (כריסטיאן בייל וסטיב קארל) והתסריט הטוב ביותר אך לא זכה באף קטגוריה. הסרט זכה בפרס הקומדיה הטובה ביותר, התסריט המעובד הטוב ביותר, והשחקן הטוב ביותר בקומדיה (כריסטיאן בייל) מטעם איגוד המבקרים של רשתות השידור. הוא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר מטעם גילדת המפיקים ובפרס התסריט המעובד הטוב ביותר מטעם גילדת התסריטאים. הוא זכה בפרס באפט"א בקטגוריות התסריט המעובד הטוב ביותר והיה מועמד בקטגוריות הסרט, הבמאי, העריכה, ושחקן המשנה הטוב ביותר (כריסטיאן בייל). הסרט זכה בפרס סטלייט בקטגוריית השחקן הטוב ביותר (כריסטיאן בייל) והיה מועמד בקטגוריית הסרט הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]