מנחם חודרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנחם חודרה
Menahem Hodara
ד"ר מנחם חודרה, צילום משנת 1895 יחד עם אשתו, אסטרלה נר ושלושה מילדיהם
ד"ר מנחם חודרה, צילום משנת 1895 יחד עם אשתו, אסטרלה נר ושלושה מילדיהם
לידה 1869
איסטנבול, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1926 (בגיל 57 בערך)
איסטנבול, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לימודי רפואה התיכון הצבאי קוללי עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים רופא עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנחם חודרה (Menahem Bey Hodara;‏ 18691926) היה רופא עור יהודי-טורקי, קולונל בצבא הטורקי. היה חלוץ תחום ההיסטופאתולוגיה של העור באימפריה העות'מאנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנחם חודרה נולד בשנת 1869 באיסטנבול (קונסטנטינופול) במשפחה יהודית ספרדית והתיתם בילדותו. אחרי לימודי תיכון, נשלח עם מלגה מטעם הקהילה היהודית ללימודי רפואה באקדמיה הצבאית לרפואה "מכּתבּ אי תיבייה אי שאחנה" Mekteb i Tıbbiye-i Şahane - בעירו. סיים חוק לימודיו בגיל 20 ועבד בהמשך בבית החולים של הצי הטורקי. בהמשך נשלח ד"ר חודרה על ידי משרד הצי העות'מאני להמבורג בגרמניה, לצורך השתלמות בתחום מחלות העור והמין. בהמבורג היה לתלמידו של הדרמטולוג הנודע, ממוצא יהודי פאול גרסון אונה. מאוחר יותר עבד והשתלם בבתי חולים בווינה - אצל מוריץ קפושי ופרדיננד הברה ובמספר בתי חולים בפריז.

פעילותו הרפואית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחזרתו לטורקיה, ד"ר מנחם חודרה ערך מחקרים וכתב מאמרים רבים בשפות טורקית, צרפתית וגרמנית. מרפאתו הפרטית שגשגה והוא הפך, בין היתר, להיות גם רופא ההרמון של הסולטאן עבדול חמיד השני. בשנת 1898 חודרה עשה אחד המחקרים הראשונים שבישרו את השתלות השיער כאשר ניסה להשתיל שערות בריאות חתוכות בקרחות שנגרמו על ידי פטריית הגזזת. [1] [2] באחד ממאמריו, ב-1906, למשל, פרסם מקרה של אקנתוזיס ניגריקנס בעקבות סרטן בשד. [3] חודרה תרם גם לחקר הספירוטריכוזיס [4] (תאר למשל מקרה של אלח ספיוטריכוטי שהתפתח אצל רופא עמית) [5], כמו כן חקר את תכונות החומצה הסליצילית, החומצה הכריסופונית, מחלות עור נפוצות במזרח, את הילפת השטוחה הקווית, כיבים ורידיים, וכו'.

מחלת חודרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חודרה נמנה עם החוקרים הראשונים שתארו את המחלה הנקראת טריכורקסיס נודוזה, הפוגעת בשערות הקרקפת.

מנחם חודרה היה נשוי לאסטרלה לבית נר. לזוג נולדו שמונה ילדים: 2 בנים - סמי וויקטור, ו-6 בנות - לוסי, אליז, לאורה, רבקה, רחל ואדילה. שלוש מבנותיו השתקעו במצרים. אחרי מותו באיסטנבול בשנת 1926 בגיל 56, בני משפחתו התפזרו במצרים, בריטניה וצרפת.

מפרסומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Croissance des cheveux sur des cicatrices faviques par des scarifications et des implantations de parcelles de tiges de cheveux

(צמיחת שערות על צלקות גזזת באמצעות סקריפיקציות והשתלות של חלקי חוטי שערה) 1899

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Isaac Landman (ed) - Universal Jewish Encyclopedia, vol.5 1948,p.406
  • על מנחם חודרה באתר היהודי ספרדי "אקי אסטאמוס" בצרפתית
  • Kerry Segrave-Boldness:A social history McFarland, Jefferson,NC 1996
  • Peter Altmeyer,Martina Bacharach-Buhles Springer Enzyklopädie - Dermatologie, Allergologie, Umweltmedizin Berlin 2002 (פטר אלטמאייר, מרטינה בכרך-בוהלס, אנציקלופדיית שפרינגר לדרמטולוגיה, אלרגולוגיה ורפואת הסביבה - ברלין 2002 ע' 697)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]