מלאוויזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמלאוויזאורוס

תקופה
קרטיקון תחתון 126–119 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מקרונריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
סוג: מלאוויזאורוס
מין: Malawisaurus dixeyi
שם מדעי
Malawisaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלאוויזאורוס (שם מדעי: Malawisaurus; מילולית: "לטאת מלאווי") הוא סוג של דינוזאור זאורופוד מקבוצת הטיטאנוזאורים אשר חי באפריקה במשך הקרטיקון התחתון שלפני 126 עד 119 מיליון שנה מזמננו. הסוג תואר ב-1993 בידי לואיס ל. ג'ייקוב (אנ') ועמיתיו ונכלל בו מין יחיד - Malawisaurus dixeyi, להוקרת החוקר הבריטי פרדריק אוגוסטוס דיקסי (אנ').

במקור המין נקרא ב-1928 בידי החוקר סידני ה. האוטון (אנ') כשייך לסוג גיגנטוזאורוס (שהתבטל ומשויך כיום לסוג טורניאריה) ובהמשך הועבר לג'ננסיה, שניהם מהקבוצה דמויי דיפלודוקיים. עם זאת בהמשך המאפיינים שלו התבהרו כדומים יותר לטיטאנוזאור כמו הסלטזאורוס, האלמוזאורוס או האיילוזאורוס.

המאובנים של דינוזאור זה התגלו בשכבה "Dinosaur Beds" שבצפון מלאווי, בשכבות של אבן חול ואבן טין, ביניהם התגלו ממצאי חוליות זנב, גפיים ושרידי גולגולת ואף עור אוסטאודרם קשיח ששימש כשריון. ממצא נוסף של שן בודדה התגלה בצפון-מזרח ברזיל, ברזיל ואולי השתייכה אליו[1].

דינוזאור זה הגיע לאורך של כ-16 מטרים ולמשקל של כ-10 טונות. חוקרים משנת 2020 נתנו לו הערכה קטנה יותר, באורך 11 מטרים ומשקל של 2.8 טונות. חוליות הזנב שלו היו רחבות כדי לתמוך בו, מה שהיה עוזר לו לנוע בביצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלאוויזאורוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Freire, Pedro Carvalho; Medeiros, Manuel Alfredo; Lindoso, Rafael Matos (2007). "Sauropod teeth diversity in the Laje do Coringa fossiliferous site, Eocenomanian of Northeastern Brazil". Paleontologia: Cenários de Vida: 523–532