ממשלת תוניסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל תוניסיה
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של תוניסיה

ממשלת תוניסיה (בערבית: حكومة تونس; בצרפתית: Gouvernement de la Tunisie[1]) היא הרשות המבצעת של תוניסיה ואחת מהאיברים העיקריים של מערכת השלטון התוניסאית. הממשלה מובילה את הפעולות הכלליות של תוניסיה ומבצעת את החוקים שנקבעים על ידי אספת נציגי העם, המהווה את הפרלמנט ובית המחוקקים התוניסאי. הממשלה מורכבת על ידי ראש ממשלת תוניסיה, שהוא גם העומד בראשה. ראש הממשלה מקבל אישור להקמת הממשלה מהנשיא לאחר שזוכה להצעת אמון מהאסיפה.

כל חברי הממשלה ממונים על ידי נשיא הרפובליקה בעצתו של ראש הממשלה ולאחר אישור רשימתם על ידי אספת נציגי העם. לכל ממשלה יש:

  • ראש הממשלה, שמונה על ידי הנשיא לאחר שזכה לרוב בהצבעת אמון באספת נציגי העם;
  • שרי המדינה: נמצאים בשורה העליונה של היררכיית השרים בתוניסיה. שרי המדינה הם בעלי המשרדים החשובים ומספרם בכל ממשלה הוא קבוע. אף על פי כן, הם יכולים להשתנות ממשלה אחת לאחרת;
  • שרי הממשלה: הם השרים בעלי החשיבות הנמוכה יותר, ומספרם יכול להשתנות בין הממשלות, בהתאם לכמות התיקים שהם מנהלים;
  • סגני השרים: הם אחראים על תחום או נושא ספציפי בתוך המשרד שבו הם עוסקים. הם משמשים כמחליפי השרים להם הם משמשים סגנים, ונתונים תחתם;
  • מזכירי המדינה: ממוקמים בתחתית ההיררכיה של השרים, ואינם בעלי כוח פוליטי כלשהו, אך עם זאת נחשבים כחלק מהממשלה כאשר הם עובדים אצל השרים או אף אצל ראש הממשלה עצמו.

תפקידי הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי סעיף 71 לחוקת תוניסיה משנת 2014, ראש הממשלה פועל יחד עם הממשלה ועם הנשיא בקבלת החלטות ויישום פעולות בעיקר בענייני פנים. ראש הממשלה קובע את המדיניות הכללית של המדינה כאשר הוא כפוף לנשיא, והמשני בחשיבותו בדרג השלטון. בסמכותו ליזום ולפרק משרדי ממשלה ולפטר שרים, מלבד שר הביטחון ושר החוץ, שאת פיטורם יכול לקבוע רק הנשיא.

כל הנושאים הפוליטיים מחולקים בין המשרדים הרלוונטיים בממשלה ופעולות גדולות מתקבלות לאחר התייעצות בין חברי הממשלה במועצת השרים. כל שר מגדיר את מדיניות משרדו בהתאם למדיניות הכללית של הממשלה, והוא בעל מספר סמכויות לבצע פעולות על דעת עצמו. עם זאת, מרבית פעולותיהם של השרים ניתנות על ידי ראש הממשלה או הנשיא[2]. כדי להוסיף שרים לממשלה לאחר הקמתה יש לקבל פעם נוספת את אישור האספה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממשלת תוניסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Portail du Gouvernement Tunisien: Accueil, ממשלת תוניסיה
  2. ^ חוקת תוניסיה (2014)
  3. ^ Fakhfakh a-t-il besoin du vote de l'ARP pour effectuer un remaniement ., www.businessnews.com.tn (בצרפתית)