ממבה ג'יימסונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןממבה ג'יימסונית
ממבה ג'יימסונית
ממבה ג'יימסונית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: ממבה
מין: ממבה ג'יימסונית
שם מדעי
Dendroaspis jamesoni
טרייל, 1843
תחום תפוצה
מפת תפוצה של ממבה ג'יימסונית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ממבה ג'יימסונית (שם מדעי: Dendroaspis jamesoni) הוא מין של נחש מסוג ממבה ממשפחת הפתניים. היא מהירה, שוכנת על עצים באפריקה הטרופית וארסית ביותר.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה של ממבה הוא ארוך ומעט דחוס, דק מאוד עם זנב באורך בינוני, שלרוב בצבע צהוב. האורך הממוצע של בוגר הוא 1.65 מטר, אך הוא מסוגל להגיע לגודל מרבי של 2.7 מ'.

הממבה הג'יימסונית נוטה להיות דומה מאוד בצבעה לממבה ירוקה מערבית וכמוה, הקשקשים שלאורך גופה שחורים בקצותיהם. לרוב הממבה היא בצבע ירוק כהה, אך מינים בעלי גוון צהבהב בהיר יותר נפוצים גם כן.

לנחש זה יש ראש צר ומאורך המובדל מן הצוואר. כמו הממבה הירוקה המערבית, הוא יכול לשטח את הצוואר כשמציקים לו, אך אין לו עור נמתח כמו לקוברה. העיניים בגודל בינוני עם אישונים מעוגלים.

תפוצה ואזור מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממבה ג'יימסונית נפוצה ברובה מרכז אפריקה ובחלקים ממזרח ומערב אפריקה. היא יכולה להימצא מצפון אנגולה, מזרחה לזמביה וצפונה לרפובליקה של קונגו, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אוגנדה, רואנדה, קניה, בורונדי, דרום סודאן, סודאן, הרפובליקה המרכז-אפריקאית, קמרון, גבון, גאנה, טוגו, ניגריה וגינאה המשוונית.

היא נפוצה בעיקר ביערות גשם בראשיתיים ומשניים ובאזורים מיוערים עד לגובה של 2,200 מטר. זהו מין מסתגל, שיישאר באזור גם לאחר בירוא נרחב, בתנאי שיישארו לו עצים וזרדים להסתתר בהם. ניתן למצוא אותם גם בגגות מבנים כפריים, בפארקים פרבריים ובאזורים חקלאיים.

התנהגות ותזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה פעיל מאוד על עצים, יותר משאר מיני הממבות האחרות, והוא יורד לקרקע רק לשם צייד. כמו שאר הממבות הוא פעיל בעיקר ביום. ממבה ג'יימסונית תנסה להיעזר במהירות שלה על מנת לברוח במהירות כאשר היא חשה באיום או לנצל את הזריזות שלה ולתמרן את האויב שלה ואז לברוח ממנו. אולם, היא עירנית מאוד ועלולה להתעצבן מהר. כאשר היא מכותרת או שהאיום ימשיך להטריד, היא עלולה להתעצבן ולהפוך להיות מאוד אגרסיבית. במקרה כזה היא תרים את ראשה מעל הקרקע, תשמיע קולות חזקים ותכיש שוב ושוב.

הממבה הג'יימסונית צדה את טרפה באופן אקטיבי, בדומה לשאר מיני הממבות. כאשר היא לוכדת את טרפה היא ממשיכה להכיש אותו עד שהוא נכנע לארס. מכיוון שמין זה חי רוב הזמן על עצים, ציפורים וגוזלים מהווים חלק מרכזי בתפריט שלה. כמו כן היא צדה יונקים קטנים כמו עכברים, חולדות, עטלפים ולטאות קטנות.

האויבים העיקריים שלה הם בני האדם ועופות דורסים שונים כמו עיט לוחם ועופות אחרים ממשפחת הנציים. גירית הדבש, נחשים אחרים ומיני נמיות שונות עלולים לצוד אותה גם כן.

ארס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו שאר הממבות, הארס של הממבה הג'יימסונית רעיל ביותר ומכיל בעיקר רכיבים נוירו-טוקסיים (רעל עצבים) קטלניים, אך מכיל גם רכיבים קרדיו-טוקסיים, המשפיעים על פעולת הלב, ורכיבים נוספים הפוגעים בדם. הכשה של ממבה ג'יימסונית יכולה להיות קטלנית כבר לאחר 30 עד 120 דק', אם לא ניתן טיפול רפואי. אולם, הזמן הממוצע של קורבנות הכשה לא מטופלים עומד על בין שעתיים לשלוש ואף יכול להגיע ל-4 עד 6 שעות. אחוז המוות מהכשה לא מטופלת אינו ידוע במדויק, אך נחשב לגבוה מאוד, בדומה לשאר הממבות.

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תת-מין שם מדעי תפוצה
ממבה ג'יימסונית D. j. jamesoni ברחבי מרכז אפריקה כולל את הרפובליקה המרכז-אפריקאית, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, גאנה, סודאן, גבון, הרפובליקה של קונגו, גינאה המשוונית, טוגו, ואנגולה
ממבה ג'יימסונית שחורת זנב D. j. kaimosae רואנדה, אוגנדה, קניה, סודאן, דרום סודאן, ומזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממבה ג'יימסונית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ממבה ג'יימסונית באתר הרשימה האדומה של IUCN