מעשה במונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעשה במונית
Tale of A Taxi
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי לארי פריש
הופק בידי מרדכי נבון
יצחק אגדתי
לארי פריש
תסריט לארי פריש
עריכה נלי גלעד
שחקנים ראשיים שייקה אופיר
מרים ברנשטיין כהן
נתן כוגן
רפאל קלצ'קין
עזריה רפפורט
גילדה דורן ואן שטיין
מוזיקה אדמונד (אדי) הלפרן
צילום ניסים לאון (ניצ'ו), חיים שרייבר
מדינה ישראלישראל ישראל
חברת הפקה אולפני גבע
הקרנת בכורה 1956
משך הקרנה 95 דקות
שפת הסרט עברית
אנגלית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40,000 ל"י
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מעשה במונית הוא סרט קומדיה ישראלי משנת 1956 שצולם בשחור-לבן בבימויו של לארי פריש שכתב גם את התסריט.

זה היה סרט הקומדיה הראשון בישראל באורך מלא שגם צילומו ופיתוחו הושלמו באולפני גבע שהיו אז בגבעת רמב"ם בגבעתיים.

העלילה היא על חמישה נוסעים במונית ישנה לירושלים. המונית נעצרת בגלל קלקול והנוסעים נכנסים בינתיים למבנה נטוש בצד הכביש וממתינים לנהג שיסיים את התיקון. בינתיים כל אחד מספר על מקרה מעניין שקרה לו. הסרט מסתיים לאחר שהמונית תוקנה והם נכנסים וממשיכים לירושלים.

בגלל דלות התקציב שולבו חלק מאנשי ההפקה כשחקנים. שייקה אופיר מדגים בפעם ראשונה בקולנוע את כישוריו בפנטומימה אותם רכש אצל אטיין דקרו בצרפת.

את הפסקול הלחין אדמונד (אדי) הלפרן. את שיר הנושא שר מרדכי בן שחר למילותיו של אברהם ברושי.

הסרט יצא גם בגרסה אנגלית הנמצאת בספריית סינמטק תל אביב.

המועצה לביקורת סרטים ומחזות הורתה להשמיט את הסיפור על פקיד הבנק המחלק לעניים את כספי הבנק שגנב היות שהוא היה דומה למקרה דומה אמיתי שקרה שלוש שנים לפני כן. מפיקי הסרט פרסמו הודעה שאין קשר בין עלילת הסרט למקרה אמיתי וכן מחקו את המילה "משוגע" מהתסריט והקטע אושר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמישה נוסעים במונית בדרך לירושלים - סימון (שייקה אופיר), שחקן פנטומימה, קלרה (מרים ברנשטיין כהן), קשישה הנוסעת לבקר את נכדיה, קצין המשטרה נתן (נתן כוגן) וגילדה (גילדה דורן ואן שטיין) שנוסעת עם בנה דוד לביקור משפחתי.

המכונית נעצרת בגלל קלקול והנהג (דוד הרשקוביץ) יוצא לבדוק את המניע וקובע שהתיקון יארך זמן ולכן מציע לנוסעים להיכנס למבנה נטוש סמוך. הם נכנסים ומתחילים לספר כל אחד סיפור על מקרה שקרה לו.

סיפור ראשון - החייל האמיץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימון (שייקה אופיר) מספר כי השתתף בעבר בתמרון צבאי בין "האדומים" ו"הירוקים". מפקדת "הירוקים" הייתה במבנה בה הם נמצאים כעת. הוא היה מוצב המפקדה ויום אחד בעת האימונים הוא נפגש עם בחורה נאה מהכפר הסמוך (מינה כרובי, שהייתה אשתו של בומבה צור), "הדגים" לפניה (בפנטומימה) את כישוריו כלוחם ומצא חן בעיניה.

בערב הוא ביקש מהסמל (מיכה נבון) לצאת לפגישה אך זה סירב, הורה לו לשמור על אנשי המפקדה בלילה והזהיר אותו לבל ינטוש את משמרתו.

בלילה התייפה לקראת הפגישה, נטש את המפקדה להגיע לכפר שם חיכתה לו הבחורה והם תינו אהבה בדיר כל הלילה.

לפנות בוקר הוא חזר למפקדה וגילה שהיא נכבשה ומוחזקת על ידי "הירוקים". הוא הפתיע את ה"ירוקים", שבה אותם ושחרר את חבריו " האדומים" שניצחו בתמרון.

במקום לקבל תלונה מהסמל על נטישת השמירה הוא מקבל מהסמל אות הצטיינות וכיתת חיילים יורה לכבודו מטח כבוד...

סיפור שני - הקשישה החשדנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלרה (מרים ברנשטיין כהן) נמצאת בבית אבות בנתניה. הדוור צ'רלי (חנן סימטאי) מחזר אחריה ומוסר לה מכתב הזמנה למסיבת בר מצווה בתל אביב. כל הקשישים מזהירים אותה מהעיר הגדולה ומייעצים לה לא לנסוע אבל לשווא.

היא נוסעת ברכבת בקרון צפוף עם אנשים מוזרים שמפצחים גרעינים, יורקים ואחד מנסה כל הזמן לישון על כתפה. בעיר היא מתקשה לחצות את הכבישים העמוסים באוטובוסי "שוסון".

היא מחליטה לחזור מיד ורוצה להיכנס לתא טלפון. היות שהוא קטן וצפוף, היא מבקשת מבחורה צעירה לשמור לה לרגע קט את ארנקה. היא נכנסת לתא אבל מיד חושדת בצעירה.

כעת הצעירה נכנסת לתא ומבקשת מקלרה לשמור על תיקה. קלרה מפשפשת בתיק שלה ולא מוצאת את שטר עשר הלירות שנתן לה הדוור. היא מניחה שהצעירה היא זו שגנבה, פותחת את התיק של הצעירה, שולפת משם שטר של עשר לירות ושמה בתיקה.

כשהיא חוזרת לבית האבות ורוצה להחזיר לצ'רלי את עשר הלירות, היא פותחת את ארנקה מוצאת בו שני שטרות של עשר לירות...

סיפור שלישי - הפקיד הרובין הוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצין המשטרה נתן (נתן כוגן) מספר על פקיד בבנק לאומי ברמת גן בשם יעקב (יוסף קארל). יעקב היה עובר יום-יום במעברה סמוכה והתרשם ממצבם הקשה של האנשים. הוא החליט לעשות מעשה.

יום אחד בתום העבודה כשנשאר לבד בסניף הבנק הוא פתח את הכספת ורוקן את חבילות השטרות לתוך תיקו. הוא עבר במעברה והשליך חלק מהחבילות לעבר האנשים. לאחר מכן נעלם והמשטרה מצאה אותו ישן על ספסל בכיכר דיזנגוף. קצין המשטרה נתן, לא הצליח לגלות היכן הוטמן הילקוט עם שארית הכסף.

יעקב טען שהוא אהרון הכהן והוא שייך למחתרת האמורה להביא צדק לעולם.

קצין המשטרה נקט בשיטה פסיכולוגית, הוא התחפש למשה רבנו ואמר ליעקב שהוא אחיו והוא בראש המחתרת הזקוקה לכסף. יעקב האמין בו והביא אותו למקום המטמון בבית הקברות.

סיפור רביעי - הרבי והעז[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוסעים מתלוננים בפני הנהג שהמקום צפוף והוא מספר להם על עזרא (רפאל קלצ'קין), מלמד מצפת שגר בחדר קטן עם אשתו שרה (בת עמי פוגצ'וב) וזוג תאומים. האישה מתלוננת על הצפיפות ועזרא הולך לרב (דוד ורדי) לקבל עיצה. הרב מייעץ לו להכניס עז ואחר כך תרנגולות וחמור. המקום נעשה צפוף עוד יותר. כעת מייעץ הרב להוציא את החיות והחדר נראה גדול ומרווח לשמחת הזוג....

סיפור חמישי - פטריות רעל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילדה (גילדה דורן ואן שטיין) מספרת שהגיעה לארץ כתיירת, פגשה בחיפה את נתן (עזריה רפפורט) ונולד להם בן, דוד.

נתן עבד הפקיד בנמל חיפה. הוא רצה לבקש מהבוס שלו (שמואל רודנסקי), העלאה בדרגה. הוא מתחנף לבוס ומזמין אותו ואת אשתו לארוחה בביתו. נתן יודע שהבוס אוהב פטריות ומבקשת מגילדה להכין כהפתעה פטריות ממולאות. גילדה מכינה את הפטריות אבל ליתר ביטחון היא נותנת לחתולה לטעום מהן. הבוס ואשתו מרוצים מהאוכלוסייה אבל לפתע נכנס הבן דוד ומודיע כי החתולה מתה...

כולם מובהלים לבית החולים באמבולנס לשטיפת קיבה. למחרת מגיע בנם דוד לבית החולים ובידיו זר פרחים שקיבל מהנהג שדרס את החתולה....

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
שייקה אופיר סימון
מרים ברנשטיין כהן קלרה
חנן סימטאי צ'רלי הדוור
נתן כוגן נתן, קצין משטרה
רפאל קלצ'קין עזרא
גילדה דורן ואן שטיין גילדה
דוד הרשקוביץ נהג מונית
עזריה רפפורט נתן
שמואל רודנסקי הבוס של נתן
יוסף קארל הפקיד יעקב
בת עמי פוגצ'וב שרה
מיכה נבון סמל
מינה כרובי בחורה מהכפר
דוד ורדי רב

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]