מנוע שטוח 6

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מנוע שטוח 6אנגלית: Flat-six engine) הוא מנוע בוכנה בעל שישה צילינדרים, שלושה צילינדרים בכל צד של גל ארכובה מרכזי. הסוג הנפוץ ביותר של מנוע שטוח 6 הוא מנוע הבוקסר 6.

היתרונות של המנוע השטוח הם איזון מנוע טוב (להפחתת רעידות), מרכז כובד נמוך, אורך קצר (בהשוואה למנוע מוטבע-שישה ) ומתאים היטב לקירור אוויר. החסרונות הם רוחב גדול (שיכול להגביל את זווית ההיגוי המקסימלית בשימוש ברכב מנועי קדמי).

השימוש הבולט ביותר במנועים שטוחים שישה הוא למכונית הספורט פורשה 911, אשר השתמשה במנועי שטוח-שישה ברציפות מאז 1963. כמה יצרניות רכב אחרות, כולל סובארו, ייצרו מדי פעם שישה מנועים שטוחים. מנועים שטוחים שימשו מדי פעם גם במטוסים ובאופנועים.

איזון מנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנוע שטוח ושישה בסגנון בוקסר מסוגל להיות בעל איזון ראשוני ומשני מושלם. כמו בכל מנועי שישה צילינדרים אחרים, פעימות הכוח החופפות של הצילינדרים (עם מרווח ירי של 120 מעלות במנוע ארבע פעימות) מפחיתות את העברת הכוח הפועמת שנראית במנועים עם פחות צילינדרים. כמו כן, כאשר משתמשים בתצורת בוקסר.

שימוש במטוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנועים שטוחים 6 מוקדמים כוללים את המטוס פרנקלין O-265 שיוצר בשנת 1940 ואת המטוס Lycoming O-435 שיוצר בשנת 1942. כמה יצרנים משתמשים באות "O" בקוד הדגם של מנועים שטוחים 6, כקיצור לפריסת הצילינדר הנגדית. המנוע שימש גם במסוק בל 47.

מטוס קל שמשתמש במנוע שטוח 6

שימוש במכוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש במכוניות פורשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנוע השטוח 6 נקשר לעיתים קרובות לפורשה 911, מכונית ספורט בעלת מנועים אחוריים אשר השתמשה במנועי שטוחים 6 באופן בלעדי מאז שנת 1963.

דגמי פורשה אחרים המשתמשים במנועים שטוחים 6 הם פורשה 914, פורשה 959, פורשה בוקסטר.

רכב שמשתמש במנוע שטוח 6

יצרנים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי יצרניות אמריקאיות ייצרו לזמן קצר מכוניות עם מנועים שטוחים 6 :טאקר 48 ו-שברולט קורווייר. שתיהן מכוניות בעלות מנועים אחוריים עם הנעה אחורית.

היצרנית היפנית סובארו ייצרה מנועי שטוח 6 מקוררים במים בין השנים 1988–1996 ובין השנים 2001–2019.

שימוש באופנועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופנוע הונדה שמשתמש במנוע שטוח 6

מרבית האופנועים משתמשים במנועים עם ארבעה צילינדרים או פחות, אולם אופנוע הסיור של הונדה גולד ווינג השתמש במנוע שטוח 6 מאז 1987. בתחילה, המנוע היה בעל עקירה של 1.5 ליטר, עד שהוגדל ל 1.8 ליטר בשנת 2001.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנוע שטוח 6 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]