מכירת נשק ישראלי לגרמניה המערבית (1959)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מכירת נשק ישראלי לגרמניה המערבית הייתה עסקה ב-1959 שבה מכרה ממשלת ישראל תת-מקלעים מסוג עוזי לגרמניה המערבית. בעסקה נמכרו גם רבע מיליון רימוני יד, שנועדו לספק את צורכי צבא גרמניה לתקופה של 10 שנים.[1] משרד הביטחון הגרמני טען כי גרמניה קנתה נשק ישראלי כי הוא נשק טוב וזול יותר.

העסקה אושרה בממשלת ישראל ברוב קולות,[2] אך עם פרסומה, בסוף יוני 1959, באמצעי התקשורת בישראל, עורר העסקה פולמוס ציבורי, שכלל משבר בין מפלגות הקואליציה.[3] מפלגות אחדות העבודה ומפ"ם היו נגד המכירה, בעוד מפא"י בהנהגת ראש הממשלה דוד בן-גוריון הייתה בעד המכירה. מפ"ם ואחדות העבודה חשבו שהתנגדות למהלך תגרום להגדלת כוחן הפוליטי, על חשבון מפא"י בהנהגת דוד בן-גוריון. ב-1 יולי 1959 החליטה הכנסת נגד ביטול העסקה עם גרמניה. עם זאת, שתיים ממפלגות הקואליציה, מפ"ם ואחדות העבודה, הצביעו בעד ביטול העסקה.[4] על פי חבר הכנסת מטעם אחדות העבודה - פועלי ציון יגאל אלון ההתנגדות להצעה נבעה משלושה גורמים:

  1. ”חימוש חיילים גרמניים בנשק מתוצרת ישראלית הוא מתועב מבחינת הכבוד הלאומי, מבחינת הסנטימנט היהודי.”
  2. חינוך דור העתיד: ”מה פירוש הדבר מבחינה חינוכית לגבי הנוער שלנו? הנוער יחיה עכשיו בידיעה שאותם הנאצים שמספרים עליהם סיפורי זוועה בבית­ הספר (ומי יתן ויספרו יותר) הם קיבלו נשק; ויחסו של הנוער שלנו לנשק אינו יחס מיליטריסטי. הוא יחס של הדרת קודש כאל כלי מגן.”
  3. מבחינה מדינית, אמר: ”העולם כולו עדיין מחולק ­ולא רק על­פי מזרח ומערב ­ האם לחמש את גרמניה או לא? (...) ביקשנו מהגויים לא לשכוח, ואנחנו שכחנו תוך חמש שנים מאז.”

עקב כך דרש בן-גוריון את התפטרות השרים ממפלגות אלה, ומשלא נענתה דרישתו הגיש את התפטרותו לנשיא המדינה יצחק בן-צבי ב-5 ביולי 1959.[5] הממשלה הפכה לממשלת מעבר, וב־3 בנובמבר 1959 נערכו הבחירות לכנסת הרביעית, שבעקבותיהן הוקמה ממשלת ישראל התשיעית בדצמבר 1959.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.