מערת נאטי פאטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מערת "נאטי פאטי"אנגלית: Nutty Putty Cave) הייתה מערה במדינת יוטה שבארצות הברית. המערה התפרסמה לאחר שאחד מהמבקרים בה, ג'ון אדוארד ג'ונס, סטודנט לרפואה, בן 26, נתקע באחת מתעלותיה במהופך למשך 27 שעות ונפטר מדום לב. לאחר מותו נאטמה המערה והפכה לאנדרטה לזכרו.

היסטוריה ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערה התגלתה בשנת 1960 על ידי דייל גרין וחבריו. בשנת 2005 הוערך שכ-5,000 אנשים ביקרו בה בשנה.[1]

המערה נוצרה כתוצאה מפעילות הידרותרמית בתהליך שמכונה "hypogenic speleogenesis" – עלייה של מים בטמפרטורה ולחץ גבוהים, שיוצרים חללים בשכבה שמורכבת בעיקר מאבן גיר, בין השאר בגלל נוכחות של תרכובות חומציות. מערות מסוג זה נוטות להיות מורכבות מאוד, ובסקר שנערך בשנת 2003 מופתה מערכת מחילות באורך של כ-430 מטר. חלק מקירות המערה מצופים בחרסית צמיגה, שעל פי מחקר משנות ה-60 מורכבת בעיקר מגרגירי צורן דו-חמצני זעירים. דייל גרין, שהיה הראשון לחקור את המערה, השווה את החומר לצעצוע בשם "Nutty Putty" (אנ') (מילולית "מֶרֶק אגוזים"), שדומה לפלסטלינה או סליים, ומכאן קיבלה המערה את שמה.[2]

תקריות מצערות במערה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנים 1999–2004 שישה מטיילים נתקעו במערה והיו זקוקים לחילוץ.
  • ב-2004 נתקע במהופך באחת מתעלות המערה, נער בן 16, למשך 14 שעות, אך הצליחו לחלצו. התעלה בה נתקע היא אותה התעלה אשר ג'ון ג'ונס מצא בה את מותו חמש שנים לאחר מכן.[3]

ב-2006 הוחלט לסגור את המערה כדי למנוע תקריות נוספות,[4] אך ב-2009 המערה עברה לבעלות אחרת, אשר החליטה לפתוח אותה מחדש.[5]

מותו של ג'ון אדוארד ג'ונס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון אדוארד ג'ונס (או בקיצור: ג'ון ג'ונס), סטודנט לרפואה תושב יוטה, היה בן 26 במותו.

ג'ון הגיע עם אשתו וילדיו לבקר את משפחתו לכבוד חג ההודיה. ג'וש אחיו הצעיר הציע לג'ון להצטרף אליו ולקבוצה של עוד מספר בני משפחה נוספים לביקור במערה, ג'ון השיב בחיוב להצעה. לג'ונס היה ניסיון בסריקה של מערות, בנעוריו התנדב עם אחיו ואביו בארגון הצלה של מטיילים במערות.

התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר ה-24 בנובמבר 2009 הקבוצה נכנסה למערה. במהלך הביקור החליטו ג'ון ואחיו להתפצל משאר הקבוצה כדי למצוא אזור שנקרא "תעלת הלידה", תעלה ארוכה וצרה שרק אנשים צרים יכולים לעבור בה, האזור היה פופולרי בקרב המבקרים במערה.

במהלך החיפוש ג'ון גילה פתח באחד מקירות המערה שהוביל אל תוך תעלה צרה, ג'ון נכנס לתוכו והחל לזחול בתעלה כשראשו קדימה, ככל שהמשיך לזחול כך התעלה התהדקה סביבו יותר ויותר. ג'ון הבין שטעה ולמעשה נכנס אל תוך תעלה אחרת.[6]

ג'ון הבין כי לא יוכל לחזור אחורה והחליט להמשיך לזחול בתעלה, הוא קיווה שהתעלה תוביל בסופו של דבר לחלל רחב מספיק בו יוכל להסתובב ולזחול בחזרה החוצה.

ג'ון המשיך לזחול עד אשר הגיע לחלק בו התעלה התעקלה מטה בזווית של 70 מעלות, ג'ון החל להחליק עמוק אל תוך התעלה כשראשו קדימה עד אשר ראה פתח ברצפת התעלה, ג'ון קיווה כי הפתח יוביל לחלל בו יוכל להסתובב ולחזור חזרה.

כאשר ג'ון התקרב לפתח הוא גילה שהפתח מוביל לבור ללא מוצא, ג'ון נבהל וכשניסה לזחול אחורה הוא החליק לתוך הבור. ג'ון נתקע במהופך כשראשו מטה ונעליו מבצבצות מפתח הבור.

ג'ון קרא לאחיו ג'וש שינסה לחלץ אותו אך הניסיון נכשל ולמעשה ג'ון החליק ונתקע אף עמוק יותר בתוך הבור.

ניסיונות החילוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון ביקש מאחיו להזעיק עזרה וכעבור שלוש שעות הגיעו המחלצים. כאשר המחלצים גילו כי ג'ון נתקע במהופך הם הבינו כי הם במרוץ נגד הזמן משום שגוף האדם לא בנוי לשרוד לאורך זמן בפוזיציה כזו.

לאחר שמספר ניסיונות חילוץ נכשלו, הוחלט לנסות חילוץ באמצעות מערכת של כבלים וגלגלות אשר הוברגו לקירות המערה. באחת המשיכות הצליחו להרים מעט את ג'ון ונוצר עמו קשר עין, המחלצים סיפקו לו מים לשתייה ונתנו לו לדבר עם בני משפחתו בעזרת רדיו משטרתי.

במשיכה הרביעית התרחש אסון כשאחת מהגלגלות נותקה וגרמה לקריסת המערכת כולה, ג'ון החליק חזרה אל תוך התעלה ואיבד את הכרתו.[7]

לאחר כ-27 שעות מאז שנתקע במהופך, נכנס פרמדיק אל תוך התעלה והכריז כי ג'ון נפטר מדום לב.

כשבוע לאחר מותו הוחלט כי המערה תהפוך לאנדרטה לזכרו, קירות המערה הופצצו בעזרת דינמיט ופתח המערה נאטם בבטון.

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2016 יצא הסרט "הירידה האחרונה (אנ')", המבוסס ברובו על הטרגדיה של ג'ון אדוארד ג'ונס במערה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מערת נאטי פאטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]