ממשלת קרואטיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Building with lots of windows in a pre-modern style
בנסקי דבורי, מטה ממשלת הרפובליקה של קרואטיה

ממשלת קרואטיהקרואטית: Vlada Hrvatske) היא הרשות המבצעת בקרואטיה. ראש ממשלה (שמכונה גם "נשיא הממשלה") ממונה על ידי נשיא קרואטיה, לאחר שקיבל את תמיכת הרוב בפרלמנט הקרואטי. בממשלה מכהנים כ-20 חברי ממשלה (ובהם סגני ראש ממשלה ושרים). חברי הממשלה נבחרים על ידי ראש הממשלה ומקבלים את אישור הפרלמנט. הממשלה פועלת מתוקף החוקה הקרואטית והחוקים שנחקקו בפרלמנט הקרואטי. ראש הממשלה הנוכחי הוא אנדריי פלנקוביץ'.

הממשלה הקרואטית הוקמה לראשונה לאחר פירוק האימפריה האוסטרו-הונגרית והקמת ממלכת יוגוסלביה בשנת 1918. שום ממשלה לא התקיימה בזמן מלחמת העולם השנייה. בקרואטיה הקומוניסטית (שהייתה חלק מיוגוסלביה) התקיימה ממשלה קרואטית אוטונומית עם סמכויות מוגבלות (למעט יחסי הגנה ויחסי חוץ שהוכפפו לשלטון הארצי). עם יצירת החוקה החדשה בשנת 1990, אומצה השיטה הממשלתית הנוכחית, וסטייפן מסיץ' היה ראש הממשלה הלא-קומוניסטי הראשון. עם עצמאותה של המדינה בשנית, נבחר ג'וסיפ מנוליץ׳ לראש הממשלה הראשון של קרואטיה העצמאית. מאז סתיו העמים היו לקרואטיה ארבע-עשרה ממשלות בראשות שנים-עשר ראשי ממשלה שונים. תשע ממשלות הוקמו על ידי האיחוד הדמוקרטי בקרואטיה, שלוש על ידי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של קרואטיה, בראש אחת עמד ראש ממשלה לא מפלגתי ואחת הייתה ממשלת אחדות לאומית (שהוקמה במהלך שיאה של מלחמת העצמאות של קרואטיה).

כיום מכהנים בממשלה ארבעה סגני ראש הממשלה (שנבחרו על ידי הפרלמנט הקרואטי) המשמשים גם כשרים בממשלה, וכ-16 שרים נוספים שמונו על ידי ראש הממשלה באישור הפרלמנט. שרי הממשלה אחראים כל אחד על תחום פעילות מסוים.

הממשלה אחראית גם על הצעת חקיקה ותקציב, ביצוע החוקים והנחיית מדיניות החוץ והפנים של הרפובליקה. המטה המרכזי של הממשלה נמצא בבנסקי דבורי שבזאגרב.[1] אף על פי שהקבינט נפגש בדרך כלל בבנסקי דבורי, מדי פעם ישיבותיו מתקיימות במקומות אחרים בארץ.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממשלת קרואטיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Political Structure". Croatian Government. 6 במאי 2007. נבדק ב-14 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Tamara Opačak-Klobučar (28 ביולי 2011). "Unatoč nezadovoljstvu SDP-a, Jakovčić će sutra potpisati projekt" [Despite dissatisfaction of the SDP, Jakovčić signs the project tomorrow]. Večernji list (בקרואטית). נבדק ב-14 בנובמבר 2011. {{cite news}}: (עזרה)