הליכון (מכשיר כושר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מסילת כושר)
הליכון כושר לבדיקת ארגומטריה משנת 1980

הליכון[1] או מסילת כושר[2], היא מכשיר המשמש לאימון בהליכה או בריצה מבלי להזדקק למרחב פתוח גדול. מכשירים אלה הם ציוד מקובל בחדרי כושר באגף המכשירים האירוביים.

להליכון הכושר מנוע חשמלי או גלגל תנופה המניעים לולאה של יריעה גמישה. הליכון כושר חשמלי היא למעשה מסוע המהווה קטע של מדרכה נעה, חלקו העליון של המשטח נע אחורנית כדי לאפשר למתאמן ללכת או לרוץ במהירות נגדית השווה לו. הפעילות הגופנית שמתבצעת באמצעות ההליכון היא אירובית, כלומר מפעילה תהליך הפקת אנרגיה העושה שימוש בחמצן מהאוויר על ידי נשימה מוגברת. להבדיל מהאימון במכשירי הכוח שמחזק ומעבה את השרירים, האימון בהליכון משפר את כושר הסבולת לב-ריאה.

הפעילות על המסילה מפעילה שלושה גורמי מאמץ:

  1. מהירות - רוב ההליכונים מסוגלים להגיע עד למהירות 20 קמ"ש (קילומטר אחד בשלוש דקות).
  2. שיפוע - למכשיר מערכת חשמלית המאפשרת את הרמת המשטח לשיפוע של 20% (זווית של 11.5°).
  3. משך - לרוב מומלץ להתאמן על המכשיר עד שעה. גם תוכניות האימון המתוכנתות לא עולות על שעה.

יתרון האימון באמצעות הליכון הכושר להבדיל מריצה בעיר או בחיק הטבע הוא בטיחות האימון, למכשיר מערכת לבלימת זעזועים לצורך הפחתת העומס על המפרקים. המשטח תמיד ישר ונקי ממכשולים, כך מופחתים גורמי הסיכון. ניתן להתאמן במכשיר בכל ימות השנה ללא תלות במזג האוויר, הדבר מהווה יתרון מיוחד באזורים עם אקלים קיצוני שבהם האימון בחוץ קשה. המכשיר מאפשר להתאמן בהליכה ובריצה גם בחדר קטן לכן ניתן למצוא אותו גם בבתים פרטיים. יתרון נוסף הוא היכולת לצפות בטלוויזיה תוך כדי האימון.

להליכוני כושר מודרניים מספקות למתאמן משוב לגבי מהירות הריצה, המרחק שעבר והאנרגיה שנצרכה בקלוריות. מידע זה יכול להיות מאוחסן וכך יכול המתאמן לעקוב אחר התקדמותו בשיפור הכושר. ניתן להתאמן במכשירים אלה גם על פי תוכניות אימון מתוכנתות המדמות לדוגמה טיפוס על גבעות. יש גם תוכניות מיוחדות המיועדות להרזיה, בתוכניות אלה משך האימון חייב להיות ארוך מחצי שעה, שכן רק לאחר 20 דקות נכנסת לפעולה מערכת חילוף החומרים המפיקה אנרגיה משריפת שומנים. הריצה על הליכון הכושר קלה יותר מריצה על מסלול, שכן המתאמן לא צריך להתגבר על החיכוך באוויר, אך למתאמנים תחרותיים הדבר מהווה חיסרון. האימון על הליכון הכושר יכול להתאים למגוון רחב של אוכלוסיות: צעירים, קשישים, חובבנים, ספורטאים מקצועיים ומתאמנים לצורכי שיקום. כמכשיר לשיקום הליכה, המסילה מאלצת את המתאמן להתהלך בצורה סימטרית ובקצב קבוע.

להליכון כושר גם חסרונות מסוימים בהשוואה לריצה מחוץ לבית. ברוב הדגמים המנוע מייצר רעש ניכר בעיקר בעת ריצה, וריצה בנקודה קבועה באופן ממושך עשויה לגרום לשיעמום ולהפחית את המוטיבציה של המתאמן. המסילה לא מדמה את פעולת ההליכה או הריצה במלואה שכן המסילה היא ש"רצה" והמתאמן רק מתאים עצמו לתנועתה. מסיבה זו החיכוך שונה מאשר בהליכה או ריצה רגילה, וכך גם הקואורדינציה. המתאמנים על המסילה רק מרימים את רגליהם בעוד שבריצה בטבע נדרשת דחיפה קדימה של הגוף.

בתחום הרפואה משמש המכשיר לבדיקות ארגומטריה - בדיקת סיבולת הלב בשעת מאמץ: הנבדק מחובר למכשיר אלקטרוקרדיוגרם ולמד לחץ דם. הנבדק הולך על הליכון כושר תוך כדי שמהירותה גוברת מדי דקות אחדות. תוך כדי הליכה (ההופכת לריצה) נרשמים נתוני פעילות הלב של הנבדק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הליכון, באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ מְסִלַּת כֹּשֶׁר, באתר האקדמיה ללשון העברית