ממני והלאה: הבחירה בחיים בלי ילדים בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ממני והלאה: הבחירה בחיים ללא ילדים בישראל
כרזת הספר
כרזת הספר
מידע כללי
מאת אורנה דונת
שפת המקור עברית
סוגה עיון, סוציולוגיה, פמיניזם
הוצאה
הוצאה הוצאת ידיעות ספרים וספרי חמד
תאריך הוצאה 2011
מספר עמודים 246
סדרה
סדרת ספרים מגדרים
הספר הבא בכייה לדורות: חרטה על אימהות
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9789655451566
הספרייה הלאומית 002926082

ממני והלאה: הבחירה בחיים ללא ילדים בישראל הוא ספר עיון של הסוציולוגית אורנה דונת משנת 2011. הספר מהווה מחקר ראשון מסוגו בישראל[1] הבוחן את הבחירה באל-הורות, סיבותיה, שורשיה והשלכותיה על הפרט והחברה בישראל ובעולם המערבי.

הספר ראה אור בהוצאת ידיעות ספרים וספרי חמד בסדרת "מגדרים" בתל אביב. עורכת ממונה רנה ורבין ועורכת מדעית פרופ' חנה הרצוג.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מבוסס על מחקר איכותני שערכה דונת בשנים 2004–2007 דרך פורום "נשים שלא רוצות ילדים" באתר "תפוז אנשים"[2]; בשנת 2007 הגישה את עבודת המאסטר שלה "פרו-נטליזם סדוק: הבחירה בחיים ללא ילדים בישראל" במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ובהמשך עיבדה אותה לספר זה.

באמצעות ארגז כלים סוציולוגי ואנתרופולוגי, מבקשת דונת להסביר את תופעת האל-הורות, להנגיש ולהציג אותה כדרך חיים לגיטימית. בספרה, היא בוחנת את ההיסטוריה של הרבייה האנושית והכוונתה בידי כוחות שלטוניים המעודדים ילודה, וטוענת כי למרות התמורות שעובר מוסד המשפחה וחרף ניצני שינוי ראשונים, בישראל יש סטיגמה גדולה כלפי מי שבוחר שלא להביא ילדים, ויש עוד דרך ארוכה להכרה אמיתית בזכותם של יחידים לבחור באורח חיים זה.

אחד הדברים שציינה בנוגע להנכחת הגישה בציבור היה הצורך להבדיל בין גישה אל-הורית למונח "חיים בלי ילדים", מכיוון שזה אינו מייצג את גורם הבחירה, ומצד שני, מאנטי-נטליזם, שזו התנגדות מוסרית או אידאולוגית להולדה על ידי כל אחד, לא רק האדם האל-הורי[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]