מעגל החיים (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעגל החיים
The Trials of Life
סוגה סדרות טבע
יוצרים BBC
מנחים דייוויד אטנבורו
ארץ מקור בריטניה
מספר פרקים 12
הפקה
מוזיקה ג'ורג' פנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור BBC
תקופת שידור מקורית 3 באוקטובר 199019 בדצמבר 1990
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שחף מציק לשקנאים חומים במטרה שיפלטו את טרפם.
דלגן מבצע דלגנות.
סולה כחולת רגל בחיזור.

מעגל החיים הנקראת גם מסעות החיים (The Trials of Life) היא סדרת-טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC. סדרה זו היא השלישית מתוך טרילוגיית סדרות "החיים" של דייוויד אטנבורו, אשר הראשונה שבהם הייתה "החיים עלי אדמות". הסדרה ששודרה לראשונה ב-1990 עוסקת בהתנהגותם של בעלי החיים בטבע. כל פרק עוסק במבחנים שהם נאלצים לעבור במהלך חייהם, גדולים וקטנים כאחד, מלידתם עד לבגרותם. הסדרה מלווה בהסבריו של חוקר ויוצר הסרטים דייוויד אטנבורו.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הגעה - הפרק מציג את השיטות של מינים שונים להתרבות. מסרטני האי כריסמס המשריצים ביצים בים, צרעה טפילית המטילים ביצים בגופם של זחלים, אווזי שלג המקננים בטונדרה ומגוננים על הביצים משועלים, הליפואה המקננת בגומחה גדולה ודרך התרבותם של יונקים שונים כמו הגנו, הצ'ינצ'ילה ואריות הים - המלטת ולד משליית האם.
  2. גדילה - הפרק מציג איך הולדות הצעירים מתבגרים. נראים בפרק פילי ים צעירים המשמינים מחלב אמם, שחפיות צעירות המקבלות מזון מהוריהם, עקרבים הנושאים צאצאים על גבם, מארות ועטלפים מטפלים בגוריהם ואפרוחי אלבטרוס שחור-רגל מותקפים במעופם הראשון בידי כרישים.
  3. מציאת מזון - בפרק נראים שיטות שונות למציאת מזון. ביערות אמריקה הדרומית נראים קוליבריים היונקים צוף מפרחים, קופי סנאי הניזונים מפירות, תוכי ארה הניזונים מזרעים רעילים ועפים לגדות נהר לאכול קאוליניט המשמש כתרופה, שממיות הניזונות מהפרשות זחלים, חופמאים השולים רכיכות בבוץ ומיני חיות החוטפים מזון לחיות אחרות כמו שחפים המציקות לשקנאים, פרגטות השודדות פתוניים ועכבישים קטנים המוצצים את הטרף של עכבישים נפיליים.
  4. ציד ובריחה - בפרק מוצגות שיטות שונות לציד ולהתגוננות מטורפים. שחפים גדולים טורפים תוכיי ים, אורקות מזנקות מהים לתפוס גורי אריות ים, עקבי האריס צדים בקבוצות במדבר, צפרדע העגבנייה מתגוננות בידי התמתחות עורה, הסלמנדרה מפרישה רעלים, הבואש פולט ריח מצחין והמקלונאים מסתווים. לנמלי הגדוד שיטה לקטול מגוון יצורים באמצעות להקות עצומות ולהקת שימפנזות בציד קופים אחרים, מהלך שמוכתר בהצלחה.
  5. מציאת הדרך - בפרק מוצגים שיטות בעלי חיים להתמצא ולנדוד. בלילה של הסוואנה באפריקה הצבועים מסתמכים על חוש ריחם והגלגו הלילי מפריש שתן ואז מרחרח את דרכו חזרה, דולפיני נהרות וסיסיים מנווטים באמצעות אקולוקציה וצלופח חשמלי יוצר זרם חשמל סביבו. הארכפיים יוצרים מפה מוחית בראשם של הסביבה והנמלה הנווטת מהסהרה משתמשת בשמש כדי לאתר את מיקומה. הלובסטרים נודדים בעת סערה באיי בהאמה ושחפית הקוטב מבלה כל חייה באור שמש. לבסוף נראים צלופחים הנודדים ממי הנהרות לים כדי להשריץ צאצאים.
  6. בניית בית - הפרק מתאר בעלי חיים היוצרים מבנים. מנובחנית החופרת מחילות עצומות לכל המושבה, תפרית המקננת בין חוטי עלים, קוליברים היוצרים קן מקורי עכביש, אורגיים מקננים, בונים ביצירת סכר, דבורים בכוורת משושה, בעלי חיים הבונים מבני בוץ כמו הכדיתים והסנוניות ואת מבני הטרמיטים הענקיים.
  7. החיים יחדיו - הפרק מציג יחסי סימביוזה מיוחדים. מהתקשורת בין הלנגורים לאיילים הנקודים כדי להישמר מהטיגריס, שושנות ים על קונכיית סרטן נזיר, קברנון החי לצד נקשן עיוור בשונית, זרזירי בקר החיים על גב ג'ירפות, פרושי דרווין על צב גלאפגוס ורמורות ודגי נקאי מנקים דגים אחרים. כמה מינים טפילים פוגעים בפונדקיהם כמו תולעת Trematoda החיה במשוש חילזון וגורמת לו להיטרף, ומוצצי דם כמו כינים ופרעושים מגרדים. אוכלי צמחים מפתחים יחסים עם חיידקים הפועלים במעיהם ועוזרים להם לעכל עשב.
  8. מאבקים - בפרק נראים דרכי לחימה של מינים טריטוריאליים או מחזרים ביריביהם. מאמנוניים הנאבקים בפה פעור, טרפידים היכולים לפגוע בחבריהם עם צבתותיהם אך זנבם מגונן עליהם בקרבות, נחשים ארסיים הנלחמים רק בכוח שריריהם, חתוליים וזאבים המשתמשים בתנוחות גוף כדי להיכנע, גורילות הנעשות מחיות שלוות ללוחמות פרועות מול יריביהם וקרבות של זברות, יעלים ואיילי קורא שלעיתים נדירות אף נגמרים במוות.
  9. ידידים ויריבים - בפרק מוצגים בעלי חיים חברתיים ודרכי התקשורת ביניהם. מברבורים העפים עד לאיסלנד בלהקה גדולה, פזאיים הרבים על מזון אך משתפים פעולה במציאת טורפים, תרנגולות בעלות ,"סדר נקירה", להקת אריות מכניעה יחד תאו אפריקני אך רבה על סדר האכילה, להקה של בבונים, היררכיה במושבת ערפדים בתוכה ערפד אחד נותן לערפד אחר מנת דם, מושבות נמיות הנשמרות יחדיו מטורפים, מושבות של חולד עירום והתפקידים השונים שבתוך קן טרמיטים.
  10. לדבר עם זרים - בפרק מוצגות שיטות של תקשורת בין בעלי חיים שונים. שבט קנייתי מלווה אוביל ועוזר לו לפרוץ קן של דבורים כדי להשיג דבש, צבאים מאותתים לזאבים טלואים שהם בכושר לקפץ, עפרוניים מתחמקים מבז גמדי ומצייצים תוך כדי, אותות אזעקה מורכבות של קופים ירוקים, גחליליות המתקשרות באורות, דגים ודיונונים הפולטים אורות מתחת למים ודולפינים מנומרים מתקשרים יחדיו עם אטנבורו מהספינה ומשתמשים בכל חושיהם.
  11. חיזור - בפרק מוצגות שיטות שונות לחיזור. מחובה זוטרת הקופצת מעל העשב, שירת לווייתנים ארוכה מתחת למים, רגליים מונפות אצל זכרי סולה כחולת רגל, אשמניים המושכים נקבות באמצעות בושם מבלוטות בגבם, נוצות הטווס ומיני עדניים, נבליים ופתוניים בעלי נוצות מקושטות, סוכיים המגדלים סוכת ראווה, מנקיניים המרקדים לפני נקבות וטופים בעלי טריטוריות שמורות בקנאות בערבות אפריקה.
  12. המשך השושלת - בפרק זה נראים דרכי זוגיות של בעלי חיים. מזיפרגליים, אלמוגים וצדפות ענק המשריצים בתיאום חבילות ביצים, פילה אפריקנית בררנית הרוצה בן זוג חזק שיוריש את הגנים לבנה היחיד, נקבת צ'ינצ'ילה המשתינה על זכר לא רצוי, נקבת טרנטולות המרסנת את תוקפנותה כלפי בן זוגה, סרטנים משירים יחד את שריונם לפני ההזדווגות ואז נעלמים וזוג מונוגמי של אלבטרוס מלכותי נפגשים לאחר פרידה ממושכת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]