מסע הקסם המסתורי (תוכנית רדיו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הביטלס, 1964

מסע הקסם המסתורי, סיפורה של להקת החיפושיות הייתה סדרת תוכניות רדיו בעריכת יואב קוטנר ועודד היילברונר ששודרה בגלי צה"ל בשנות השמונים. הסדרה גוללה ב-60 פרקים בני שעה את סיפור להקת החיפושיות (הביטלס, כפי שתורגם שם הלהקה בישראל). הפרק הראשון בסדרה שודר ב-23 בפברואר 1981 והיא שודרה במתכונת שבועית. החל מה-1 ביוני 1987 (יום מלאת 20 שנה להוצאת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band) שודרה הסדרה שנית, במתכונת יומיומית. התוכנית זיכתה את יואב קוטנר בפרס מפקד גלי צה"ל לשנת 1981[1]. בחודש נובמבר 2017 הועלתה הסדרה במלואה לאתר וליישומון גלי צה"ל, כחלק מהשקת ערוץ הפודקאסטים החדש של התחנה הצבאית.

שם התוכנית נגזר משם האלבום והסרט Magical Mystery Tour. לכל פרק ניתן שם על שם שיר של הביטלס מהתקופה הנדונה, שהוא גם בעל הקשר לתוכן הפרק. למשל, פרק סיום תקופת הביטלמניה נקרא "המחר אינו ידוע", הן שם של שיר מהתקליט Revolver מאותה תקופה והן תיאור של התחושה בקשר לעתיד הלהקה באותה עת. כל פרק הסתיים בשיר The End.

לפי דברי הפתיחה של קוטנר, היה לו קשה להשתחרר מההערצה ללהקה ומגישה הרואה ביוצריה ובשיריה יצירות חסרות פגם. לדבריו יצר את הסדרה מתוך גישה של "הערצה ביקורתית", שבה לא נעדרת ההערכה ותחושת החשיבות של הלהקה אך השירים והתופעות הקשורות בה נדונים בכלים ביקורתיים. הסדרה מגוללת על פני שישים פרקיה את הכרונולוגיה של הביטלס בין השנים 1956, אז נפגשו ג'ון לנון ופול מקרטני ועד פירוק הלהקה ב-1970. מסגרת הזמן הארוכה מאפשרת ניתוח עמוק של השירים בכלים מוזיקולוגיים, תוך הסתמכות על ספרו של וילפריד מלרס ושיחות עם מוזיקאים כיוסי מר-חיים, יוני רכטר ועוד. כמו כן מנותחת תופעת הביטלס בכלים סוציולוגיים, פסיכולוגיים והיסטוריים של בריטניה ושל העולם בשנות השישים. לכל שנה (מ-1962 ואילך) מוקדשות מספר שעות ובהן מעבר על כל שירי התקליטונים והאלבומים, הקלטות נדירות מהופעות ושאריות הקלטות אולפן וכן שעה על המצב הפוליטי והכלכלי בבריטניה ובעולם באותה שנה ושעה אודות מוזיקה אחרת, לא של הביטלס, שנוגנה באותה שנה במצעדי הפזמונים, לשם קבלת פרופורציה על חשיבות הלהקה.

אחד הפרקים שזכו לחשיפה גבוהה במיוחד היה פרק 53 - "פול מקרטני חי", הכולל הפרכה שיטתית של תאוריית הקשר על מותו של פול מקרטני, תאוריה שהוצגה בתוכנית גלי צה"ל "פול מקרטני מת" ב-1975.

לאורך הסדרה מתבררות שלוש תמות מרכזיות: א. חשיבות התזמון החד-פעמי של יוצרים מוכשרים בפרופיל הייחודי של חברי הלהקה יחד עם נסיבות היסטוריות, חברתיות, פוליטיות ופסיכולוגיות שהוביל לסדרה של קפיצות-מדרגה בחדשנות, בהכרה ובהשפעה התרבותית והאמנותית של הביטלס; ב. חשיבותו של ג'ורג' מרטין, מפיק הביטלס, ביצירת הצליל הייחודי של הלהקה ותפקודו המרכזי ביצירה וג. היותם של חברי הלהקה, לפחות מאז 1966, ארבעה אינדיבידואליסטים הפועלים יחד, זאת בניגוד לתדמית "לנון-מקרטני" לפיה הייתה יצירה משותפת.

בין המשתתפים הקבועים בתוכנית, מלבד יוסי מר-חיים נמנו הפרופסורים שמעון זנדבנק (ניתוח ספרותי) ואלון קדיש (היסטוריה). את תפקיד ג'ון לנון בקטעי הקריאה גילם הקריין רון שחורי, על הצד הטכני (המורכב לתקופתו, שכלל שידור סטראופוני חלקי) היה אחראי דורון זאב ואת ההקלטות הנדירות סיפק הלל אברמוב.

יואב קוטנר הגדיר את התוכנית ומטרותיה בתוכנית הראשונה ואמר:

מסע של קסם ומסתורין. סיפורה של להקת החיפושיות... לא ניתן להקיף את הנושא העצום הזה בצורה מוחלטת. לא נעקוב בצורה כרונולוגית מדוייקת אחר כל יום בחיים של הביטלס אבל ננסה להביא את רוב הדברים החשובים באמת. מי שיאזין לכל הפרקים של הסדרה ישמע, בסופו של דבר, את כל השירים של החיפושיות, את רוב ההקלטות הנדירות שלהם, את כל הסיפורים החשובים הקשורים אליהם. במסע הקסם המיסתורי אנו מתייחסים לחיפושיות עד 1970, עד פירוק הלהקה. המבט על התופעה גם הוא ממרחק של עשר שנים יהיה בו אולי מעט מההערצה שרחשנו אליהם אז, בשנות השישים, אבל ננסה גם להסתכל על החיפושיות בצורה אובייקטיבית ומבוגרת יותר. נביא לכם ניתוחים מוזיקליים, חברתיים ופסיכולוגיים, נבחן את השירים ואת התופעות שנלוו אליהם ונגלה מי האנשים מאחורי השם "ביטלס". נביא את האגדה של החיפושיות בשלמותה אך ננפץ גם כמה מהמיתוסים הקשורים ללהקה החשובה ביותר בתולדות הפופ.

ב-2017 הועלו פרקי התוכנית לאתר ICast כפודקאסט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]