מלחמה מצרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מלחמה מצרית (משחק))
המונח "מלחמה אינדיאנית" מפנה לכאן. לערך העוסק בקרבות בין ארצות הברית לבין ילידי אמריקה הצפונית, ראו מלחמות האינדיאנים.

מלחמה מצריתאנגלית: Egyptian Ratscrew, נקרא בעברית גם מלחמה אינדיאנית) הוא אחד ממשחקי הקלפים העתיקים ביותר והפשוטים ביותר המשתמש בחבילת קלפים רגילה (לרוב ללא הג'וקרים, 52 קלפים בסך הכל). ניתן לשחק את המשחק בקבוצות של שני שחקנים ומעלה (אך ממספר מסוים של שחקנים צריך חבילות נוספות).

מטרת המשחק היא לקבל את כל הקלפים. כאשר לכולם נגמרים הקלפים ביד, השחקן עם כל הקלפים בידו הוא המנצח.

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת המשחק מחלקים את כל החבילה (או החבילות) בין השחקנים שווה בשווה כאשר גב הקלפים מופנה אל השחקנים. קובעים תור (או שקובעים שהשחקן שקיבל את הקלף האחרון ישחק ראשון) ומתחילים במשחק.

השחקנים לא יודעים מה ערכם של הקלפים שלפניהם היות שפני הקלף מוסתרים. כל שחקן בתורו שם את הקלף העליון בחפיסתו בקופה שבאמצע השולחן כשפני הקלף כלפי מעלה. כל עוד השחקנים מניחים קלפים שערכם מ-2 עד 10, התור עובר לשחקן הבא המניח קלף בתורו. אם הקלף שהניח השחקן הוא נסיך, השחקן הבא בתור מניח קלף אחד, אם מלכה יש להניח שני קלפים, אם מלך יש להניח שלושה קלפים, אם אס יש להניח ארבעה קלפים. אם אין לשחקן שבתור די קלפים, הוא פורש מהמשחק.

אם בין הקלפים שהשחקן הניח יש נסיך או קלף גבוה יותר, הוא לוקח את כל חבילת הקלפים שבקופה אליו, טורף את הקלפים ומתחיל סיבוב חדש; אם כל הקלפים שהניח הם קלפי מספרים, עובר התור לשחקן הבא שצריך להניח מספר קלפים זהה.

אם נגמר סבב ואף אחד מהשחקנים לא הניח קלף מנצח, עוברת הקופה לשחקן שהניח את הקלף הגבוה.

בגרסה שונה במקצת של המשחק, כל השחקנים מניחים קלפים במספר הנדרש, והקופה עוברת לזה שהניח את הקלף בעל הערך הגבוה ביותר.

אם השחקן שתורו להניח קלפים מניח שני קלפים זהים אחד על השני (אין חשיבות לצבע ולסוג הקלף במשחק אלא רק לערכו) או מניח קלף הזהה לקלף הגלוי האחרון בקופה, השחקן הראשון שמניח ידו על קופת הקלפים המונחים באמצע, זוכה בקופה כולה. גם שחקן שיצא מהמשחק משום שנגמרו לו הקלפים יכול להניח ידו על הקופה ולזכות בה.

אם שחקן לוחץ על הערימה בטעות - עליו להניח קלף מהחבילה שלו.

כאשר שחקן מפסיד את כל קלפיו הוא יוצא מהמשחק וממשיכים בלעדיו. המנצח הוא השחקן האחרון שנשאר.

גרסאות נוספות למשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ישנה גרסה למשחק המכונה ״סנדוויץ'״. בגרסה זו ניתן להניח יד על ערימת הקלפים גם כאשר שני הקלפים הזהים מופרדים זה מזה באמצעות קלף נוסף. למשל אם שחקן הניח קלף 2, לאחריו קלף 8 ואחריו קלף 2 נוסף, השחקן הראשון שיניח את ידו על הערימה ייקח את כולה.
  2. משחק שכולל את שני הג׳וקרים. אם שחקן מניח ג׳וקר השחקן שאחריו צריך להניח חמישה קלפים.
  3. גרסה בה ג'וקר יכול לשמש כל קלף. כלומר, ברגע ששחקן מניח ג'וקר, השחקן הראשון שמניח את ידו על הקופה זוכה בה.
  4. גרסה בה הנחת ג'וקר מזכה את השחקן שהניח אותו בקופה כולה.
  5. בגרסה נוספת כאשר שחקן מסוים מניח קלף מלוכה, השחקן שאחריו מניח מס' קלפים לפי הצורך (נסיך-1 מלכה-2 וכו'). אם בין קלפים אלה יש רק מספרים, השחקן שהניח את קלף המלוכה המקורי לוקח את כל הערימה. ואם יוצא קלף מלוכה הסיבוב ממשיך. לכן הקלף הכי חשוב במשחק הוא נסיך. בנוסף, אם בכל זמן שהוא במהלך המשחק יצאו שני קלפים זהים כלשהם ברצף, כל אחד מהמשתתפים רשאי להניח ידו על הערימה. הראשון שהניח ידו על הערימה לוקח את כולה (לכן רצף נסיך נסיך הוא חשוב!). עוד חוק חשוב הוא שכאשר יש רצף של שני מספרים היוצרים את הסכום 10 (A+9, 3+7, 2+8, 4+6) שוב כולם רשאים להניח ידם על הערימה והראשון שעשה זאת ייקח את כולה.
  6. גרסה נוספת דומה למספר 5, כשהשוני הוא שבמקום הסכום 10, אם יש רצף בין קלף 10 ונסיך גם ניתן לשים יד על הערימה ולקחת. גרסה זו מכונה בשם העממי "מכות" (במלעיל).