ממותה למרמוראי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןממותה למרמוראי
תקופה
פליסטוקן כ-450–40 אלף שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פילאים
משפחה: פיליים
סוג: ממותה
מין: ממותה למרמוראי
שם מדעי
Mammuthus lamarmorai
מיג'ור, 1883
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ממותה למרמוראי המכונה ממותה סרדינאית (שם מדעי: Mammuthus lamarmorai) היא מין של ממותה ממשפחת הפיליים, שחייה במשך הפליסטוקן באי סרדיניה, לפני 450,000-40,000 שנה. הממותה הוגדרה ב-1883 בידי החוקר השווייצרי צ'ארלס עמנואל פורסיית' מיג'ור (אנ'). ממותה זו קרויה על שם החייל והזואולוג האיטלקי אלברטו דלה מרמורה (אנ').

המאובנים של ממותה זו היו נדירים וחלקיים והם התגלו במערב האי סרדיניה, בעיקר ממחוז Gonnesa ובעמק ריו מורימנטה, שם הממצאים הגיעו מאבני קונגלומרט טירני. ממצאים אלה כללו שרידי גפיים, עמוד שדרה ושרידי חטים. הללו השתייכו כנראה לפרט אחד. נמצאו שרידי שיניים טוחנות ואולי גם זרוע על יד העיר אוריסטאנו, טוחנות נוספות שהתגלו בסאסארי ומספר שיניים רבות מתקופה יותר קדומה התגלו בסמוך לאלגרו במשקעים נמוכים יותר.

הממותה עברה גמדיות איים והייתה קטנה מכל הממותות למעט מממותת כרתים הגמדית מהאי כרתים. נמצאו עצמות וממצאי שיניים רבות אך לא שלד שלם שלה. רוב השיניים הטוחנות הגיעו לאורך 13 ס"מ ורוחב 6.5 ס"מ ועצם הזרוע של ממותה זו הגיע לאורך 45 ס"מ. גובה כתפיה הגיע עד 1.4 מטר ומשקלה הגיע ל-550 ק"ג בלבד.

ככל הנראה היא הייתה קרובה למינים ממותה דרומית או ממותת הערבות, אשר חיו באירואסיה במהלך הפליסטוקן. הקשר לממותה המוכרת - ממותה צמרית אינו קשור מאוד מאחר שהיא התפתחה עד סוף הפליסטוקן. היא הגיעה לאיים כנראה על גשר יבשתי שנעלם ואולי הייתה קשורה לאיים נוספים בים התיכון כמו סיציליה או מלטה ואולי אף לאיטליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממותה למרמוראי בוויקישיתוף