מלכוד 22 (סרט, 1970)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מלכוד 22 (סרט))
מלכוד 22
Catch-22
מבוסס על מלכוד 22 עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי מייק ניקולס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ון קליי, מרטין רנסוהוף עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט באק הנרי
עריכה סאם אוסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלן ארקין (Yossarian)
בוב בלבן (Orr)
ג'ון ווייט (Milo Minderbinder)
מרטין בלסם (Colonel Cathcart)
אנתוני פרקינס (Chaplain Tappman)
צ'ארלס גרודין (Captain Aardvark)
ג'ק גילפורד (Doc Daneeka)
ארט גרפונקל (Nately)
Peter Bonerz
אליזבת וילסון
Felice Orlandi
Evi Maltagliati
ליאם דאן
Gina Rovere
ג'ק ריילי
קולין וילקוקס
מרסל דליו
פיליפ רות
John Brent
פאולה פרנטיס
מרטין שין
בוב ניוהארט
ריצ'רד בנג'מין
באק הנרי
Olimpia Carlisi
אורסון ולס
אוסטין פנדלטון
Jon Korkes
ריצ'רד ליברטיני
סוזן בנטון
נורמן פל
Bruce Kirby עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ריצ'רד שטראוס
צילום דייוויד ווטקין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Filmways
Paramount Pictures
חברה מפיצה פרמאונט, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 24 ביוני 1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 122 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה קומית, סרט קומדיה שחורה, סרט סטירי, סרט מלחמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 18 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו catch-22
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
B-25 מתוך הסרט.

מלכוד 22אנגלית: Catch-22) הוא סרט מלחמה אמריקאי, קומדיה שחורה משנת 1970 שעובד מרומן בעל אותו שם מאת ג'וזף הלר. העלילה נסובה סביב דמויות מטורללות בבסיס ים תיכוני בדיוני במלחמת העולם השנייה, ועובדה לתסריט על ידי הבמאי מייק ניקולס והתסריטאי באק הנרי (גם גילם תפקיד).

צוות השחקנים כלל את אלן ארקין, בוב בלבן, מרטין בלסם, ריצ'רד בנג'מין, השחקנית האיטלקית אולימפיה קרליסי, הקומיקאי הצרפתי מרסל דליו, ארט גרפונקל (בהופעת הבכורה שלו), ג'ק גילפורד, צ'ארלס גרודין, בוב ניוהרט, אנתוני פרקינס, אוסטין פנדלטון, פאולה פרנטיס, מרטין שין, ג'ון ווייט ואורסון וולס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האי פּיאנוֹזָה בים התיכון, כשלושה-עשר קילומטרים דרומית לאֶלְבָּה. קפטן ג'ון יוסאריאן, הוא חיל בחיל האוויר האמריקני, המשרת במפציץ B-25, מוצב בבסיס הים תיכוני בפיאנוסה במהלך מלחמת העולם השנייה. יחד עם חברי הטייסת שלו, יוסאריאן מחויב להטיס משימות מסוכנות, אך לאחר שצפה בחבריו מתים, הוא מחפש אמצעי מילוט.

בפנייה מוחלטת לקצין המפקד שלו, אל"ם קת'קארט, שמגדיל ללא הרף את מספר המשימות הנדרשות. יוסאריאן לומד שאפילו התמוטטות נפשית אינה סיבה לשחרור מהשירות כאשר דוק דאניקה מסביר לו את "מלכוד - 22" ששורר בחיל האוויר. עצם הבקשה להשתחרר משירות בטענה לאי שפיות כדי לא למות מהווה בעצמה בקשה שפויה.

בעוד שמרבית הצוותים חוזרים אחרי עשרים וחמש, המספר המינימלי של המשימות המספר מוקפץ בסופו של דבר לשמונים משימות בלתי ניתנות להשגה; זאת בשל השתוקקותו של קולונל קת'קארט לפרסום. הציות למספר המטורף הזה קורא לתקנה 22 שלשמה, כפי שהוסבר על ידי דוק דאניקה, יש מלכוד: טייס צריך להיות משוגע כדי להטיס עוד משימות, ואם הוא משוגע הוא לא יהיה כשיר לטוס. עם זאת, אם טייס יסרב להטיס משימות נוספות, זה מעיד שהוא שפוי, מה שאומר שהוא יהיה כשיר להטיס את המשימות.

"מלכוד" מוזר נוסף בסרט כוללת את סרן מייג'ור, שקודם לאחרונה על ידי תא"ל דריידל, שלא מצא חן בעיניו הכינוי "קפטן מייג'ור "במסדר. סמל מייג'ור הועלה לדרגת מייג'ור והופקד על טייסת, מאוד בניגוד לרצונו. מייג'ור לא רצה להיות מוטרד, אז הוא אומר לסגנו כי אם מישהו רוצה לדבר עם מייג'ור, עליו לחכות בחדר ההמתנה עד לסיום שעות המשרד, אלא אם כן מייג'ור לא במשרדו ואז האורח יכול היה להיכנס, אבל מייג'ור כבר לא שם.

לכוד מהיגיון מפותל זה, צופה יוסאריאן כיצד חיילי הטייסת משתמשים האמצעים חריגים להתמודדות עם המצב; סא"ל מיילו מיינדרבינדר רקח תוכניות משוכללות עם השוק השחור בזמן שקפטן "ארפי" ארדווארק מבצע רצח כדי להשתיק נערה שאנס. סגן נייטלי מתאהב בזונה, רס"ן דנבי מנהל שיחות סרק לפני כל משימה וקפטן אור ממשיך להתרסק בים. בינתיים, האחות דוקט משכיבה מדי פעם את יוסריאן.

נייטלי מת כתוצאה מהסכם בין מיילו לגרמנים בנוגע לסחר עודפי כותנה בתמורה לטייסת שהפציצה את בסיסה שלה. תוך כדי המעבר, יוסאריאן משתף את החדשות עם הזונה של קפטן נייטלי, שמנסה לאחר מכן להרוג אותו.

בשל תלונותיו הבלתי פוסקות של יוסאריאן, בסופו של דבר מסכימים אל"ם קאת'קרט וסא"ל קורן לשלוח אותו הביתה, ומבטיחים לו קידום לדרגת מייג'ור והענקת מדליה על הצלתו הפיקטיבית של קאתקקרט; הדרישה היחידה היא שיוסריאן יסכים "לחבב" את הקולונלים ולשבח אותם בבואו הביתה.

מיד לאחר שהסכים לתוכניתם של קאת'קרט וקורן, יוסאריאן שורד ניסיון התנקשות על חייו כשנדקר על ידי הזונה של נייטלי, שהתחפשה לחייל. לאחר שהתאושש, יוסריאן לומד מהסרן דנבי כי מותו כביכול של סרן אור היה מתיחה וכי ה'התרסקויות' החוזרות ונשנות של אור היוותה תחבולה לתרגול ותכנון בריחה משלו מהשיגעון. ליוסאריאן נודע כי לאחר ההתרסקות האחרונה, אור סחב רפסודת הצלה כל הדרך לשוודיה.

יוסריאן מחליט לנתק את ההתקשרות עם קאת'קרט, מזנק מחלון בית החולים, מוציא רפסודה ממטוס פגום ובעוד הלהקת צועדת מתאמנת לטקס הענקת המדליה והקידום ליוסאריאן, הוא קופץ לים, מטפס לרפסודה ומתחיל לחתור.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלכוד 22 בוויקישיתוף

ביקורות