מלכת הכיתה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלכת הכיתה
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי יצחק צפל ישורון
הופק בידי מנחם גולן, יורם גלובוס, יצחק צפל ישורון, איציק קול
תסריט יצחק צפל ישורון
עריכה טובה אשר
שחקנים ראשיים אלון אבוטבול
יצחק בן נר
שמואל שילה
אביטל באר
מוזיקה אלכס כגן
צילום אבי קרפיק
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1986 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 93 דקות
שפת הסרט עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט נעורים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 300,000 ‏$
הכנסות 11,000 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלכת הכיתה הוא סרט נעורים ישראלי משנת 1986 בבימויו של יצחק צפל ישורון, שגם כתב את התסריט, עם אלון אבוטבול, יצחק בן נר ואביטל באר בתפקידים הראשיים.

הסרט צולם בכפר הנוער מאיר שפיה והוא מתאר יחסים מורכבים בין התלמידים לבין עצמם וביניהם למורים, של אהבה, שנאה וגזענות. הוא מספר את סיפורה של בחורה קצת אבודה בכיתת נערים ונערות שהולכת לאיבוד בין כל מיני גברים. הוא מספר גם על מורה שמנסה להנהיג בבית הספר עקרונות של צדק ללא הצלחה. הסרט עוסק בחיים בפנימייה, בחלומותיהם של התלמידים והקושי שלהם להסתדר עם עצמם וגם עם אחרים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנימיית נוער, 1985. התלמידים באים ממשפחות הרוסות ומשכונות מצוקה וקשה להשתלט עליהם. הם מתפרעים בשיעורים ורק המורה להיסטוריה אלכס (יצחק בן נר) מסוגל להשתלט עליהם ולהעמידם במקומם. מנהל הפנימייה (שמואל שילה) רוצה "שקט תעשייתי" ומתקשה אף הוא להשליט סדר.

אלכס הוא מושבניק אלמן אב לשני ילדים. הוא בעל ערכים מוצקים - אהבת האדם, סובלנות עזרה הדדית אותם הוא מנסה להעביר ללא הצלחה לתלמידיו.

אנריקה (אלון אבוטבול) הוא נער בן 17 משכונת מצוקה ונוטה לאלימות. הוא מחזר אחרי מנהיגת הכיתה, מלכה (אביטל באר) שהיא בתו של סרסור ישראלי שחי בגרמניה. היא נערתו של אנריקה אך מחבבת את שלום (רענן חפץ) העדין ומחזרת אחרי אלכס המורה.

אלכס יוזם רעיון חינוכי שיעסיק את התלמידים - בניית דאון ממונע. אנריקה מתמנה למנהל הפרויקט ומסתייע בשלום ובג'ורג' (ג'וני ערביד), תלמיד ערבי נוצרי. עד מהרה פורץ סכסוך בין שלושתם. אנריקה מזמין למקום את חבריו הבריונים מהשכונה הם חובטים קשות בג'ורג' ואביו מוציא אותו מהפנימייה.

מלכה מנסה להיכנס עירומה למיטתו של אלכס אך הוא דוחה אותה. היא בורחת כשהיא רואה שאחיה מנסה להגיע לביתו של אלכס. כשהאח וחבורת בריוניו רואים שהיא איננה הם פונים לעבר הפנימייה, מתפרצים לחדר המורים וכולאים את המורים, ובעיקר את אבנר (רמי ברוך), ומאשימים את אלכס במצב, והוא נאלץ להתפטר. המנהל מצליח לפתוח את הדלת וכולם צופים בתלמידים הרצים אחרי המתקיפים.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
אלון אבוטבול אנריקה
יצחק בן נר אלכס
אביטל באר מלכה
שמואל שילה מנהל הפנימייה
ג'וני ערביד ג'ורג'
רענן חפץ שלום
רמי ברוך אבנר (מורה)
נתן רביץ בועז

דבר מבקרי הקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות שליליות ולא זכה להצלחה מסחרית.[1]

עמוס עוז כתב במאמר על הסרט "מלכת הכתה":

זהו סרט מר ונוקב העוסק בקנאה, בתאווה, בשנאה, בבדידות, בתככים ובנקמה. מרכיבי-יסוד אלה של המצב האנושי מופיעים בתוך רקע ישראלי עכשווי, המעניק להם גוון אקטואלי חריף. הצלחתו הגדולה והנדירה של הסרט היא בבניית איזון דק ומדויק, רחוק מאליגוריה ומסמליות בנאלית, בין פעולתם של דחפים אפלים ואוניברסליים לבין זירת פעולתם בתוך סביבה ישראלית עכשווית. כך צומחים בסרט תהליכים כגון: עלית הכהניזם, אלימות-נוער, מתחים עדתיים, שקיעת "ארץ ישראל הגבעטרונית", לא מתוך עמדה פוליטית-מוריאליסטית של הבמאי-התסריטאי אלא מתוך יסודות נצחיים ואוניברסליים של טבע האדם. את הסרט "מלכת הכיתה" כדאי וחשוב לראות לא רק כנבואת-חורבן (הקולנוע הישראלי, כמו הספרות העברית, שופע נבואות-חורבן) ולא רק כמשל קודר על נחשול של אלימות המאיים להטביע את הכל (גם זה ראינו וקראנו כבר), אלא בעיקר כסרט חכם ועצוב על אודות טיבו ומקורותיו של הרוע האנושי באשר הוא.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערן גפן, על הפנים, חדשות, 23 באוקטובר 1986
  2. ^ עמוס עוז, "אומללות, אלימות ועורמה", בעיתון דבר, 10 באוקטובר 1986