מעגל איכות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מעגל איכות (Quality Circle) הוא אחד הכלים של תורת קאיזן. תורה זו, שנולדה ביפן, מבוססת על שיתוף כל עובדי החברה (מנהלים ועובדים) על מנת לשפר את איכות המוצר המוגמר בעיני הלקוח. שיפור זה יכול להתבצע בכל רמות החברה ותהייה לו השפעה על איכות, מחיר, תזמון כוח אדם/חומרי גלם, יחסים בין המפעל לספקים שלו וכן הלאה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1962 נולד רעיון מעגל האיכות שממציאו היה פרופ' קאורו אישיקאווה (Kauro Ishikawa) (יפן)[1]. מעגלים אלה נצפו לראשונה בחברת Nippon Wireless and Telegraph וכבר בשנת 1978 הוצר כי קיימים יותר ממיליון מעגלי איכות המערבים 10 מיליון עובדים יפנים. כיום קיימים מעגלי איכות ברוב מזרח אסיה ובפרט 20 מיליון בסין.

האב הקדמון של מעגל האיכות היה שיטת הבטחת איכות (PDCA) המשויכת לויליאם אדוארדס דמינג מדובר בגישה לפתרון בעיות ב-4 שלבים.

מעגלי איכות הם כלי נוסף בתאוריית קאיזן. תאוריה זו מציעה אימוץ שיפור מתמיד כדרך חיים. לא מדובר ביעד מוגדר שמשיגים לאחר תקופה ידועה מראש אלא בשינוי לצמיתות בתפיסת עובדי החברה.[2]

עקרונות של מעגל איכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעגל איכות מתבסס[3] על קבוצת עבודה קטנה שגודלה נע בין 3 ל-12 איש, אשר נפגשים מתוך רצון, והם חופשיים להיכנס ולעזוב את מעגל האיכות בכל עת. הפגישה קבועה בערך פעם בשבוע לשעה, בשעות עבודה בזמן שהעובד משולם עליה. מדובר בבעיה קשה יותר כאשר מדובר בעבודת משמרות. בזמן המעגל העובדים תחת מנהיגותו של מנהלם הישיר.

הפתרון מוטמע על ידי העובדים על מנת לתת תחושת בעלות של הפתרון על ידי העובדים, אשר מקנה אחריות ליישום נכון של הפתרון. המעגל מבוצע בין העובדים השייכים לאותה מחלקה כאשר ביניהם שפה משותפת אחידה.

הטמעת מעגלי איכות מבוססת על השלבים הבאים:

  1. עדכון את דרגת המנהלים על תכנון מעגלי איכות בחברה.
  2. מינוי ועדה עם אנשי מפתח אשר תפקידם לקשר בין כל מעגלי האיכות של המחלקות השונות.
  3. הגדרת היקף היישום.
  4. ראשי המחלקות מקבלים הדרכה על "מעגלי איכות".
  5. לאחר המצגת, הכשרה מועברת למנהלים ודרגי הביניים לגבי ניהול התהליך ותפקידיהם בו.
  6. העובדים הזוטרים מוזמנים להיות חלק ממעגל האיכות וכך עוברים הכשרה, ובזאת מתחיל לעבוד מעגל האיכות.
  7. במעגל האיכות, דיון ופתירת בעיות נעשים באופן שיטתי. הפתרון מיושם כמה שיותר מהר כדי לטפח את רגע התנופה.

הכלים הידועים ביותר הנחוצים על מנת להשלים מעגל איכות הם תרשים אישיקאווה אשר מציג היררכיה של הגורמים התורמים לבעיה, תרשים פארטו לדירוג הגורמים לפי התדירות שלהם, ומיפוי תהליכים הכולל איסוף נתונים וכלים גרפיים כמו היסטוגרמות, דיאגרמת תדירויות וכו'.

מרכיבים המשפיעים על הצלחתו של מעגל איכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • השתתפות מתוך רצון - חשוב כי כל עובד ירגיש כי הוא חלק מתהליך וכי הצלחתו תלויה בו ובמידת המעורבות שלו.
  • תמיכה מצד ההנהלה - ההנהלה צריכה לשתף פעולה על מנת שעובדים יקיימו את מעגלי האיכות אלה בשעות העבודה. חשוב כי המנהל יבין כי מדובר בחלק בלתי נפרד מהעבודה, כמו שלב הייצור למשל.
  • העצמת העובד - מדובר במושג מפתח במעורבות העובד במעגל האיכות. ככל שהעובד ירגיש שמקשיבים לו ושההצעות שלו נלקחות בחשבון כך הוא ירבה להציף בעיות ולפתור אותן. להעצמת העובד ישנה השפעה חזקה מאוד על רצון שלו לשיתוף פעולה.
  • תוכנית הכשרה - שילוב הדרכה והעברת השיטה לעובדי החברה הוא שלב מכריע להטמעת השיטה. חשוב שהעובד יבין כי מדובר בדרך חיים וכלי זה הולך ללוות אותו לכל אורך חייו בחברה, ועל כן, לא מדובר בפרויקט חד-פעמי בעל תאריך סיום.
  • עבודת צוות - בין עובדי הצוות המשתתפים במעגל האיכות צריכה להיות דינמיקה טובה, הקשבה הדדית ויכולת לגבש רעיונות בצורה קבוצתית.

חיסכון והשלכות של מעגלי האיכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למעגלי איכות ישנה השפעה על ירידה בבזבוז החומר שבסופו של דבר מובילה לחיסכון במונחים כספיים[4]. חיסכון זה מושפע מארבעה גורמים שונים: העובד, המכונה, השיטה והחומר עצמו. בנוסף, ההשלכות החיוביות שנצפו בזכות מעגלי האיכות הן:

  • שיפור ביחסים הבין-אישיים בין עובדי המחלקה.
  • פיתוח ביטחון עצמי אצל העובדים עקב פתירת בעיות מסובכות הקשורות לייצור.
  • שיפור בעבודת צוות של העובדים.
  • חיסכון בבזבוז החומר המוביל לחיסכון משמעותי במונחים כספיים. לגבי חיסכון בבזבוז ראה ייצור רזה.

מעגלי איכות ושיפור בפריון ושביעות רצון העובד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובל כי העובד מרוצה בעקבות העובדה שמעריכים את דעותיו, נותנים ערך אמיתי לתפקידו, משתפים אותו בהחלטות החברה, ועל כן, השתתפות במעגל איכות היא כלי יעיל על מנת לשפר את שביעות רצונו של העובד (בכל דרגה היררכית שהיא).[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Reference for Business, QUALITY CIRCLES - http://www.referenceforbusiness.com/small/Op-Qu/Quality-Circles.html
  2. ^ Berger A., “Continuous Improvement And Kaizen: Standardization And Organizational Designs”, Integrated Manufacturing Systems, Vol. 8, Issue 2, pp 110-117, 1997.
  3. ^ Quality Circles/Gemba Kaizen Appreciation Training Course - http://www.hutchins.co.uk/Tr_Qualcir.aspx
  4. ^ F Talib, M Ali, "Impact of Quality Circle—a Case Study", Institution of Engineers (I) Journal-ID 2003
  5. ^ Stephen P.Robbins, "Organizational Behavior", Eight Edition