מסגד אבן טולון

מסגד אבן טולון
مسجد أحمد بن طولون
מידע כללי
סוג מסגד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מחוז קהיר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
סגנון אדריכלי אדריכלות אסלאמית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 30°01′44″N 31°14′58″E / 30.02875°N 31.249528°E / 30.02875; 31.249528
(למפת קהיר רגילה)
 
מסגד אבן טולון
מסגד אבן טולון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ציור של המסגד בשנים 1903–1906. מימין - המינרט ובאמצע- חצר המסגד והמזרקה.

מסגד אחמד אבן טולון (בערבית: مسجد أحمد بن طولون, "מסג'ד אחמד בן טולון") הוא המסגד הגדול בקהיר והשלישי בגודלו בעולם[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנייתו של המסגד הושלמה בשנת 879 לספירה (או שנת 295 להיג'רה). קיים ויכוח האם הוא המסגד העתיק ביותר בקהיר שנשמר בצורתו המקורית. המסגד נבנה על ידי אחמד אבן טולון, שהיה מושל מצרים תחת החליפות העבאסית בשנים 868884 לספירה. הוא ממוקם על גבעה קטנה בשם "ג'אבל יאשקור" ("גבעת ההודיה"), שלפי אחת האגדות היא הגבעה בה נעצרה תיבת נח. המסגד שימש כמוקד של הבירה של שושלת טולון שייסד אבן טולון - אל קאטא'י (שהמסגד הוא השריד האחרון מהעיר), והוא היה צמוד לארמונו של אבן טולון וממנו הייתה דלת למינבר, מה שאפשר לו מעבר ישיר למסגד. במסגד המקורי הייתה מזרקת רחצה ("סביל") בין הקירות החיצוניים והפנימיים שנהרסה, ובמקומה בנה הסולטן לאג'ין במאה ה-13, מזרקה בעלת כיפה באמצע חצר המסגד. אחד הדברים הבולטים במסגד הוא המינרט, צריח ששימש מקום למואזין לקרוא למתפללים לתפילה. תאריך בנייתו של המינרט אינו ידוע, אך המדרגות הלולייניות שמסביבו מרמזות על סגנון אדריכלי דומה למסגד הגדול של סאמרא.

אדריכלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד היום

ישנה אגדה המספקת הסבר לצורתו המשונה של המינרט; כאשר אבן טולון ישב יחד עם יועציו, הוא כרך סביב אצבעו בהיסח הדעת חתיכת גוויל, אחד מיועציו שאל אותו מה מעשיו, והוא, נבוך, אמר כי הוא מתכנן את המינרט שלו. למרות האגדה, הרבה מהפריטים הארכאולוגים, ובמיוחד העובדה שהמינרט לא ממש מתחבר עם המסגד הראשי, מצביעים על כך ששני המבנים לא נבנו באותו זמן. אחת הסברות היא שהמינרט נבנה ב-1296, בשיפוצו של הסולטן לאג'ין. אחד הדברים המיוחדים במסגד זה הקשתות המחודדות שנבנו בו, מאתיים שנה לפני ימי הביניים והאדריכלות הגותית[2]. המסגד שוחזר ושופץ כמה פעמים; את השחזור הראשון עשה הווזיר הפאטמי בּדר אל-ג'מאלי ("بدر الجمالي") שהותיר אחריו גם ציטוט מהגרסה השיעית של השהאדה ("الشهادة"), על אחד מקירות המסגד - "ועלי הוא הואלי של אללה"("وعلي ولي اللة"). השחזור הגדול ביותר היה על ידי המועצה העליונה לעתיקות של מצרים ב-2004. במהלך ימי הביניים נבנו בתים על קירותיו החיצוניות של המסגד, שרובם נהרסו בידי הוועדה לשימור אתרי מורשת ערביים ב-1928, במטרה לשמר את המסגד. שני הבתים שלא נהרסו הם הישן ביותר - "בּית אל-כריתילייה" ("בית האישה הכרתית"), שנהפך ל"מוזיאון גרייר-אנדרסון", והשמור ביותר- "בּית אמנה בינת סאלם" ("בית אמנה בת סאלם").

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גם חלקים נרחבים מהשלב השלישי של המשחק "Serious Sam 3: BFE" מתרחשים במסגד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסגד אבן טולון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ד"ר קציעה אביאלי-טביביאן, האימפריה המוסלמית ותושביה, מסע אל העבר: עולמות נפגשים - 16-5, תל אביב: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית, תשע"א - 2011, עמ' 130
  2. ^ FSTC Limited, Ibn Tulun Mosque, Muslim Heritage, ‏לא ידוע